Hej!
Jag kan "trösta dig" med att vår son inte heller kryper (han är 8,5 mån), men inte gråter vi för det. Han står också och gungar på alla fyra och hasar sig bakåt men inte framåt. Den senaste grejen är att han kan sätta sig själv om han står på alla fyra och det är vi superimponerade av

!
När jag var hemma på sverigebesök träffade jag den berömda MAMMA-gruppen och med ens var jämförelserna i gång

. Här i Japan känner jag bara en 9,5 månaders och hon är den enda som jag kan "jämföra" vår plutt med. Det var rätt kul att komma hem och se hur långt de andra bebisarna hade kommit och det var av varierande slag; en kunde både krypa, ställa sig upp mot möbler OCH säga mamma

(måste erkänna att jag fick lite panik

), en annan kunde krypa, vissa satt upp osv osv.
Min sambo tycker att det är lite skönt att vi lever lite isolerade här nere med tanke på jämförelsehysterin som råder bland föräldrar och jag håller med honom.
Mitt råd är att umgås inte så mycket med mammorna om du upplever dem som så jobbiga. Alt säg en kommentar av typ "han kryper när han kryper. Ni kommer ju att märka när han kan..." Varför måste de bry sig så fasligt????
Pust, man kommer väl att jämföra under hela barnens uppväxt. URK!!!

Nu är det antal tänder, krypning, att gå och prata. Sedan är det fotboll, skolprestationer och pojkvän-flickvän.....mm mm mm
Jag är inte en sådan som tycker om att hålla på och prata om mina egna prestationer och framgångar och jag kommer att vara försiktig att framhäva min son på samma sätt (om de inte vill veta förstås

). Typiskt vårt samhälle (eller det amerikanska samhället kanske

). Många lider av mindervärdeskomplex och framhäver sina egna barn när de själva kanske inte är så "lyckade"....
Jag tycker ABSOLUT att man ska vara jättestolt över sina barn, men inte använda dem som troféer!
PS! Vår "unge" sover hela natten och DET gör minsann inte alla barnen i mamma-gruppen........
Kram på er
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06