Min dotter blir hysterisk!

Skriv svar
ullerika

Min dotter blir hysterisk!

Inlägg av ullerika »

Hej!

Vi började kura vår nu 1 år gamla dotter när hon var 7 månader. Det tog ett tag att få till natten men till slut sov hon 11-11.5 timmar per natt.
Skrev för några veckor sedan att dagslurarna inte funkar. Hon blir helt "hysteriskt". Fick svar av Anna Wahlgren att vi skulle ta bort ett sovpass och att hysteriskt är barnet först när det spyr eller svimmar. :?
Vårt nya schema har väl funkat sådär. Hon är i alla fall inte lika frustrerad,
men på morgon och lunch sovpasset sover hon max 20 min per gång och gråter sedan och är jätteledsen. Vi tar då upp henne tidigare och hon vill då bli buren och fortsätter vara ledsen i kanske 10 min. Att få henne att somna om är inte att tänka på.

Nu är saken den att vi har varit på semester i tre nätter i en lyhörd liten stuga med en annan familj med bebis och där var vi tvugna att springa in till henne flera ggr per natt för att få henne att somna om utan att väcka hela huset. ( hon sover oroligt borta).Det här verkar ha st'ällt till det rejält.
Min man är pappaledig sedan i maj och det har funkat jättebra, men de senaste 2 veckorna (när jag haft semester) har hon varit extremt mammig. Det har hon aldrig varit förut.Hon verkar allmänt i väldigt behov av närhet.
Nu till det stora problemet.

Sedan vi kom hem från semestern har hon skrikit helt hysteriskt. Så fort vi går in och solfjädrar och/eller buffar blir hon tyst. Men direkt när vi släpper börjar hon skrika igen. Det har tagit 1h att få henne att somna på kvällen och 1,5-2h på natten. Skulle vi stå och solfjädra i 15 min kanske så skulle hon somna. Men vi vill ju inte förstöra det vi byggt upp genom att vara inne för mycket. Så nu går det bara runt runt. Vi väntar med att gå in tills det är nödvändigt solfjädrar, ramsar. Låter henne vara. ramsar igen. Buffar, solfjädrar, ramsar.
I förrgår och i kväll skrek hon så mycket att hon kräktes upp all vällig i sängen. Och då har jag ändå gått in och lugnat henne några minuter innan. Hon är inte magsjuk. När vi städat upp har vi gett en ny omgång välling som hon slukat.

Hon har alltid protesterat sig till sömns mer eller mindre sedan vi började kuren men somnat själv till slut. Hon har aldrig jollrat sig till sömns. De
gånger hon vaknat på natten har hon oftast somnat om själv de senaste två-tre månaderna.

Jag vet inte om jag misstolkat SHN-kuren men som jag förstått ska man gå in och lugna, eventuellt buffa, solfjädra och ramsa men inte stanna kvar tills barnet somnat och det ska inte vara nån trafik in och ut.
Jag har läst i forumet att får man ett bakslag kan man behöva backa några steg och göra lite mer som i början av kuren.
Vi har vekligen trott på oss själva och på kuren men de senaste dagarna har fått mig att känna mig som världens sämsta mamma.Jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska tolka boken. Det värsta man kan göra är att gå in för ofta och det andra värsta är om barnet blir ledset. Känner mig frustrerad och arg på mig själv som utsätter henne för det här. Känns som att jag håller på och laborerar med henne. Nu vet jag varken in eller ut. Och kom inte och säg att jag bara inte har varit bestämd och övertygande för det har jag. Det känns snarare som att jag varit för bestämd när hon gråter tills hon spyr. Nu känns det som att hon knappt vill sova någon gång på dygnet, rädd för att bli lämnad.

Hjälp! Känner mig trött och ledsen.

