Äventyr i trädgården

Guldkorn att inspireras och lära av
anna
Kontakt:

Äventyr i trädgården

Inlägg av anna »

Hej!

Nu kommer våren med stormsteg, och vi är ute många timmar i trädgården och röjer.
Barnen har fått varsin liten trädgårds-spade, riktig förstås, men i mini-format.
Dom hjälper mig att gräva ogräs. Clara, snart 4 år, förstår vad som är ogräs och inte, det lärde hon sig i somras. Får t.o.m upp dom med rötterna :wink: "Värre" är det med lilla Ida, 2 år, men hon får kontinuerliga lektioner av både mig och storasyster :wink:
Man får ju överse med att det för HENNE ser ut som vi rycker upp blommor i allmänhet :shock:
Dom gräver lite, springer ifrån och grejar med något annat, en stund, och fortsätter sedan igen. Livet är härligt!

Igår hittade jag en snigel med skal. Gav den till Clara och hon fnittrade överförtjust när den kröp i handen på henne. Och så frågade hon vad den hette förstås. Jag svarar med förställd röst, och "de" samtalar en stund. Hon "köper" det varje gång :D

Jag grävde även upp en mask.
Den lade jag försiktigt i handen på Ida. Minen på henne var obetalbar, när den började röra sig! :D
Hon skrattade så hon skakade! Och liksom små-ruskade på huvudet, som om det här var inte sant, detta hände inte henne:D
Och så satte hon sig på huk, lade huvudet på sned, och sa "-Heeej maschken, må du ba?"

Tänk vad de små sakerna i livet fascinerar de små! Något så litet kan vara LÅNGT mycket mer spännande än de finaste leksaker!
Det är underbart att få uppleva såna små händelser genom barnens ögon!
Ha det bra alla!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härlig historia att läsa såhär på morgonen :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:heart: Åå, herregud vilken söt berättelse! Jag sitter och fnissar och ser allt framför mig! :lol: "Heej maschken, må du baa"... :heart:
LinaB

Inlägg av LinaB »

:D :D :D Underbar berättelse !!! Det är ju så härligt nu när man kan vara ute i trädgården o pyssla o det finns ju så mycket att upptäcka !!
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Härligt vardagsberättelse anna! :D Jag har också varit ute med mina små i trädgården idag och det där med att presentera dem för maskarna och andra div larver och småkryp som man hittar kräver lite av åtminstonde mig. De är ju sååå äckliga de där små krypen, och så ska jag sitta där och se helt oberörd om än inte tom helt förtjust när jag plockar upp dem från jorden :-& :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nämen Linda!
Sniglar och maskar är väl små käcka djur :wink: 8)
Dom har jag inte alls ont av faktiskt :D

Jag försade mig dock igår, då jag grävde ogräs runt husgrunden, och det kröp fram ett gäng gråsuggor...
Då slapp det ur mig att jag tyckte gråsuggor var lite äckliga...(äckliga var en underdrift, det KRYPER i mig när jag ser dom vidriga minibältorna:shock: )
Då säger Clara "-Vaddå äckliga mamma, så säger man väl inte heller!"
"-Neej, det säger man VERKLIGEN inte Clara, mamma sa fel!!" :oops:
Och så gjorde jag en liten show av sårad gråsugga med pipig röst, som fick ursäkter av mig...
Det gör jag inte om!

Jag försöker verkligen få henne att vara öppensinnad mot allt!
Det går om man biter ihop :wink:

kram anna
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

anna skrev:Jag försöker verkligen få henne att vara öppensinnad mot allt!
Det går om man biter ihop :wink:
Sniglarna går väl bra men maskarna och spindlarna, uuhh *ryser* Men hitintills så har jag lyckats även om det kryper i mig. Emil är jätteintresserad av alla smådjur och kommer glatt och visar mig om han hittar ngt litet kryp. :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag fortsätter på trädgårdshistorier!

:P Sönerna hittade en snigelbebis ute och lyckan var stor! Det var inte snigeln - för den var pytteliten :wink: . Nåväl - de tog in snigeln och la i en skål för snigelbebisen skulle se på Teletubbies tyckte de. Då kom lillasyster och ville vara med! Hon kikade på snigeln och sedan var de Teletubbies som gällde för henne. Men efter en stund blev storebröderna upprörda :shock: ! När jag frågade vad som stod på så fick jag ett tydligt svar... Lillasyster hade tagit skålen med snigeln i, satt sig i soffan och ÄTIT upp snigeln i tron om att det var godis i skålen :shock: :roll: :shock: ! :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:wink: Med vitlök till är det faktiskt ganska gott... :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Annrik

Inlägg av Annrik »

:shock: :shock: :shock:
Hahaha..Huuahua :lol:
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har läst snigelhistorian nu flera gånger med skräckblandad förtjusning med ett litet stänk av illamående samtidigt som jag har skrattat högt :lol: att hon verkligen åt upp den! Kom snigelns adoptivföräldrar över chocken? :D
Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nja, lite skadade är de nog - för någon dag senare hittade de en annan snigel med skal på. Då hörde jag dem konferera om att lillasyster inte skulle få se den - för "hon äter ju bara upp den då" :P ! :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :lol: :lol:

Min sambo har en kusin vars barn åt sniglar på löpande band när han var liten. Den ömma modern hörde att det knastrade av skalet i munnen på honom flera gånger om dagen ibland. :shock: Hon nästan spydde!
:shock: 8)

Jag berättade för Ida, i förbifarten bara, ang. masken, att man inte kan äta den...

kram anna
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Huuu :shock: Jag vet inte om jag ska kräkas eller gråta! :lol:

Borde inte denna tråden ligga under "Mat och mage" egentligen :?: :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Den började inte som någon mat och mage tråd, men det spårade ur något våldsamt här! :lol: :lol: :lol:

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"