Alve, mamman och standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sara76

Alve, mamman och standardmodellen

Inlägg av Sara76 »

Hej igen!

Jag hade ganska nyligen lämnat SoS, men nu är jag tillbaka med ny liten kunglighet :D
Jag trodde jag kunde detta med sm denna gången, men det jag eg lärt mig av Anna (och V) har visat sig vara "Mat, Mer mat, Ännu mera mat, ÄNNU mer mat!"
Lille A är sällan vaken ett helt mål... Trots kill på liten kind, blöjbyte, intressanta mönster, "umgänge" mm, så slås de små blå igen inom högst 30 minuter.
Vad säger ni erfarna; är detta något som jag kan ändra på då Hans Höghet är blir mer vaken under dygnet?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen!
Det är helt ok att vara en liten tröttmössa så här i början av livet. Tänk på att inte stressa på med SM, njut av smekmånaden och sträva inte slaviskt efter att nykomlingen ska äta på en viss tid eller vara vaken en viss tid.

Det kommer att ändras, liten kommer bli piggare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Hej igen :D

Nu undrar jag om magläget... A sover på sidan nu, vilket han gjort sedan födseln. Jag tyckte helt enkelt att det kändes mest naturligt att lägga honom så. Nu har jag börjat tycka att det är dags för introduktion av magläge, men A har inte varit med på noterna hittills iallafall... Är det vanligt med vissa protester första gångerna det ska sovas i ny sovställning, eller ska jag vänta någon vecka till..? Han somnar visserligen som en stock när han läggs på mage, men vaknar efter en kort stund i rena illtjutet... Kanske blir han helt enkelt förvånad när han vaknar på ett för honom ovant sätt? Annars sover han som en drömbaby, 2-3 timmar och 20-08 (fast på natten med avbrott för mat, förstås).

Jisses vilken tur att ni eldsjälar finns :heart:

Tack SusanD för snabbt svar (och ledsen att jag inte svarade tillbaka tidigare, läste dock). Stor kram!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Sara76 skrev: Han somnar visserligen som en stock när han läggs på mage, men vaknar efter en kort stund i rena illtjutet... Kanske blir han helt enkelt förvånad när han vaknar på ett för honom ovant sätt?
:D Vågar påstå att magläget är det sista att vara "ovant" - det är det naturliga och det är inte av det han vaknar "i rena illtjutet", utan det som behövs är "Mat, Mer mat, Ännu mera mat, ÄNNU mer mat!" Man får truga. Fyra omgångar (minst) ska han ha nu under ett mål.
Sara76 skrev:Lille A är sällan vaken ett helt mål...

Det får man ordna :wink: Ska det småsovas och slumras och slocknas under målet, blir beteendet exakt likadant, eller tvärtom om man säger, under det som skulle vara sömnen efteråt - dvs sönderhackat av vakenperioder och gnäll / gråt / skrik.

Så kör Standardmodellen to the letter :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Ok

Nu sover A gott på mage efter ett skrovmål på bröst, bröst, bröst+ 150 ml ersättning (unge herr'n är tydligen ännu matgladare än bror hans var i den åldern :shock: )

Passar på att tacka för att du delger världen konsten att bedriva standardmodellen (och för att du "upptäckt" den, förstås). Önskar bara att jag känt till den då J föddes... Jag ska absolut ge BB till mina barn då (om) de får egna ungar! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen tillbaka till "Späda barn och Små" :wink: Grattis till lille juvelen :heart:

Njut, ta det lugnt och lär känna den lille nya familjemedlemmen :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"