Hälsningar Ulrika
Juni 0808
Börjat kur den 9/3
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej kära du!
Jag är snarare en frågare och gör nu premiär som svarare här på forumet - vet inte om jag kan ge råd men mina erfarenheter kan hjälpa något hoppas jag! Framförallt - tro mig - det går upp och ner - men det återgår snart till lugn och bra sömn, hela natten! Jag har också en riktigt sömnstrulare, nu är han drygt två och har fått ett nytt "återfall" (periodare som han är... :wink: ), och vips är jag där och känner mig misslyckad precis som du skriver. Men det är inte du (eller jag) som plötsligt ändrats - barnen utvecklas och ställer nya frågor som behöver besvaras och då är det inte alltid lätt att svara på rätt sätt!

Som du beskriver det tycker jag det låter som om du har en bestämd liten dam - inte alls ledsen utan snarare förbannad :evil: ! Jag tror inte du ska se henne som ledsen eller rädd att bli lämnad, snarare som förvirrad och framförallt arg (och det är det ju inte farligt att vara!) - hur ska det vara, varför kommer ni och sedan går? :evil: Precis som du säger blir hon tyst = nöjd så fort ni kommer in, vore hon ledsen skulle det ta tid att lugna henne! De är smartare och förståndigare än vi tror de små liven! :wink: :D

Vår lilleman protesterade sig också oftast till sömns (gnöl en kort stund) tills han var över året, men sedan har han i långa perioder nöjt gossat ner sig i kudden och myst, andra åter har lite (eller som nu mycket) protest varit en nödvändighet :lol: .
Vår erfarenhet är att det är bättre att låta honom vara ifred än att "dutta" för mycket (gå in, buffa etc), vi har nöjt oss med ramsa utanför. Och nu när han blivit äldre börjar vi luta åt att knappt ens ramsa, han kan ju det här, egentligen....

Rådet med mer social delaktighet fungerar alltid - på alla våra barn, varje gång, må det vara sömnstrul, trots, dåligt syskonbeteende..., så det rekommenderar jag varmt! Du skriver att hon har behov av närhet, och så kan det vara, men dagtid och i form av berikande samvaro! Låt henne vara med och diska, laga mat, dammsuga, dammtorka, klappa hunden, hämta skorna..... Allt ni kommer på och lite till! Och inget hade ni klarat utan hennes eminenta hjälp :D

En stilla undran till slut - det låter som ni har två lurar per dag fortfarande och ganska tidigt? En lur på morgonen och en vid lunch låter som mycket sov så nära en lång nattsömn för en levnadsglad och viljestark liten dam! Vi har gått över till en lång lur vid lunch för alla våra barn när de varit kring 1 år, och det har fungerat bra för oss. De har sedan orkat vara vakna till sju och somnat för natten då.

Hoppas detta gav dig lite uppmuntran och självförtroende!
Lycka till!!!!
mamma till lilla sparrisen 020702, lilla semlan 050712 och lilleman 070620
ullerika

Inlägg av ullerika »

Hej!

Tack för goda råd.
Vi gjorde som du sa med sovpasset idag. Ringde o kollade med dagis också (hon ska börja den 25e aug) och de har sovtid 12.15 så nu försöker vi få in det.
Visst är hon arg och visst kan vi låta henne vara, men det blir ju lite jobbigt att tvätta lakan, täcke och madrass varje kväll för att hon skriker tills hon spyr. Det känns ju inte så bra heller. Så ska det väl inte vara?

Hon var jätte trött nu vid tolv men hon börjar skrika bara vi närmar oss sängen. Jag försökte buffa men det gick inte. Jag lät henne vara men fick gå in efter en stund. Efter 40 min tokgråt lade jag henne i vagnen istället. Då somnade hon på 2 min med lite vagnande.

Vi måste ju vända att hon avskyr sängen och hur ska vi gå tillväga för att hon inte ska spy sig till sömns?

Jag fattar inte riktigt vad Anna Wahlgren menar. På en sida skriver hon att 5-minuters metoden är hemsk och dålig och att barnet får skrika sig till sömns. Men hon menar på att med SHN-kuren ska barn som ställer sig själva i sängen får stå o skrika tills de tröttnar och lägger sig ner själva. Jag fattar inte riktigt vad skillnaden är? Det förstår jag att du kanske inte kan svara på men kanske hon själv eller någon annan.

