undrar om vagning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaK
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:59
Ort: Beijing

undrar om vagning

Inlägg av MammaK »

Hej,
Min idag sjuveckors, får jag inte så bra sovrutiner på. Nätterna går bättre än dagarna. Hon sover ofta inte något längre pass, vaknar efter 5 min...
När hon ammar somnar hon alltid. Sen är det som om hon hankar sig fram på de smålurarna och kan hålla sig vaken från 14.00-22.00
Jag försöker sträva efter 2 +2 men det blir bara längre sovpass om vi promenerar med vagnen eller hon är i bärselen.
Har försökt att vagna henne. Det tar väldig tid eftersom hon ideligen vaknar igen efter fem min, trots att vagnen varit i stilla läge i allfall vissa av gångerna.

På natten har hon oftast sovit 5-6 timmar i sträck, blivit matad, nedlagd vaken o sedan somnat själv.

Hon får ligga på rygg för vi har inget larm och vi bor utomlands o kan inte skaffa.

Annars går det fint, hon äter o växer gurglar lite tittar o ler, det är härligt.

Jag undrar
Hur får man bäbisen att hålla sig vaken under amning?
När man vagnar, ska man dra snabba tag o sen stanna eller ska man dra snabba tag som succesivt avtar i styrka till vagnen stannar?
När man börjar inför vagnging ska man vagna till sömns eller till ro?
Om barnet vaknar efter låt säg en timme. Är det realistiskt att vagna om det då?
När barnet vaknar efter för kort sovtid,har jag väntat med att gå dit men hon somnar inte om... Jag får lust att istället snabbt springa dit vid första rörelse för att ha en chans att söva om henne med vagningen. Är det fel?

Måste man alltid vagna tex vagna först tills barnet somnat o sen gå promenaden. Hur strikt behöver man va?

Kan hon sova i vagnen på dan o sängen på natten?

med Hopp om lite peppning
MammaK
Storasyster nov 2003
Lillasyster 30/4 2009
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Nyckeln tror jag ligger här:
Försök att hålla henne vaken under maten så att hon äter mer.
På mig låter det som att hon inte blir mätt. Skulle hon somna ändå, låt henne sova i 5 minuter, väck sedan mjukt samtidigt som du lägger henne till bröstet igen. Det kan ta 1,5 h av ammande för att få en sådan här lillplutta mätt nog att sova ordentligt! :shock: :D
Kittla lite under fötterna, sitta i ljus och amma, lyssna på radio, prata lite, göra sig spännande, byta blöja, ja trixxen blir många när man har en tröttmössa....

Eller här:
Den andra anledningen till snuttsovandet kan ju vara att hon sover på rygg.
Om du tittar på henne, fäktar hon ut med armarna och väcker sig själv?
(Och oberoende sovställning rekommenderar vi larm här inne.)

Hon kan inte vagnas till längre sömn om hon är hungrig eller vantrivs på rygg.
Då funkar ingen vagning i världen.
Försök med mer mat dagtid. Det tar tiiiiiid men så blir det långa sovpass ovanpå det också.

Visst kan hon sova i vagn och säng, hon är inget kurbarn utan lär sig just nu hur allt ska vara i er familj. :wink:

kram katten
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej MammaK :D Välkommen hit och stort GRATTIS :heart:

Det första jag tänker är jag skulle skaffa larm oavsett sovläge... Kanske finns det någon här på forumet som vet hur man kan göra om man bor i utlandet ( själv har jag ingen erfarenhet, men man kan ju beställa via nätet vet jag...)

Vid 7-8 veckor infaller en ökningsperiod. Då gäller det att mata ännu mer. Det är intensivt, men som tur är övergående så håll ut!
Klistrar in Torsmammas ökningstips:
"Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka.

Det jag pumpar serverar jag i flaska som efterjagare eller kvällsslurk."

Har ni följ SM från start? Med mat vid första pip osv?

För att hålla liten vaken under amningen så kan du hiva upp över axeln och buffa i rumpan, precis som att du ska rapa henne. Inte hårt men inte klappandes heller, mjukt och bestämt. Så fort ögonen är öppna ( jag stod och tittade i spegeln) så lägger du till igen.
Du kan också killa på kinden, vilket stimulerar sugningen, killa lite under foten, eller byta blöja. Dock tycker jag att "rap- buffen" är oslagbar!
Vagningen har jag anpassat till situationen om man säger. Dock avslutar jag alltid med skak i handtaget så man har något att backa till sedan när man tänker sluta vagna.
I början har jag vagnat till sömns, för att få in vanan av att somna själv ( inte i famnen) vartefter har jag backat och vid två månader slutade jag vagna nästan helt, det behövdes inte längre. Men jag hade ju ett litet försprång eftersom jag införde skak i handtaget redan på BB och lillan sov i vagnen sedan start ( dock inte alla pass)

I ditt fall skulle jag vagna till ro, alltså precis innan hon somnar. Vaknar hon till så gör likadant igen och sakta men säkert kan du överlåta mer åt henne,efter ökningen alltså.

Om hon vaknar i en skarv så skulle jag antingen vara där illa kvickt och vagna om eller gå dit och ge besked och sedan avvakta. Jag skulle alltså inte avvakta och sedan gå dit och vagna till sömns- det känns som dubbla budskap för mig. Men det kanske inte är så du gör heller
:wink:

Hon kan absolut sova i vagnen på dagen och sängen på natten. Jag tycker dock att det är så mycket enklare att vagna än att buffa sådana här pyttisar och väljer därför vagnen även nattetid.

Nu vet som sagt inte jag om du har SM från start, men utgår från det i mina svar i annat fall klistrar jag in den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

Och som inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Ett tips för att hålla henne vaken under amning för min kära son somnar gärna också efter 5-7 min när den värsta hungern lagt sig är att skapa ögonkontakt om man kan men din dotter är ju lite liten ännu kanske o prata med henne.

Min son älskar det o han kunde man få kontakt med på ett mkt tidigt stadie just när han låg/ligger vid bröstet. :)

Kittla lite under foten som Kattlo sa, pilla lite på örat är också en sak eller kinden, stryka över huvudet, om du har fler barn ja roppa in dem i rummet så blir det genast klar vakna andra barn röster brukar vara mkt intressanta. :)

O sedan ang sov läget om det är så att hon kanske sover ytligare o mindre tungt på rygg o du inte vill ha en på mage utan larm, vilket jag förstå, testa sidan. Medans hon är liten kan du ju alltid bulla upp runt omkring henne, det är ju ngt det ändå gillar eftersom det påminner om tiden i magen. :) Tag en filt o rulla upp o lägg framför o en annan filt upprullad o lägg bakom. :)

Min son (o vi har andningslarm) vill helst sova på sidan, fast nu har jag inte testat magen på länge så jag skall nog göra mig ett försök på det igen o så gör jag med honom med filt framför.

Lycka till!
MammaK
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:59
Ort: Beijing

Inlägg av MammaK »

Hej

Tack för bra o SNABBA svar! Jag suger åt mig.
Jo jag har kört SM inspirerat från början, massor mat o kill under fötterna, men legat av mig lite med trugandet på sistone. Så jag ska sätta igång med truga o hålla vaken. :)

Vad är detta med skak i handtaget, det har jag missat? Skakar man när barnet somnat eller nästan sover? Skakar man sidledes, upp o ner?

Hur gör ni när ni vagnar i mörkret? Svårt att veta om hon kommit i ro eller somnat, tycker jag, när man inte kan se henne.

Tack för hjälpen!

MammaK ( som ska gå å amma NU)
Storasyster nov 2003
Lillasyster 30/4 2009
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Skaket är liksom bara sista markeringen när du går därifrån. Man kan göra precis hur man vill så länge det är någon slags punkt på vagningen :-)

När man vagnar i mörkret är det svårt att se som du säger men du märker ju väldigt snabbt om bebis inte har somnat eller kommit så pass till ro att hon kan somna :wink:
Vagna aldrig längre än några minuter i sträck, gå därifrån och är hon inte nöjd upprepar du!

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"