Nu kör vi!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lady_Luck

Nu kör vi!

Inlägg av Lady_Luck »

Hej!
Vi tänkte försöka kura vår 14månaders tjej (igen)!
Vi körde halvhjärtat förra sommaren, men en kombination av utbrändhet,trötthet och inte tillräkligt övertygade gick det mesta åt fanders och vi accepterade nån slags halvsömn...till nu!
Träffade vänner som kurat sin lilla 6månaders och såg så där äckligt nöjda och utvilade ut som man själv gjorde för ett par sekel sedan.. :lol:

Lillan sover verkligen inte bra..det går så upp och ner att man inte hinner vänja sig!
Vi har testat det mesta- och det har funkat kanske 2-3 nätter- men sen är vi inne på samma visa igen!

Hon har alltid haft fasta dagsrutiner, där funkar det mesta bra!
Sover bra på dagen ( ofta 1,5- 2 h) äter bra och på samma tider och har fasta godnattrutiner.

Vaknar runt 1 på natten och skriker, jättearg. Ibland sover hon till 3.
Vi skulle vilja att hon sov 20- 08.

Nu lite frågor!

Hon har sovit i vårt rum- vi har ett arbetsrum som senare( när tid och ork finns) ska bli hennes rum- är det ok att bara ställa in hennes säng där eller måste hon känna sig "hemma"?

Hon ska börja dagis 3 augusti- hur blir det med dagsvila osv?

Vi lägger henne direkt efter godnatt-vällingen, hon somnar ofta i famnen, ska vi "väcka" henne för skrattet till godnatten?
kommer säkert på fler frågor..men just nu är detta det som rör sig i huvet!

hoppas ni kan hjälpa!

Tack!
Odessa född 9/4-08, född v. 38+6
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Lady_Luck och välkommen hit :!:

Ni gör helt rätt i att ta tag i Odessas sömn (vilket fint namn!) för hon behöver, precis som ni, sova gott hela natten! Jag skulle vilja börja med att be dig läsa tråden om förhållningssättet, den är SÅ viktig och bra:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar:
Hon har sovit i vårt rum- vi har ett arbetsrum som senare( när tid och ork finns) ska bli hennes rum- är det ok att bara ställa in hennes säng där eller måste hon känna sig "hemma"?
:!: Visst kan hon ha sin säng därinne trots att ni inte fixat till! Jag har varit med och kurat barn i badrum, så det har ingen betydelse :wink: . Men låt henne vara med och ställa in sängen, bädda den och fixa till - allt under glada tillrop!
Hon ska börja dagis 3 augusti- hur blir det med dagsvila osv?
:!: Det bästa är om ni har samma tider som på dagis, så hör efter vilken tid de har vila. Hon behöver ca 13½ timme per dygn, och väljer du tolv timmars natt blir det en vila à 1½ timme, förslagsvis efter lunch. De flesta dagis har vilan efter lunch, runt 12, tror jag.
Vi lägger henne direkt efter godnatt-vällingen, hon somnar ofta i famnen, ska vi "väcka" henne för skrattet till godnatten?
:!: Ja, hon ska läggas vaken. För somnar hon i er famn så förväntar hon sig att vakna där också! Så kanske kan ni ge vällingen lite tidigare, och se till att hon inte somnar. Det är jätteviktigt att hon lär sig somna i sin egen säng, för att klara av uppvak under natten själv också, så småningom.

:D Det ska bli jättespännande att följa er kurarresa, när hade ni tänkt köra igång?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

God Morgon!
Update från oss:
Var på besök på dagis, verkar ha samma tider som vi har så det orosmolnet försvann!
Pluggat igenom boken, ordnat i rummet och mental inställning- check!
Igår körde vi!

Vi gav henne kvällsvällingen 19.30- här brukar hon somna i vår famn, men vi höll henne vaken, busade MYCKET, skrattade MYCKET och hade jättetrevligt tills 20.
Besked med buller och bång- och damen ställer sig självklart och illvrålar.
Ramsa.
Vrålet håller i sig, dock ej ledset.

Här fick vi lite panik och blev osäkra på det vi läst- trots vi läst det hundra gånger- så vi ringde en kompis som kurat och frågade.
Vi fick helt plötsligt för oss att vi skulle stå och ramsa hela tiden- men det da vår vän att så inte var fallet.
Efter 15 min lät hon riktigt ledsen och hon fick besked på nytt osv+ lite ramsning.
efter ca 30 minuter - igen.
sen började hon mest gny- bekräftelse när det var tyst- gny- bekräftelse och 21- TYST! HON SOV!

03.15 vaknade hon till- gick in- besked- ramsa ( blev lite sur)-
03.22 sov hon som en stock!
Och jag som laddat med böcker, tv och jag vet inte vad- satt där snopen...skulle hon inte skrika mer än så här?!

07.45 ( 15 minuter förtidigt) hör vi ett kvittrande från rummet och den gladaste tjejen av alla möter oss när vi öppnar dörren!

Nu tar vi tag i dagen efter och laddar för natt nr. 2
Håll tummarna!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbart! Vi finns här!
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Så här blev resten:
Lunchvilan somnade hon på 10 min, men vaknade redan efter 40 minuter- eftersom hon ska sova 1,5 timme lät vi henne helt enkelt vara kvar i sängen.
Körde ramsa, men hon ville intesomna om, satt och lekte lite.
Var detta rätt gjort?

nästa kväll- nr 2:
20.00- Direkt när vi kom in i rummet och hon såg sängen började hon gråta- ingen rolig reaktion, menmen.
Besked, påminnelse efter nån minut och så lite gnyende- efter 10 minuter började hon skrika och jag fick en känsla av att det var bajs. Hon brukar nämligen göra så.
Visst hade hon bajsat- vi blev osäkra på om vi skulle byta i sängen- men tog upp henne, bytte, besked, ramsa sv osv.
hon lungande sig och vi fick ge ett par bekräftelser- för att sedan somna 35 minuter senare!
Mycket bättre än förra kvällen- tror att hon hade somnat ganska direkt om det inte vore för bajsinsidenten!

Hon vaknade 06.20 (dvs sov länge utan att vakna på natten) var ganska sur, ramsade, men hon lugnade sig och var tyst ett par gånger, så vi bekräftade, gnydde upp sig igen osv. Ganska mycket protester alltså!
07.10 sov hon igen.

Dagsvilan idag gick relativt bra, hon var tyst efter 2 (!) minuter- fick bekräftelse, men jag hörde att hon inte sov- utan satt och lekte lite för sig själv...efter 15 minuter sov hon!

Tycker att hon överlag ätit lite sämre. Undrar hur vi ska göra med de tidiga morgornarna- gjorde vi rätt i morse?
Ikväll tar pappa över, får se hur det går!

Vi hörs!
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Ja..vad ska man säga?
Lillan sov hela natten sin andra natt- förutom att hon vaknade 7.30 istället för 8.
Inatt sov hon HELA natten. 4de natten alltså.
Hon somnari regel på 1-2 minuter, utan större protester, både dag som natt.
Igårkväll vaknade hon till efter någon timma, men somnade om på 1 minut utan ramsa.

Vi är förbluffade och lyckliga- hoppas verkligen att detta håller i sig nu!
Det ända som skulle kunna vara negativt är att hon blir ledsen när vi bär in henne i sov rummet och hon förstår att hon ska sova.
Men jag antar att det forvinner det med.

Pappan till den lilla sa:
"borde inte Anna Wahlgren få Nobelpris eller nåt?"

Tack!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D
Vad glad jag blir för er skull, allra mest för lilla Odessas förstås :wink: . Ni har gjort ett toppenjobb, precis så ska shn vara!

Fortsätt nu bara lika stadigt och fint så är ni snart i mål, glada läggningar har ni inom räckhåll!

Varm kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Liten uppdateringen:
Dagslurarna går sådär- hon somnar i regel efter några minuter- inte helt utan protester, problemet just nu är att hon oftast vaknar en halvtimma för tidigt och är ganska ledsen.
Men vi kämpar på!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack för uppdatering, det är så roligt att få regelbundna rapporter!

Bra jobbat, snart har hon lärt sig att hon kan slappna av och sova tills hon blir väckt, det ni kan göra är att se till att väcka henne när ni hör att hon är på G, även om det är för tidigt. Allt för att lära henne att hon kan sova lugnt tills ni deklarerar att det är dags att vakna!

