Svininfluensan - vaccinera eller ej?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

duggan

Svininfluensan - vaccinera eller ej?

Inlägg av duggan »

Hejsan alla rara forumister! :D

Jag går och grubblar och grubblar, from september kommer alla i min kommun att få svininfluensavaccin gratis om man vill.

Men hur tänker man här egentligen?

Vaccinet är helt oprövad och det kom så otroligt fort och det känns som att man inte har någon aning om vad det kan ge för biverkningar som följd?

Men å andra sidan tänker jag att barnen kan bli väldigt sjuka, tänk om man väljer att inte vaccinera dem och dom insjuknar och i värsta fall får sätta livet till?

Förstår ni hur jag tänker här?

Ni får jätte gärna dela med er av eran syn på det hela och berätta hur ni tänker göra.

Varma sommar hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja hur tänker ni alla?
BRA grej att ta upp, hoppas massa kloka hjälper oss med beslutet. :D

Och ska man vaccinera sig själv om man är preggers?

Om man har skolbarn och inte vaccinerar, blir inte ens egen unge smittspridare då? Osolidariskt?

Läser man vad vaccinmotståndare kontra heloptimister tycker så blir man ju inte mycket klokare heller.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag tänker: vaccinera absolut! Särskilt barn och ungdomar. Kan man skydda dem på minsta lilla vis, så är det klart att man vill det. Visst, det finns en risk för biverkningar och vaccinet är inte långtidsprövat, men min bedömning är utan minsta tvekan att man ska vaccinera sig. Och givetvis också om man är gravid, en utpekad riskgrupp!

/P
kattklo

Inlägg av kattklo »

I dag stod det i DN att om närmare 90 % vaccinerar sig i Sverige kan vi förhindra en epidemi, annars kan vi inte det.
Det här med gravida, om det skulle vara så att vaccinet inte ges till gravida (endel säger att det kan bli så) så är det meningen att alla som kan vaccinera ska göra det för att skydda de som inte kan vaccineras.
Angående gravida och barn under 2 skiftar det från ibland stå att dessa grupper ska vaccineras först till att de kanske inte alls ska vaccineras.
Vi får väl se.

Sen är det ju det här med hur försiktig man ska vara och om det ens går att undvika att få det.
Vi hade ju tänkt att vår äldsta skulle få börja Montessoriförskola ett par timmar om dagen till hösten, men det lär väl vara som att beställa hem influensan på posten??
Å andra sidan rör ju sig alltid en av oss ute i arbetslivet bland en massa människor så det kanske är omöjligt att skydda sig ändå.
Ewa

Inlägg av Ewa »

:-k Jag får väl erkänna mig till den skeptiska andelen av befolkningen i normala fall. Som ser många negativa biverkningar av vaccineringar, men givetvis också somliga fördelar. Hade jag fått barn idag hade jag låtit vaccinera barnet när det blev liiiite större än man idag gör med i det stipulerade vaccinationsprogrammet.

Men just den här gången tycker jag det är ett riktigt svårt val. Men väger nog ändå för en vaccinering. Somliga vill tona ner faran med svininfluensa. Att inte fler dör än av vanlig influensa. Men skillnaden är ju däremot VILKA som blir riktigt, riktigt svårt drabbade. Det är inte de gamla och redan sjuka, utan friska och framför allt unga människor som blir allvarligast sjuka. Och visst är procentsatsen som behöver avancerad sjukhusvård eller som rent av dör förhållandevis liten (jag tittar framför allt på Storbritannien där influensan kommit igång mer än här). Men när i övrigt purfriska 6-åringar kan dö efter 2 dagars sjukdomsförlopp, så tar oron ändå tag.

Men att försöka hindra epidemin i sin värsta framfart när vaccinationerna tidigast kan komma igång i september/oktober - hur lätt blir det? Det är ju när skolor och dagis drar igång efter semestrarna som det kommer att explodera :?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Men att försöka hindra epidemin i sin värsta framfart när vaccinationerna tidigast kan komma igång i september/oktober - hur lätt blir det? Det är ju när skolor och dagis drar igång efter semestrarna som det kommer att exploder
Håller absolut med dig här, vi skulle behöva vaccinet nu för att få ett grundskydd på hela befolkningen.

