Behöver hjälp med nattningsrutiner för 4-åring och 6-åring.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Nika

Behöver hjälp med nattningsrutiner för 4-åring och 6-åring.

Inlägg av Nika »

Nu är det dags att på allvar ta itu med nattningen av min nästan fyraåring och min nästan sexåring. Fyraåringen är kurad, inte sexåringen. Fyraåringen har alltid somnat själv, nästan aldrig sexåringen. Båda sover numera gott om nätterna (det har inte alltid varit så). Men kvällarna spårar ur mer och mer. Särskilt nu efter långt sommarlov.

Nästan fyraåringen har alltid somnat själv, som sagt. Och ganska fort dessutom. Inte nu. Han är svettig, han är törstig, han har ont här och där, han vrider och vänder på sig, han kan inte slappna av (har varit så mest hela sommaren).

Sexåringen har ALLTID haft svårt att slappna av - tagit lång tid på sig att somna. Enda sättet har periodvis varit att ligga bredvid och hålla om. Men nu funkar inte det heller.

Barnen har egna rum, men just nu sover de bäst tillsammans. Sexåringen har fixat sig en madrass på lillebrors golv där han vill sova. Och lillebror vill gärna ha storebror där.

Vi kommer att väcka barnen vid kvart i sju på vardagarna. När bör de somna då? Lillebror somnar nu vid åtta, storebror vid halv nio (det går inte att få dem att somna samtidigt i samma rum). Jag tycker det är lite sent. Men det är sommarvanor som vi sakta men säker försöker vrida tillbaka.

Vi brukar se lite Bolibompa, sedan lite bus och lek, så tandborstning och pyamas och saga i sängen och sedan sova. Vi har alltid haft samma rutiner som funkat bra på i alla fall lillebror. Han har somnat på fem-femton minuter. Inte nu.

Nu behöver jag få höra hur ni gör och när era somnar och hur etc!
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Det blir lätt lite andra rutiner under sommaren. Det är bara att bita i det sura äpplet när sommaren är slut och allvaret börjar igen. :wink:
Här hemma finns en 5-åring som har somnat ungefär 21.30-22 hela semestern. :shock: Vi har väckt henne varje morgon ungefär vid niotiden. Det har varit härligt med långa ljusa kvällar tillsammans med alla kompisarna, hon har verkligen njutit. Förra vecka tog vi tag i tidigare rutiner igen. Det blev en del högljudda protester det får jag medge men nu flyter det på. :D

Ska de upp kvart i sju så är det väl lagom att de somnar ca 19.45.
11 timmars natt borde vara rätt lagom men en del barn i den åldern behöver fortfarande 12. Det vi ni ju bäst själva. De kanske kan lyssna på cdsaga i sängen i 30 minuter eller läsa bok innan lampan släcks.

Jag tror att det viktigaste för er nu är att vara konsekventa i hur ni gör och att läggningarna ser likadana ut varje kväll.

Lycka till.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "