Efter att ha en storebror som alltid sovit på nätterna har vi nu fått bekänna färg med en liten "strulare"sk "Snuttare". Behöver nu hjälp som jag hoppas få av er på detta eminenta forum!
Har en liten Simon på snart 6 månader som är SM sen han föddes. Mjölkallergi upptäcktes då han var 4 veckor och sen dess är det mjölkfritt som gäller. varit förskyld en del med struliga nätter och sen kom ju den olidliga värmen........och då kunde jag inte med att inte amma honom då han vaknade på nätterna (rätt eller fel).Fick vagna bort båda nattmålen, det senaste bara för 3 veckor sen. Då började nattaktiviteterna.....
Han vaknar varje natt mellan en till två gången ca vid tre och alltid vid vargtimmen. Han vaknar med att jollra och sen går benen som trummpinnar (ligger på mage), han vrider sig ibland så huvudet ligger i fotändan och ibland har han lyckats vända sig på rygg, efter ett tag blir han ledsen och då har vi vagnat och då kan han lugna sig men svara inte alltid på det heller utan fortsätter med att ligga och snutta på badlakanet som ligger ihoprullat intill honom (för att det ska bli mer ombonat). När vi vagnar så gnyr han sig själv till sömns och när vi slutar börjar han gråta och sparka med benen.
Detta är förutsättningarna idag:
- Sover på mage med larm i en Stokke säng med hjul i vårt sovrum
- Har riktigt mörkt.
- Schema:
07-09.15 Vaken 2 tim 15 min .Ammas först. Äter gröt kl. 07.30 på mixade havregryn 1/2 dl med 2 -2 1/2 dl vatten och fruktpure.(är mjölkallergiker).
09.15-10.00 Sover 45 min
10.00-12.15 Vaken 2 tim 15 min. Äter lagad mat kl.10.30. Potatis och grönsaker och fruktpre. Ammas efteråt.
12.15-14.15 Sover 2 timmar (i sängen hemma, har ett uppvak som han fixar själv och somnar om).
14.15-16.30 Vaken 2 tim 15 min. Äter Gröt kl. 14.30 som på morgonen med fruktpure. Ammas kort.
16.30-17 Sover en kort lur på ca 20-30 minuter
17-19.00 (19.15) Vaken 2 timmar. Äter gröt kl. 17.45 som på morgonen med fruktpure . Nattslurk Nutramigen ca 1 dl och ammas.
19.15-0700 Sover natt. Så totalt 12 tim natt och ca 3 timmar totalt på dagen.
Dagslurarna sitter ganska bra, åtminstone den mitt på dagen, de andra två kan ibland bli kortare eller lite längre inom marginalkvarten.
- Har ingen napp, har provat men han bara kväljer.
Så mina frågor är:
- Ska vi kura fast han bara vaknar på nätterna vid två tillfällen? Han kan vara vaken upp till en timme.
- Ska man ta bort allt som går att snutta på i sängen
- Hur länge ska man vänta med att vagna på natten. Direkt när han vaknar eller ska vi göra som nu, avvakta tills han blir ledsen
- Vad är bäst att vagna eller att buffa, ska vi ramsa på natten eller vara tysta
- Ska vi byta till den större Stokke sängen och börja buffa och ta bort den han har nu eller ska vi avvakta. Han ryms just nu precis på längden.
- Ska han ha mer mat? Hur mycket gröt ska jag ge? (verkar inte finnas någon botten
- När kan man få barnet att sova på rygg i vagn i två timmar
Jag hoppas vi kan få lite hjälp med våra funderingar.
Kram, kram
Yvonne