2,5 åring som bara skriker

Skriv svar
othelia

2,5 åring som bara skriker

Inlägg av othelia »

Hej

Vi har alltså en 2,5 åring som sovit rätt bra en längre tid. I vår flyttade vi till nytt hem och samtidigt föddes hans lillasyster. Trots dessa förändringar fortsatte han att sova bra. Även direkt i det nya huset.

Problemet som vi har nu är att han vaknar många ggr på nätterna. Vi har försökt ramsa, låta honom vara osv. Känns som om vi försökt med allt. Uppvaken har inte blivit fler trots våra avsideshopp :oops: Det är inte det att han vaknar (ifall han nu gör det) på natten utan det att han inte går att trösta. Han bara skriker och skriker. Man får sällan någon kontakt med honom heller så jag antar att det kan vara drömmar och i sömnen. :? Men det är alltså inte något småskrik utan helt ordentligt. Skulle det vara småskrik så antar jag att ramsan skulle ha hjälpt.

Va ska man göra???

Med en 3 månaders i huset så skulle det vara skönt ifall inte storebror skrek nätterna igenom.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag spånar lite löst: Har ni nyligen skippat dagsluren eller nåt sånt? Eller har han precis kommit in i trotsåldern? Vaknar han typ samma tid varje gång det här händer?

Det finns nåt som heter nattskräck, när barnet är okontaktbart som du beskriver. Det inträffar i s f i en sömnskarv (och brukar därför komma vid samma tid jämt).

:idea: Om det är det ni har problem med så avhjälps det med lite mer sömn över dygnet. (Min 2,5-åring sover ca 13h per dygn.) Kanske en extralur på eftermiddagen ett tag nu när det är mycket uppståndelse med flytten och så räcker för att vrida honom rätt igen? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 2,5 åring som bara skriker

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: Om jag inte sagt det förut :oops:
othelia skrev: Vi har alltså en 2,5 åring som sovit rätt bra en längre tid. I vår flyttade vi till nytt hem och samtidigt föddes hans lillasyster. Trots dessa förändringar fortsatte han att sova bra. Även direkt i det nya huset.
Sovit "rätt bra", säger du - han är alltså inte kurad?

Stora förändringar har timat. Små barns reaktioner är ofta fördröjda. Man (barnet) kan vara på "utflykt", man kan få en ny "besökare" i flocken när man nu är där på resa... Och så begriper man plötsligt och till slut att detta nya, den här "utflykten" är något som gäller permanent, tydligen - man åker inte hem igen - och då måste man skriva om sin karta, om man säger. (Det gäller ju oss alla vid förändringar av vilket slag de vara månde.)

Så sömnen kan bli orolig. Annat kan också gå i strejk under en övergångsperiod som denna. Extra viktigt är då att GLÄDJEN får komma till tals :lol: Glädjen över det nya hemmet, glädjen över lillasyster, glädjen över det nya, goda livet. Försumma inte att varje dag förmedla din / er egen glädje över alla dessa det nya livets håvor :!: Troll av oro spricker i solsken. Glöm aldrig att han ska ha sig minst ett gott skratt om dagen (och det ska du också ta dig :wink: ) :roll:
othelia skrev: Problemet som vi har nu är att han vaknar många ggr på nätterna. --- Känns som om vi försökt med allt. --- Det är inte det att han vaknar (ifall han nu gör det) på natten utan det att han inte går att trösta. Han bara skriker och skriker.
Han ska inte tröstas. Han ska LUGNAS. Det är inte synd om honom, och tror han det ska du ta det ur honom. Små barn ska njutas, och njuta själva :heart: Se hans skrik som frågor, inte missnöjesyttringar. Ge de för honom nöjaktiga svaren. Vilket betyder, skulle jag föreslå, en liten minikur. Där ni inte "försöker allt" utan vet exakt vad ni gör och varför. Införskaffa Internationella Sova hela natten, läs och ta till er :!:
chokladkaninen skrev: Det finns nåt som heter nattskräck, när barnet är okontaktbart
Begreppet nattsträck är en modefluga som används som diagnos numera. Och som jag personligen tar starkt avstånd ifrån. "Nattskräck" indikerar att (vissa) barn skulle vara rädda för själva natten. Så är det naturligtvis inte. Gud la mörker över jorden om natten och både människor och djur gick till vila; sådan var tanken, och sådan är praktiken. Vi vill alla kunna sova lugnt på nätterna. Barn är inga undantag.

