Så här ser vår situation ut: Vi kom till Uppsala i januari och hade ingen aning om vad vi skulle göra där, men vi gjorde en liten overview över dagisen i grannskapet och valde bort några direkt, besökte några och rangordnade sedan de 4 vi föredrog i vår ansökan, om utifall att. Nu har vi alltså blivit beviljade plats, från augusti då Storasyster kommer att vara 2,5, men på ett dagis som vi bedömde som så trist att vi inte ens gjorde oss besväret att besöka det.
När vi alltså fick plats där var valet att tacka nej inte så värst svårt - vi har ju Bebbo (8 mån) hemma också, så det är ju inte aktuellt för oss att sätta Storasyster på dagis bara för att förvara henne. Däremot, om hon hade fått plats på det lilla personalkoperativet här nere på gatan (vilket vi önskade i första hand
Nu har det dessutom visat sig att vi båda kommer att studera till hösten: pappa Chokladkanin har kommit in på en kurs som vore väldigt användbar för honom (och som dessutom var SVÅR att komma in på så det vore synd att sumpa det) och jag själv har precis blivit antagen till forskarutbildning
Men vad är alternativet? Jag, som doktorand, kan förstås ta föräldraledigt, men dels VILL jag verkligen börja, och dels har vi inte riktigt råd med det eftersom pappa Chokladkanin alltså inte kommer att ha någon inkomst (för man får inte ta ut föräldrapenning medan man studerar). Att ta ledigt på deltid gör egentligen ingen skillnad när man studerar - poängen ska ju ändå tas. Och medan en del kanske skulle argumentera för att Storasyster med sina 2,5 år kommer att vara redo för dagis i augusti, är Bebbo (då 10 mån) det definitivt inte. Vi tycker inte ens att Storasyster är det - hon är ganska tillbakadragen och försiktig och pratar hellre sin pappas språk än svenska, och jag vill se bevis på att hon klarar att interagera lite mer med andra barn t ex i lekparken, och inte blir illa till mods av att se många barn på en gång, innan jag vågar fösa ihop henne med en barnskock på det sättet som dagis ändå innebär.