Gjort till en vana att vakna tidigare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jennyfun78

Gjort till en vana att vakna tidigare

Inlägg av Jennyfun78 »

Hej!

Nu är det ca 2.5 mån sen vi kurade vår Prins som idag är dryga 6 mån. Det har i stort fungerat bra och vi har ett helt nytt liv!!!! :lol:
Han sover ofta hela nätterna :D men på sistone har han börjat vakna minst 30 min tidigare. Nu är det så många mornar att det blivit en vana och jag ser ett mönster som vi måste bryta men vet inte riktigt hur? Han ska sova 19-07 men vaknar alltså som senast 06:30, jag hör att han ligger och snackar och efter 5-10 min börjar han ropa efter mig. Jag har stått på mig och ramsat fram till ca 06:50 då jag tillslut plockat upp honom. Vi har kortat ner vårt befintliga schema eftersom han blivit större, ser nu ut så här;
07:00 vakna med fest, amma från båda bröst
08:30-10:00 fmlur
10:00 amma från båda samt 1/2 portion gröt och plommonpuré
12:30-13:15 sova ute i vagnen
13:15 amma från båda samt smakis ex fruktpuré el mosad banan
15:30-16:30 emlur
16:30 amma från båda samt smakis av matpuré ev efterrätt fruktpuré
ca 18:45 välling 220ml
19:00 god natt

Som startschema hade vi likadant men han sov på em 15-16:30. Hjälp mig, hur ska jag kunna få honom att inte vakna 6:15-6:30 utan ist 7? På ett sätt känns detta som ett lyxproblem eftersom vi får sova så mkt men jag är bara rädd att det blir tidigare och tidigare! Tack på förhand för tips :wink:

Kram Jenny
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Vad härligt att höra att Prinsen och ni nu får sova och känner att ni har ett helt nytt liv :) .

Det är inte helt ovanligt att barnen vaknar tidigare än vi har tänkt. Om uppvak sker under vargtimmen brukar jag pangramsa en gång, vänligt men bestämt.

När uppvak sker så pass nära inpå "godmorgon" som i ert fall, brukar jag inte agera alls. Jag ligger tyst och avvaktar 8) och oftast ligger de och snackar vidare tills det är dags att vakna. I de fall det har börjat "hojtas" alltför missnöjt har jag gjort lite ljud utanför och när det då tystnat gått in och "väckt" med skratt och sång :lol: - men försökt hålla mig inom marginalkvarten, dvs inte tidigare än 06.45. Min syster använder väckarklocka för att markera morgon och hennes dotter lärde sig snabbt att så länge klockan inte hade ringt, så var det inte morgon. Det gav lugnare morgnar i hennes familj.

Det kan också vara idé att bläddra en vända till i SHN-boken eftersom det nu har gått en tid. Där finns också goda råd och tips! :)

Lycka till!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Såg att Nancy har gett Mell supersvar :) i en liknande tråd:
Om det enbart rör sig om ynka 20 minuter skulle jag inte bråka alls om det. Inte bli stressad heller. Jo, hade det varit min äldsta dotter hade jag blivit det (och kan absolut sätta mig in i hur du menar) men inte numera. Man blir så himla cool med åren ser du

Jag tycker att du får gå lite på känn här. Gärna vänta några minuter och inte rusa in direkt på morgonen. En gigantisk vinst med SHN är att barnet lär sig att det inte är farligt att ligga och filosofera i sängen en stund i väntan på mamma/pappa. Men det kan ta sin lilla tid. Ni får liksom mötas halvvägs dottern och du och du får lyssna så att hon inte hinner bli ledsen.

Mina förslag:
-Ge en upplysande ramsa x4 om dottern din vaknar mer än 30 minuter innan morgonen
-avstå från ramsa om det är mindre än 30 min men försök invänta åtminstone marginalkvart (15 min innan morgon)
-tänk långsiktigt, det är tryggheten i sängen du eftersträvar
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"