Kram Mia
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

hej!

Allt går bara bra om nätterna, vi är alla utvilade och lyckliga!

Du skriver att vi ska väcka henne när hon är på G, vad menar du?!
Ska vi inte ramsa om igen så att hon förstår att hon SKA sova?
Isåfall har vi missförstått..

Hon lägger sig ännu inte helt utan protest, men så länge det handlar om lite gnöl känns det ok.

Är det meningen att vi ska ge besked- ramsa ihopdragen med bekräftelsen hädan efter? Även om hon somnar på studs själv?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lady_Luck skrev:Allt går bara bra om nätterna, vi är alla utvilade och lyckliga!
:D Härligt!
Du skriver att vi ska väcka henne när hon är på G, vad menar du?!
Ska vi inte ramsa om igen så att hon förstår att hon SKA sova?
Isåfall har vi missförstått..
:oops: Förlåt om jag förvirrar dig, det vill jag inte alls. Det allra vanligaste är att få till ett omsomnande med hjälp av ramsa, ramsa /solfjäder, husljud osv och så har jag själv också gjort. MEN under en period när min minsta "vägrade" sova mer än 45 minuter trots att hon behövde sin 1½ timme, så såg jag till att väcka henne precis när hon var på gång att vakna, trots att sömnen under de dagarna blev för kort (det blev den liksom ändå :wink: ) bara för att jag skulle få väcka henne. Det tog 3-4 dagar så slutade hon vakna - hon visste att det var JAG som hade kollen :wink: . Kanske inte det vanligaste sättet, men det funkade för oss.
Hon lägger sig ännu inte helt utan protest, men så länge det handlar om lite gnöl känns det ok.
:D Helt rätt tänkt! Snart är ni där, jag lovar! Lite extra krut på skrattet till gonattet kanske?
Är det meningen att vi ska ge besked- ramsa ihopdragen med bekräftelsen hädan efter? Även om hon somnar på studs själv?
:idea: Om jag inte missförstår dig nu så har du alldeles rätt, dvs att bekräftelsen blir sista versen på ramsan när du lägger henne. Du drar ut på den och säger den lite mjukare, helt enkelt.

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Hej igen!
Nu behöver vi lite hjälp!
Det har strulat ganska mycket de senaste dagarna.

De senaste 4 kvällarna har hon vaknat efter 30- 60 minuter och varit arg/ ledsen, vi har då fått ramsa osv. Hon har somnat om efter 10 - 60 minuter.
Vad kan detta bero på- det har inte varit någon förändring allas under dagarna förutom att det har varit fruktansvärt varmt, kan det vara orsaken?

Inatt vaknade hon runt halv 1 och skrek som en tok, ramsade osv osv. somnade om efter 20 minuter, vaknade- osv. detta pågick till klockan var 3.
Hon lät trött och arg, vi kollade blöjan och efter ett tag var hon så panikslagen att vi solfjädrade henne.
Kan detta vara ett återfall?
Vi är på semester och bor i nytt hem, ny säng och har träffat mycket släkt- kan det vara så att alldeles för mycket intryck har stört henne?

Vi har lite andra frågor också- även om hon sovit jättebra om nätterna, så är läggningarna ( även dagslurar) aldrig utan protester.
Allt från en minuts skrik till bara lite gnöl.
Vi undrar om vi gjort fel att vi dragit ihop påminnelsen och bekräftelsen för tidigt i kuren- att ramsan inte riktigt gått in?
I boken står det ju att ramsan ska efter dag 3 ska innebära att protesterna upphör.
?

Hoppas på hjälp!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Hoppas det lugnat sig nu, det är inte alls ovanligt att kuren tar lite längre tid på sig för våra äldre stjärnor. Jättebra att ramsan funkar så bra för er, när det strular så tänk på att ha sista ordet så att det är ramsan som får avsluta diskussionen :wink: . Kanske har det svalare vädret gett lugnare nätter?

Insomningarna kommer att bli lugna med tiden, det gäller att hela tiden ha fokus framåt och skynda långsamt! Kuren är en process som tar sin lilla tid så känn ingen stress.

Berätta gärna hur det går för er!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "