Barnpsykologen: "barns mat och sömn går ju inte att påv

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Anna09

Barnpsykologen: "barns mat och sömn går ju inte att påv

Inlägg av Anna09 »

Hej alla,

jag bara måste skriva ett inlägg om detta till alla som håller på att kura, funderar på att göra det och som gjort det - och inte ångrat sig en dag.

Härom veckan såg jag på nyhetsmorgon på TV4 tillsammans med Ester några minuter före hennes förmiddagslur. Barnpsykologen med sitt stående inslag på tisdagar fick ett samtal från en tittare som var orolig för sin dotter på drygt ett år. Hon vaknade tidig, tidig morgon och bara kunde inte somna om.

Mamman hade "testat allt" så det var inget nytt barnpsykologen kunde komma med, enligt mamman själv. Barnpsykologen svarar:

"Ja, vissa barn är bara morgonpigga, precis som du och jag kan vara. Kanske brås hon på sin mor eller far, det gör ofta barn. Och det finns ju två områden som inte går att påverka hos barn, mat och sömn. Där är de som de är, man får göra det bästa av det. Och det blir ju bättre."

"Jaha, när då?", undrar den oroliga mamman.

"Ni kan ju vara säkra på att det går över till tonåren, ha, ha... då brukar man ju ofta få motsatt problem."

Mamman flinar lite kvävt och så avslutar psykologen med att det inte finns så mycket att göra och att det säkert är en fas. Mamman säger då som avslutning att dottern sovit dåligt sedan hon föddes med mycket uppvak och tidiga mornar.

När jag såg detta undrade jag:

Hur kan den största TVkanalen vi har i Sverige ha "experter" sittandes och ge svenska folket denna typen av felaktiga råd?

Innan jag ens läste om Anna Wahlgren och denna fantastiska kur, eller ens funderade på egna barn, visste jag att barn visst kan påverkas då det gäller mat och sömn.

Och detta är inte första gången denna barnpsykolog uttalar sig grovt felaktigt - stackars de föräldrar som undrande och desperat låter sig nöja med hennes svar.

Nej, jag skulle vilja se AW som expert - men det är nog mediasverige för flat för... tyvärr.

Jag önskar alla som läser detta en riktigt god natts sömn - alla nätter. Det är vi värda, både vi och alla barn!

:sleep:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
erifre

Inlägg av erifre »

Såg inte inslaget men jag håller med dig. Klart att jag kan påverka mitt barns sov och mat vanor! Det var jag övertygad om redan innan jag läste BB.

(Jag har också en Ester född i feb-09 :) )
Estris

Flicka 090209
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härmis... :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jannika

Inlägg av Jannika »

Flicka 090209

Vilket för övrigt är en utmärkt dag att födas på! 8) Himla trevligt folk som är födda 9 februari... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"