Huskurstips mot ögoninflammation?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Johanna w.

Huskurstips mot ögoninflammation?

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Fröken H har fått ögoninflammation på båda ögonen :x Kliar och är väldigt röd. Imorse var de helt "igen-limmade" .

Jag tvättar ca 3ggr/dag med ljummet vatten, men finns det något annat man kan/ska göra? För att lindra både klådan och kanske hjälpa till läkningen?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Jag tycker att saltlösning funkar bättre än vatten, när man ska tvätta ögonen. På Apoteket finns dessutom (dyra) tvättservetter för ögonen som funkar bra om man är ute och rör på sig. Jag har använt dem på mig själv och de lindrade klådan lite.

Sen har jag fått tips om att använda kamomillte. Testade det på mig själv och det sved lite, men funkade bra. När min lillkille hade kladdiga ögon de första månaderna testade jag till slut bröstmjölk i ögonen och det funkade. Så om det finns att tillgå kan det vara värt att testa.

Sen finns det någon salva på Apoteket som man kan använda, har jag för mig. Men då ska man kanske kolla med läkare först.

Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Tetz

Inlägg av Tetz »

Uscha! Ögoninflammation är inte kul... :x Mitt tips är att köpa hem handsprit och sprita hennes händer flera gånger om dagen och torka bort kladdet i ögonen ofta. Sprita även dina egna händer när du torkat ögonen... Byt hennes örngott/lakan/handduk varje dag så får ögonen tid att friska på sig utan att gammalt klet infekterar igen.

Min systers ena pojke fick en seglivad ögoninflammation och genom att vara petnoga med ovanstående lyckades hon till och med hålla resten av familjen fria från smittan. Lycka till! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Tack för era svar :)

Är redan på bättringsvägen vågar jag hoppas, inte lika mycket kladd under dagen.

Tets: ska vara super-duper NOGA :D

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
nilam

Inlägg av nilam »

Lite sent, men ett kanon tips är vitt vaselin,
toppen att smörja in ögon och fransar med innan sänggående, så slipper ögonen bli ihopklibbade.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Åååå tack :D Det lär komma fler tillfällen så ditt tips är absolut uppskattat :!:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"