kaloritips tack!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
saroza
Kontakt:

kaloritips tack!

Inlägg av saroza »

Hej!

Jag har en mager å späd 3-åring och vill gärna ha tips på god och kalori-rik mat!
Hon växte dålit första levnadsåret och vi kommer bara inte ifaltt detta. Hon väger 11 kg och 90 cm!! Så lillebror på 5 månader kommer ju snart upp henne i vikten.

Hon är glad och pigg och allt är annars ok. Ett stort dilemma i detta är väl att hon älskar grönsaker!!!Lyxproblem, kankse... men dom e ju inte speciellt kaloririka. HAr man t.ex. soppa, så är hon expert på att gräva efter varenda pytteliten grönsak i den.

Och jag undviker ofta att servera grönsaker och tar det som efterrätt...men inte växer hon ju bättre för det.

Själva älskar v mat, jag äter massor. Och ja, hon får alltid vara med i köket och tillreda maten.

Hur skulle ni göra med en späd 3-åring som älskar grönsaker och sallad, och behöver massor med kalorier??

Efterrätt serveras alltid för att få i eventuela extra kalorier!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Avokado i massor! Fullt med nyttiga fetter och trevliga kalorier. Turkisk yoghurt är inte dumt det heller, och en skväll olivolja på maten. :D

Vissa ÄR sparrisar, så är det. Läs om det i Barnaboken, Anna beskriver det så klokt. :D
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jasså avokado, det var faktiskt nåt nytt för mej! Använder i princip inte avokado ens. Jaha, då får jag väl leta reda på vad man använder det i.
Även om jag själv verkligen GILLAR mat...så har avokadon inte riktigt ramlat i shoppingkärran. Beror nog mer på okunskap än om smak.

Tack för tips!!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"