Dagis och sovrutiner, hur gör man?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Helenius

Dagis och sovrutiner, hur gör man?

Inlägg av Helenius »

Hej!
Vår lilla Ella kurades för några månader sedan och sover 11timmar på natten, från 8 till 7. Sen 45 min vid 10 och 1,5 h vid 15.
Men om en månad ska hon börja dagis 13 månader gammal för jag måste gå tillbaka till studier, tyvärr!! :roll:
Hur i hela friden gör vi nu?
Natten känns inte som det blir något problem, men hur gör man med dagslurarna! Dom låter barnen sova vid 12.30 efter lunchen (till ca 15)
Kommer en 13 månaders tjej att klara detta eller ska man be dom att ge henne lite sömn på förmiddagen? Men då somnar hon säkert inte 12.30 när deras vila börjar. Hur gör man och vad kan man begära tror ni av personalen?
Hur har ni gjort och vad kan man göra? Känner mej orolig. Dom brukar inte ha många 1 åringar på detta dagiset.
Helenius
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Hej,

vill berätta om min erfarenhet; vår dotter är exakt 13 månader och vi har successivt trappat ned hennes dagssömn för att nu ha samma tider som de har hos dagmamman som hon ska börja deltid hos i september. Tidigare sov hon 9.15-10.45 och 14-15.30, vi ändrade detta till 10.30-12.00 och 15.00-15.20 och efter någon månad ändrade vi till endast en dagslur 12-13.30. Samtidigt tidigarelade vi läggningen på kvällen så hon skulle ha rätt antal timmar sömn totalt. Jag trodde inte hon skulle klara att vara vaken till 12 utan vidare eftersom hon innan alltid somnade bums 10.30, men det gick jättebra! Samma sak med kvällen; trodde hon skulle vara trött och kinkig långt innan 19 men inga problem där heller! Vi var mycket ute och lekte så hon skulle glömma bort att vara trött samt körde uppiggande fruktmellis emellanåt.

Lycka till!
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
elliot

Inlägg av elliot »

Hej!

Vi inskolade elliot på dagis när han var nyss fyllda 1år. Han hade också två lurar då, en fm och en em. Vi visste dagisets rutiner och försökte också oss på att ändra hans tider så de stämde med dagis.
Men han orkade helt enkel inte när det väl gällde. Personalen själva tog tag i detta och gav honom två lurar så att han skulle orka att vara med och leka.
I ett halvår ung sov han fm och efter lunch där. Inga problem att somna efter maten, det är sååå mycket intryck och aktivitet så de små liven är slut efter maten.

Jag skulle tro att ditt dagis och du kommer att hitta en lösning som passar er!
Maria - mamma till världens bästa Elliot 070819
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "