Nattsnuttare o akrobatik i vargtimmen- kuras?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lillsprudlis

Nattsnuttare o akrobatik i vargtimmen- kuras?

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

Efter att ha en storebror som alltid sovit på nätterna har vi nu fått bekänna färg med en liten "strulare"sk "Snuttare". Behöver nu hjälp som jag hoppas få av er på detta eminenta forum!

Har en liten Simon på snart 6 månader som är SM sen han föddes. Mjölkallergi upptäcktes då han var 4 veckor och sen dess är det mjölkfritt som gäller. varit förskyld en del med struliga nätter och sen kom ju den olidliga värmen........och då kunde jag inte med att inte amma honom då han vaknade på nätterna (rätt eller fel).Fick vagna bort båda nattmålen, det senaste bara för 3 veckor sen. Då började nattaktiviteterna.....

Han vaknar varje natt mellan en till två gången ca vid tre och alltid vid vargtimmen. Han vaknar med att jollra och sen går benen som trummpinnar (ligger på mage), han vrider sig ibland så huvudet ligger i fotändan och ibland har han lyckats vända sig på rygg, efter ett tag blir han ledsen och då har vi vagnat och då kan han lugna sig men svara inte alltid på det heller utan fortsätter med att ligga och snutta på badlakanet som ligger ihoprullat intill honom (för att det ska bli mer ombonat). När vi vagnar så gnyr han sig själv till sömns och när vi slutar börjar han gråta och sparka med benen.

Detta är förutsättningarna idag:
- Sover på mage med larm i en Stokke säng med hjul i vårt sovrum
- Har riktigt mörkt.
- Schema:
07-09.15 Vaken 2 tim 15 min .Ammas först. Äter gröt kl. 07.30 på mixade havregryn 1/2 dl med 2 -2 1/2 dl vatten och fruktpure.(är mjölkallergiker).
09.15-10.00 Sover 45 min
10.00-12.15 Vaken 2 tim 15 min. Äter lagad mat kl.10.30. Potatis och grönsaker och fruktpre. Ammas efteråt.
12.15-14.15 Sover 2 timmar (i sängen hemma, har ett uppvak som han fixar själv och somnar om).
14.15-16.30 Vaken 2 tim 15 min. Äter Gröt kl. 14.30 som på morgonen med fruktpure. Ammas kort.
16.30-17 Sover en kort lur på ca 20-30 minuter
17-19.00 (19.15) Vaken 2 timmar. Äter gröt kl. 17.45 som på morgonen med fruktpure . Nattslurk Nutramigen ca 1 dl och ammas.
19.15-0700 Sover natt. Så totalt 12 tim natt och ca 3 timmar totalt på dagen.
Dagslurarna sitter ganska bra, åtminstone den mitt på dagen, de andra två kan ibland bli kortare eller lite längre inom marginalkvarten.

- Har ingen napp, har provat men han bara kväljer.

Så mina frågor är:
- Ska vi kura fast han bara vaknar på nätterna vid två tillfällen? Han kan vara vaken upp till en timme.
- Ska man ta bort allt som går att snutta på i sängen :?: .
- Hur länge ska man vänta med att vagna på natten. Direkt när han vaknar eller ska vi göra som nu, avvakta tills han blir ledsen :?:
- Vad är bäst att vagna eller att buffa, ska vi ramsa på natten eller vara tysta :?:
- Ska vi byta till den större Stokke sängen och börja buffa och ta bort den han har nu eller ska vi avvakta. Han ryms just nu precis på längden.
- Ska han ha mer mat? Hur mycket gröt ska jag ge? (verkar inte finnas någon botten :D på denna 8 kilos- kille)
- När kan man få barnet att sova på rygg i vagn i två timmar :?: Sover nu alltid långluren i sängen hemma, ibland i vagnsinsatsen men nu börjar den bli för liten och dubbelvagnen till båda barnen (som sover samtidigt) har då en sittinsats.

Jag hoppas vi kan få lite hjälp med våra funderingar.

Kram, kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 1) Mer mat. 2) Ut ur sovrummet.

Simsalabim :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Nu äntligen kan jag skriva ett svar, strul med datorn...........
¨
'Tack Anna för ditt svar :!: :)

Nu har vi provat att ge ännu mer mat, tills han riktigt protesterar och dessutom sover vi i ett annat rum samt utanför hans rum på en madrass. Men det har ändå inte hjälpt :cry:
I natt vaknade han 23.30 men fixade det på 5 minuter med litet skak i sängen. Vaknar sedan kl. 04 och jag avvaktade men ha han fixade det inte själv utan blev riktigt ledsen och jag vagnade och vagnade. Han bajsade dock så jag bytte bjöja i hans säng i mörkret vände honom på mage och ramsade och vagnade men det tog tid....strax efter 05 (efter totalt över en timme :!: ) somnade han äntligen.

Så jag behöver fortfarande svar på mina frågor ovan. Hur gör vi nu :?:
- En riktig kur :?:
- Avvakta på natten inna vagning eller vagna direkt :?:

Från en trött mamma och pappa.................
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade kört det jag kallar "ramskur". Man gör alla förutsättningar för en riktig kur, men verktygar bara efter behov. Vi hade lite liknande som er, och då började jag kuren på natt två. SM-barn är ju vana att reda ut et och annat själva och behöver bara få en putt i rätt riktning så att säga. Man kan överlåta väldigt mycket mer på dem än på en klassisk sömnhaverist.
För oss styrde sömen upp sig perfekt på tre nätter (ett kort uppvak sista natten), och sedan dess har det suttit. 8)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack för svar :!:

Du säger att du påbörjade ramskuren natt 2. Detta har pågått i över två veckor nu :(
I natt var han vaken i 2 timmar, bajsade och jag fick byta. Sen vagnades det och vagnades................Men pigg på dagen och glad som en lärka :) äter med god aptit.

Man hör hur han långsamt vaknar och sgnyr lite och vänder huvudet fram och tillbaka, är så trött, gäspar och försöker komma till ro men efter en stund så låter det som om han blir irriterad på att inte kunna somna om och då börjar hans ben gå som trummpinnar och han börjar låta mer och mer och det är då som jag börjar vagna (rätt eller fel :?: ) har inte ramsat på natten, bara när vi lägger honom och han somnar ibland själv och ibland måste vi dra några tag innan han somnar (inom 10 minuter).

Hur går vi tillväga :?: Sluta vagna och ramsa istället , eller :?:

Just nu är jag så rådvill att jag snart smittar av min oro på gossen. Om det inte redan skett :oops:

Kram
Yvonne
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om jag tolkar Saras svar rätt så menar hon en sk "minikur" .Du genomför kuren men hoppar över första natten och börjar från natt 2 enligt lathunden till kuren.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

HJÄLP :!: :!: :!: :!:

Har nu påbörjat kuren och har haft andra natten. Jag har kört från början.
Första natten vaknade han 3 ggr varav en gång i 2 timmar.Totalt sömn första natten blev 10 timmar men i natt var det kaos.Sov bara 8 timmmar fördelat på 4 lurar (knappt 4 timmar+ 2 timmar +1,5 timme och sen 45 minuter).
Svarar inte på buffning (är ju van att "vagnas" i Stokke sängen), är bara arg och gnyr konstant och benen går som trummpinnar och huvudet går fram och tillbaka.

Läggningen går bra utan några stora protester. somnar inom 10 minuter.
Har sedan bajsat båda nätterna och jag har bytt i sängen och han är tyst och nöjd under tiden. Första uppvaket har gått bra båda nätterna med ramsa som han sen somnar till och avslut med bekräftelse. Men sen.........andra gången han vaknar så håller han på och jobbar upp sig succesivt och det slutar i ett konstant läge av irriterat skrik och ingenting hjälper. Sen när han inte orkar mer så blir det tvärt tyst, jag ger bekräftelse och han sover då en stund till.
Jag tror att han gnölar för att han vill bli vagnad helst hela natten, inte buffad. Jag gör precis som Anna i filmen och märker inte att han blir varken tung i kroppen eller tyst. Läget är låst.

I morse när han vaknade vid 06 så började jag att dra sängen som vi brukar och då låter han konstant med ett nöjt gnöl tills han somnar Slutade jag så blev han arg. Avslutade med en bekräftelse och han sov i 45 minuter tills det blev morgon.

