14 månaders älskling har börjat vakna mitt i natten. Hjälp!

Skriv svar
HSM

14 månaders älskling har börjat vakna mitt i natten. Hjälp!

Inlägg av HSM »

Min lille pojke är snart 14 månader och har sedan vi (halv-) kurade honom vid 8 månaders ålder verkligen sovit gott om nätterna (somnat kl 19 och sovit till någon gång mellan kl 06 och 07). Sedan en dryg månad tillbaka har han dock börjat vakna mitt i natten och är då vaken 1-1,5 h. Väldigt jobbigt för min lille älskling (och nu börjar även vi föräldrar drömma om en hel natts sömn igen...)

Ingenting har direkt förändrats i hans omgivninng (inget dagis etc). När han vaknar bökar han först runt lite själv, vilket hans har kunnat göra tidigare om nätterna också men har då alltid somnat om själv. Nu vaknar han och gråter om vi inte går in och sitter hos honom. Han lugnar sig när vi är där men blir direkt hysteriskt ledsen vi lämnar rummet. Det märks att han är jättetrött men verkar ha väldigt svårt att komma till ro. Ofta slutar det med att han somnar av ren utmattning. Igår natt gick det så långt att han efter 1,5 h plötsligt började gråta och skrika okontrollerat (blundandes och kanske sovandes?) så att jag fick ta upp honom och hålla om honom tills han somnade i min famn i vår säng. Mitt hjärta tillät mig inget annat! Det känns otroligt jobbigt att se sin lille son behöva ha det så besvärligt om nätterna! :cry:

Känner någon igen detta eller har några tankar om vad vi kan göra för att hjälpa vårt lille hjärta? Är väldigt tacksam för ALLA svar och tankar!

Stor kram,

Hanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej HSM :!:

Jag tror ni har dragit in lite vargar till lille sonen, det är lätt till att göra det. Att ta upp honom när han blir ledsen är att bekräfta att sängen är otrygg, och det vill vi ju inte att han ska tycka :wink: .

Så nu måste ni bestämma er för att åter igen göra sängen till en trygg och säker sovplats, och det första och viktigaste är (då som alltid) att hitta igen attityden, att ni är fullständigt säkra och kan förmedla det till sonen.

Har du läst tråden om förhållningssättet?
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

och när du läst den så vill jag att du ger dig på AW:s januarikrönika från -08
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så fortsätter vi här när du läst de trådarna!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"