Vi får alla möjliga tips från familj och vänner som att ha henne i sängen, att hon kanske inte behöver sova alls på dagen etc etc. Inget känns särskilt bra. Ett annat är att vi ska stanna hos henne tills hon somnar och vara mer med henne en period tills hon har lugnat sig och sedan börja om kuren när hon inte är lika känslig. Jag vet inte. Känns asjobbigt!

Tack för dina råd
8)

Hälsningar Ulrika
Juni 0808
Börjat kur den 9/3
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Hej!
Varför inte låta henne sova i vagnen på dagen om hon gillar den? Skönt för er alla att slippa ta två strider per dag just nu! Måste erkänna att vi tagit den enkla vägen och förlagt middagsluren i vagnen - lätt att vagna, eller passa på att få en promenad i "mamma/pappatakt", inte "bäbis ska upptäcka världen takt". Skönt att få sträcka ordentligt på benen! Om regnet öser ner kan man sova i vagnen inne också......... 8) :D

Skillnaden mellan SHN och 5 min metoden är som jag ser det att du ska ge barnet ett betryggande svar, därför somnar hon tryggt själv. Dvs, visst kan det hända att barnet skriker tills det tröttnar och lägger sig ner, men det är inte övergivet - du finns utanför och ger betryggande besked tills hon inte behöver fråga längre. 5 min metoden riskerar ge effekten att barnet ger upp - ingen besvarar mina frågor, så jag kan lika gärna sova. Samma resultat - barnet sover, men av helt olika orsaker.

Problemet för er är att ni kommit ur rutinerna (händer sååå lätt vid semester dessvärre) vilket gör att ni och hon blivit förvirrade. Alltså - nya frågor (från både er och henne :wink: ) Tillbaka på spåret bara! Kom ihåg nu att jag inte är diplomerad eller något, men mitt personliga råd är att ni tar vagnen på dagen och att ni börjar om med kuren på kvällen, men verkligen hålla er utanför rummet så långt det går, kanske helt. Byt ramsa om det känns bättre för er (nystart), annars går det säkert bra för henne med vad som helst, gammal eller ny, det är ändå ert tonfall som betyder något! Vi buffade knappt alls, eftersom det bara gjorde honom mer upprörd när vi gick igen. Om vi i nödfall gick in, var det i max 30 sek-1 min, bara så att gråt (arg/frustrerad sådan) övergick till gnöl, sedan ut igen, med övertygande ramsa. Istället jobbade vi stenhårt med ramsan: Ramsa x4 (eller 6 eller 8 om riktigt upprörd) förmedla tonen "sov så gott, det här är precis som det ska vara, vi finns här!" - här måste ni verkligen känna övertygelsen att det här säger vi/gör vi för att du ska må bra och ska kunna sova! Lyssna sedan - arg, frågande? Inte förrän frågorna är stegrande - ny ramsa, samma budskap - lyssna - hur reagerar hon? Arg är OK! Ledsen/rädd blir hon inte - för hon är inte övergiven - du finns utanför dörren och ger henne besked! Upprepa till förb-e, till slut trillar poletten ner, så här ska det vara! Och glöm inte bekräftelse ramsan - känns illa att "störa" när det precis blivit tyst, men det är det som ger ramsan effekt. (förlåt, allt det här vet ni ju redan eftersom ni redan framgångsrikt kurat 1 gång!) :D

Ja du, kräkningarna måste jag erkänna att jag inte riktigt vet vad jag ska säga om - förstår att det är jättejobbigt! Hoppas verkligen ni slipper det ikväll! Kanske möjligen ge lite mindre välling så att magen inte är proppfull? Med övertygande besked ska hon inte behöva bli så arg mer än någon natt till, så det problemet bör inte bli långvarigt. Och om det händer - in, byt, helst utan att tända lyset, inget prat, och inte ur sängen - hoppsan så det blev, nu är det natt. Återigen, förlåt, antar att jag slår in öppna dörrar....