Även jag är skeptisk mot det mesta. Fick en spik i foten här om veckan och valde faktiskt att inte ta stelkrampsspruta trots att exakt alla betonade att det var ofarligt att göra det som gravid.
Men jag gick på magkänslan. Kunde helt enkelt inte när fostret är i så känsligt stadium.
Dessutom förlitade jag mig på statistik. När det gäller svinflunsan dock är ju statistiken inte lika positiv. :!:
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande gravididet och vaccin, så oroar jag mig lite för upprepning av neurosedyn-vaccinet (eller hur det nu stavas) på 70-talet, vilken oerhörd tragedi...Så vore jag gravid skulle jag INTE vaccinera mig, men mina barn...hmmm...ojoj...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sarali

Inlägg av sarali »

JÄtte svårt!
min man är alldeles jätte imot allt som har med svininfluensan att göra han säger att inflensan är påhittad av medicinföretagen för att dom ska tjäna pengar på vaccinationerna och vill inte själv vaccinera sig mot en protest..
Men jag tänker att det är bäst att vaccinera för säkerhetsskull..
men om det är möjligt att vänta tills min son blivit 1 år åtminstone!!!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Intressant diskussion!
Jag tänker vaccinera mig och de mina (om vi inte blir sjuka innan det är klart för vaccinering...) Detta för att skydda dem som av nån anledning inte kan vaccinera sig. Vår grannes lilla bebis t ex, har nyligen gått igenom en hjärtoperation. Och min pappa har hjärtbesvär och bör inte bli sjuk i någon influensa. Jag har inte vaccinerat mig mot influensa förut, men då har det känts som att det mest gällt mig själv. Nu vet man inte riktigt vilka som riskerar att bli sjuka eller drabbas riktigt illa, så nu känns vaccinering mer självklart. Tycker jag.
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja just solidaritetstanken tycker jag väger tungt på vågen. Men motståndarna säger att man ändå är smittbärare, även om man är vaccinerad. Somliga menar i 6 veckor, andra hela tiden ut.
Detta vill jag dock ha fler källor på än bara de mest rabiata motståndarna innan jag tror på. 8)
Kan ju vara värt att beakta iallafall, när man rör sig bland människor som man inte vill ska bli smittade, att även om man själv är vaccinerad, köra handtvätt, inte kramas eller ta i hand etc etc.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har bara tänkt att det är rätt fånigt att vaccinera mot något som inte blir så mycket sjukdom. Men det är klart, är det risk att barnen blir extremt sjuka så kan man ju inte låta bli att i alla fall fundera en gång till.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

kattklo skrev: Men motståndarna säger att man ändå är smittbärare, även om man är vaccinerad.
Ja det vore intressant att veta mer om! I så fall stämmer det ju inte att man kan vaccinera sig för omgivningens skull, då är det ju bara för sin egen skull! Hm... men smittan finns ju överallt där nån smittad har varit, får jag nåns snor ( 8) ursäkta) på händerna så är ju basilluskerna där även om jag är frisk. Så tvätta händerna osv är ju aldrig fel!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stilla skrev:
kattklo skrev: Men motståndarna säger att man ändå är smittbärare, även om man är vaccinerad.
Ja det vore intressant att veta mer om! I så fall stämmer det ju inte att man kan vaccinera sig för omgivningens skull, då är det ju bara för sin egen skull! Hm... men smittan finns ju överallt där nån smittad har varit, får jag nåns snor ( 8) ursäkta) på händerna så är ju basilluskerna där även om jag är frisk. Så tvätta händerna osv är ju aldrig fel!
Jo, ur ett epidemiologiskt perspektiv så spelar det roll. Återkommer med mer om det, nu ska vi på kalas!
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Jätteintressant diskussion! Och otroligt svårt att ta ställning till tycker jag.

Som klart skeptisk till helt "vanliga" vaccin är jag ännu mer skeptiskt mot detta, vad jag förstår rätt oprövade vaccin. Som man ju för övrigt faktiskt, oxå vad jag förstått, inte VET tar just denna typ av smitta. Många osäkerheter!

Vad jag däremot vet är att ur ett makroperspektiv, som man ju kallar det, alltså ur samhällets perspektiv så måste alla vaccinera sig. Det skulle bli oöverstigligt dyrt om alla arbetsföra personer skulle vara borta "ur produktion" X antal veckor per styck för att ta hand om sig själva och sina anhöriga. Det har inte samhället råd med helt enkelt. Oavsett alla andra aspekter så är just denna inte att glömma bort i sammanhanget när vi ombeds och råds att vaccinera oss. (dessutom, och det är ju bara tröttsamt har läkemedelsföretagen såklart massor med pengar att vinna när vi ovetandes skiter knäck :shock: av oro)

På ett microperspektiv, alltså för den enskilda lilla människan är det nog bäst att låta bli... Men det bygger ju på att alla andra är vaccinerade. Ett avgörande står ju i slutändan mellan att riskera sig själv/vara lojal mot samhället lite drastiskt uttryckt... :oops:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Jag går på fridolins linje.

Min tanke är: Svininfluensan - inte farligare än någon annan influensa men däremot mer smittsam, fler kommer att få influensa i år, fler kommer sjukskriva sig, sjukpenningsutbetalningarna ökar, skatteintäkter minskar DÄRFÖR vill staten att alla ...ska vaccinera sig - så de kan fortsätta håva in pengar... eller...???

Har man en gång sett filmen "Wag the dog" är det svårt att lita på något som uttalas i media i fortsättningen :wink:

Så här vaccineras INTE! :D 8) :roll:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"