Mardrömmar kan man ha, och okontaktbar kan man vara (när man egentligen sover), men även detta koppel av vargar kan lätt låta sig jagas på porten och skjutas. Det du / ni ska förmedla är den totala SÄKERHETEN - på detta nya ställe :!: Det kan ni med hjälp av 1) envetet tålamod, 2) skattet-till-go'nattet, 3) social delaktighet om dagarna (inte minst kring lillasyster), 4) er egen lugna glädje, som inger trygghet och förvissning som fasta punkter på lilla älsklingens nya karta :wink: :lol:
chokladkaninen skrev: Om det är det ni har problem med så avhjälps det med lite mer sömn över dygnet.
Ja - 13 tim/dygn ska han ha, Omgivna av glädje vid såväl läggning som uppvak och återseende \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter utmärkt, allt :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Othelia,

Tyvärr har vi lite problem med vårt webbhotell och när AnnaW skulle städa bort ett "dubbel inlägg" städade hon bort lite för mycket. Vi vill be tusen gånger om ursäkt för detta och jag klistrar in det hon ville skriva till dig nedan.
OJ, FÖRLÅT :!: :!: :!: Jag råkade ta bort BÅDA inläggen du gjort, dvs du hade bara gjort ett men det hade dubblerats. Så skulle jag "städa" ett, varpå datorn talade om för mig att det inte gick, så jag försökte igen, och då rök tydligen BÅDA! Jag är hemskt ledsen. Det har ju varit strul med forumet (webhotellet) och allting uppför sig inte ännu riktigt som det ska. Nu försvann allt du skrivit och jag törs väl inte hoppas på att du har det kvar :?: Sätt i så fall in det igen. Usch, det här var verkligen en fadäs, jag är så ledsen och ber dig tusen gånger om ursäkt.

Det här var i alla fall mitt spontana svar innan jag gav mig till att försöka "städa" :oops:

:D Låter utmärkt, allt :wink: :lol:

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
othelia

Inlägg av othelia »

Ja eftersom även jag hade problem med inlägget så kopierade jag det innan jag skickade. Så här kommer det igen

Hej igen

Han har allstå blivit kurad tidigare, någon gång vid 5 månader. Med rätt bra menade jag under sommaren, trots dessa förändringar i hans liv. Han har aldrig vaknat under natten efter flytten och lillasyster utan det var mest problem med insomningen en tid samt tidiga morgnar. Men det har vi inte problem med mer utan nu är det de ständiga uppvaken under nätterna som är ett litet problem.

Hans schema

07.30 Morgon
08.00 Frukost
12.00 Lunch
13-14.30 Middagslur
16.30 Middag
19.00 Kvällsmål
20.00 Natt

Natten är alltså inte 12 h utan 11,5h. Men tillsammans med 1,5h dagssömn så blir det exakt 13 h, som även ni kära skrev. :) Så sömnmängden borde vara okej.

Dagstid tycker jag att vi har läget under kontroll, eller så kanske man bara tycker. Förmiddagarna spenderar vi ute ca 2 timmar med lek och spring, både tillsammans med mig och andra barn. Eftermiddagarna blir ofta lugnare med matlagning, läsning, blöjbyten på lillasyster mm. Så han är med hela tiden och t.ex. hjälper att diska. Det är väl ok?

Men en liten minikur är väl på sin plats antar jag. Ska försöka läsa på och ta in mer info och så får vi köra igång. :D

Det blir att backa med tröstandet och köra hårt på ramsande igen. Sonens sömn om natten ligger på fadern i huset så får se till att han har allt på klart innan det är dags för minikuren. : :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"