Lycka till!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, hiphopmamma :wink: :heart:
ullerika skrev:... det blir ju lite jobbigt att tvätta lakan, täcke och madrass varje kväll för att hon skriker tills hon spyr.
:D Var snäll och gör inte så. Kalla inte detta för en Sova hela natten-kur :cry:
ullerika skrev:Efter 40 min tokgråt lade jag henne i vagnen istället. Då somnade hon på 2 min med lite vagnande.
Ja, där fann du på ett sätt att lugna som fungerade. Det är precis det som är din uppgift. Tycker jag, då.
ullerika skrev:... hon avskyr sängen och hur ska vi gå tillväga för att hon inte ska spy sig till sömns?
"Spy sig till sömns" är något fruktansvärt. Var snäll och sluta genast utsätta barnet för något sådant :!:
ullerika skrev:Jag fattar inte riktigt vad Anna Wahlgren menar.
Då kan jag bara beklaga min oförmåga att uttrycka mig så kärleksfullt och begripligt som jag trodde att jag gjort i Internationella Spva hela natten. Men du är inte den första att missförstå, om det nu kan vara till någon tröst för ett tigerhjärta...

Sök alternativ, vill jag bara säga. BVC kanske :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ullerika

Inlägg av ullerika »

Hej igen!

I går funkade det bättre Vi körde som kurens första dag. Jag låg på en madrass utanför dörren så att jag hann in precis till att hon vaknade. Vi gick in oftare än tidigare för att lugna. Som tidigare blev hon tyst direkt och fann sig i att vi lade ner henne. Det är det jag inte riktigt förstår med att hon kräkts. Hon betedde sig lika som nu, förutom precis när vi lade henne. Då lade hon sig som en arg banan och det gick varken att buffa eller solfjädra. Vi får väl hoppas att det har vänt.
Min man har idag fått henne att somna i sängen och somnat om själv med en solfjädring vid uppvak. Så det känns ju skönt.

Vill bara säga att det var inte så att vi lämnade henne skrikandes i väntan på att hon skulle tröttna och lägga sig. Så ni inte tror att vi övergett henne. Vi var in och lugnade kanske var femte minut och däremellan ramsade vi för full hals. Men vi måste väl bara tro på vår egen känsla och gå in lite tidigare och inte bara försöka följa boken som vi uppenbarligen misstolkat.

Tack för era svar. Vi återkommer om hur det gått.

Hälsningar Ulrika :D
Juni 0808
Börjat kur den 9/3
hiphopmamma

Inlägg av hiphopmamma »

Bra så - lita på er känsla och att ni vet vad som är bäst för henne, när ni känner det känner hon det också tror jag! :D
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Vad bra att det gàr bättre! Jag undrade bara hur ert schema ser ut.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du berör inte mitt svar med ett ord.
ullerika skrev:Jag fattar inte riktigt vad Anna Wahlgren menar. På en sida skriver hon att 5-minuters metoden är hemsk och dålig och att barnet får skrika sig till sömns. Men hon menar på att med SHN-kuren ska barn som ställer sig själva i sängen får stå o skrika tills de tröttnar och lägger sig ner själva. Jag fattar inte riktigt vad skillnaden är?
Ur Internationella Sova hela natten:

:arrow: "Står upp i sängen

:?: Jag hinner inte ens ut ur rummet, så har Alexander, 10 månader, ställt sig upp i spjälsängen och står där och gapar och skriker. Det hjälper inte hur många gånger jag lägger ner honom. Han kommer på benen lika fort igen.

:!: Små älsklingar som hoppar upp till stående – låt dem stå! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande – tyvärr, inte mycket att göra åt! Det är inte förbjudet att stå upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det åt en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra någon ifrån. En ilsken unge måste få svära klart.

:!: Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ber barnet om hjälp, och det är också först då lilla barnet är mottagligt för hjälp.

:!: Tillrättaläggande alltså, i det läget men inte förrän då; ramsa på väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som får sista ordet.

:!: En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger också kvar."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"