Har en del frågor:
-Ska jag starta om på nytt men att ta över honom i vår BRIO vagn (Sängen är svår att få rätta knycken i ) :?: eller ska jag köra på och buffa tills han somnar :?: även om det tar 2 timmar.
- Ska man ramsa vid minsta uppvak även om han är tyst :?: framöver eller ska jag avvakta. Jag vet inte vart jag är i kuren eftersom vi inte kommer frammåt. det är snarare värre än någonsin.
- Vänder sig på rygg och är nöjd en stund men sen blir han ledsen. Ska man ramsa även om han ligger på rygg och är nöjd och jollrara eller ska jag avvakta :?:
-Ska jag ta en natt då han får vara arg tills han inte orkar mer utan att göra någonting :?: (känns som om ingenting hjälper :( ).

Som sagt, jag är helt slut och kan snart inte tänka. Min man jobbar och jag måste köra detta själv. Har dessutom min 3 åring hemma på dagarna (som tur är sover han som en prins).
Jag är så uppgiven och vet snart inte vad jag ska göra. Kan någon komma hem till oss och hjälpa :?:

Kram
Yvonne
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej lillsprudis!

Hur har det gått för er i natt?

Är på språng nu men om ingen annan har svarat dig till ikväll så lovar jag att sätta mig ner och läsa igenom din tråd ordentligt. För snart kommer ni alla sova som prinsar där hemma.

Du frågar om det finns någon som kan komma hem och hjälpa er på plats. Det finns en lista på diplomerade kurare. Sök i den och se om det finns någon som kan komma såhär i semestertider. Om du vill så kan jag hjälpa dig via telefon, men bor i Stockholm, så jag har svårt att komma till dig. Skickar ett PM med mitt telefonnummer.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack snälla Ida för ditt svar :!: :D :heart:

Ska nu påbörja 5:e natten.
Dentredje natten gick bättre än 2:a men kommer ändå inte upp i totalt 10 timmar. Han fixar att somna om själv men ibland går det bara inte, inatt var det 4 uppvak, ett kort som han klarade själv samt ett på 45 minuter där jag fick solfjädra och ett på 20 minuter som han fixade själv och sen ett på morgonen som varade i 1 timme då jag buffade.

Jag har nu backat och ramsar inte direkt utan avvaktar. Fel eller inte :?:
Har beslutat mig för att INTE dra den tunga sängen något mer :evil: och jag ska undvika i det längsta att buffa. Han bara ligger och säger "MMMMMM" som ett mantra hela tiden tills han somnar och därför har jag bara använt det vid akuta kristillfällen dvs på morgonkulan.

Har också hittat en tråd där man tipsade om att solfjädra till barnet blev stilla och tyst om så det sker i 20 minuter, så det har jag använt mig av istället för att bryta vagnandet och buffandet och ramsandet. Faktum att det biter bra. Han svarar bättre på det. I natt gjorde jag det vid två tillfällen, den ena i 20 minuter och den andra i 10 minuter.

Ska jag fortsätta att ge Bekräftelse alltjämt :?: Som nu har jag bara ramsat x4 och gåt ut när det krisat och sedan låtit han somna själv. Han har också somnat flera gånger på rygg, vaknar och gnyr och då har jag bara vänt honom på magen och gått ut, utan att ramsa eller störa (funkade på storebror en gång i tiden).

Jag tycker det ändå gått frammåt. Han har inte skrikigt på natten,dvs varit arg utan mer gnytt och bökat av irritation att inte kunna komma till ro själv. Han har inte bajsat på två nätter. Dagslurarna är bara och lägga och han somnar själv fint på 5 minuter och har inga uppvak. Idag satt dessutom fm luren (som är 45 min), har annars vaknat efter 20 minuter (trots så dålig nattsömn) och därför fått 5 min innan 11 målet för att orka äta. Aptiten idag har också varit bättre.

Det som kvarsår är tidiga uppvak som sker någon gång vid 5.20 och 6.20. Ibland undrar jag om man överhuvudtaget kan få honom att sova 19-07 :cry:

Svårt att veta om jag ska ta fighten att få honom att somna om när han vaknar 06.30 och ligger och gnyr (trött) eller om man ska avvakta och ta upp 15 min tidigare? Som nu har jag fightats och då har det tagit upp till 1 timme för honom att somna om och frukosten blir då 08.00. Rätt eller fel :?:

Oj, oj, många frågor från en trött ensamvakande mamma som snart ska gå och läga sig på madrassen nedanför brevlådan (har lagt huvudet så jag inte ska få tidningen i huvudet kl. 04 :D ) och utamför Simons rum där han sover själv.
tack för alla som orkar läsa.....................lite rörigt och mycket.¨

Jag ger det någon natt till, sen ringer jag dig gärna Ida :heart:

Kram Yvonne
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att du upplever det som om processen går framåt. Fint att solfjädern tar över mer och mer. Buffning är ju som skön massage och det är lätt att fastna där.

Angånde bekräftelsen så skulle jag vara noga med den tills du känner att ramsan verkligen tar. Att du kan ge honom en ramsa utanför dörren och att han tystna och somnar om utan att du behöver gå in. Men samtidigt är det bra som du gör nu, att låta honom klara av uppvaken själv så långt det går.

Morgontimmen kan ta ett par veckor innan den faller på plats. Så ha tålamod. Glöm inte att det är en process som oftast tar 3-4 veckor innan allt är på plats.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Ida för ditt svar :!: :)

I natt var det riktigt bra. Han vaknade visserligen 5 ggr och då gick jag in och bara la till rätta och gick ut utan att ramsa och han fortsatte att sova. Men så vaknades det kl. 04.45 och då ramsade jag x4 genast för att mota Olle i Grind men han började gny och böka så jag började buffa och solfjädra och hans njutningsläte Ahhhh, Ahhhhhh gorde att han somnade och uppvaket var bara i 30 minuter. Vaknade 07.15 lugnt och stilla. Sov totalt 11,5 timme :)

Idag har dagslurarna suttit bra, sov 1 timme, 2 timmar och 30 minuter så detta dygnet har han äntligen fått 15 timmar :)
Ska nu ta mig en dusch och påbörja nästa vaknatt nr 6 ,har fått sova en del idag på dagen då min man tagit ledigt och hade vår 3 åring och i morgon åker de ut på landet över dagen. Vi stannar hemma.

Tack för att du ville ge mig ditt tel nr. Känns skönt att ha en livlina och en backup :heart:

Kram
Yvonne
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att både natten och dagen gått bra idag. Jag tycker du jobbar på fantastiskt bra. Snart kommer ni alla sova så gott.

Tänkte på en sak du skrev om vaknatt. Jag tycker absolut att du nu kan gå och sova i din egen säng. Nu behöver du ju inte vara där vid minsta pip utan han kommer göra sig hörd när han behöver hjälp.

Skönt att det går så bra.
Tack för att du ville ge mig ditt tel nr. Känns skönt att ha en livlina och en backup
Så lite så. Har själv varit där du är idag och vet vad en stöttande hand kan göra skillnad.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Ida och Cissi med fler!

Här jobbar vi på. Nätterna har blivit mycket bättre. Bajsar inte och skriker inte. Vaknar som mest 4 ggr på natten men det är små uppvak som han fixar själv, om han inte hamnat på rygg vill säga :) Då vänder jag bara på honom och går ut.
Sover nu med min man i vårt sovrum igen :) skönt och jag sover mycket bättre. Som du sa Ida jag hör ju när han bevhöver hjälp. Så sant, så sant.

I natt sov han sin första hela natt utan att jag behövde ingripa- 12 timmar :!: Bytte dessutom till störe säng igår och det kan nog hjälpa också.
Dagslurarna har varit korta. 30 min, 1 tim och 30 minuter. Men just nu sover han, trots 12 timmars natt fortfarande efter 45 minuter (han har tidigare alltid sovit 1 timme på fm ) :!: :!:

Så tack, snälla för hjälpen och peppen!! Nu måste jag gå och väcka :(

Kram kram
Yvonne
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: O:) :sleep: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir när jag läser ditt senaste inlägg. \:D/ Ta nu väl hand om det du skapat och njut av din vardag tillsammans med din lille.

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"