Spjälsäng

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Louises mamma
Kontakt:

Spjälsäng

Inlägg av Louises mamma »

Hej !!!!
Jag är mamma till en 2½ åring. Hon sover i sin spjäl säng och hon sover hela nätter och har alltid gjort det.
Min fråga är: När brukar man byta till en växa säng ????
Kan tilläggas att hon kan inte kliva över sina spjälor ännu. Hon är lite kort i rocken.....
Att få ett barn med det lilla x-tra är en guda gåva...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej och välkommen hit till forumet :!:

Mina barn har haft spjälsäng tills trotsen är förbi, vid 3½ år ungefär. Och så är AW:s rekommendation också, de flesta här på forumet gör så. En av mina flickor fick växasäng lite tidigare just pga att hon var / är så lång. Men det funkade inte, så vi baxade in kära spjälisen igen och sen fick den stanna tills hon var 3½.

Ingen av mina barn har ens försökt att klättra ur spjälsängen. Fast jag vet att de kan.

Så mitt råd är att du behåller spjälisen ett år till!

Kram Mia

(PS: vad härligt med era fina nätter :D )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louises mamma
Kontakt:

Hej miar
Jo jag upptäckte att jag hade nog lagt detta fel men men ....
Det tröstade mej mkt att höra detta. För jag har sådan ångest över byte av säng. För våra rutiner är som så här:

19.oo Påklädning av pjymamas...
Alla mediciner skall intagas. Sitter sedan i min famn i ca 15 minuter. Under den tiden så snackar vi om dagen eller nått. Hon snackar alltså. (bebisspråk).. Sedan kanske vi sjunger... Men vi läser ingen saga eller nått sånt. Sedan går jag in och lägger henne och pussar henne godnatt. Ökar volymen lite på radion. Hon har alltid haft radion som sällskap...
Så min oro är lite överdrivet kanske. Pga att vi inte läser sogor....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det låter som om ni har jättefina kvällar! Och sagor kan man läsa precis närsomhelst, det behöver inte vara vid läggning :wink:

Inte leta bekymmer, jag tycker det låter som ni har jättefina rutiner för er flicka!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louises mamma
Kontakt:

Prexis vill absolut inte klaga på rutinerna.
Nopp ska inte leta eller rättare sagt börja oroar mej för detta nu iaf. :oops:

Det som är lite roligt är att många tycker det är så konstigt att vi lägger tösabiten sååååå tidigt. Ok hon vaknar oftast vid 06.30 men vi värderar kvällarna för oss själva. Hmmmm säger de flesta...... Men vi trivs med det....

Tack för råden...... :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, omgivningen brukar ju vilja tycka om det mesta, även om man inte ber om det precis :wink: :roll:

Här på forumet behöver du inte känna dig annorlunda för att du lägger tösen "tidigt" - för oss är det helt normal tid :D :!:

Mina tre äldsta barn gjorde natt klockan 18.00 när de var små. Men så började dagen oftast halvsex också, så det gällde att vara utvilad då :wink: .

Visst är vuxentiden på kvällarna guld värda, det är bl a de som gör att man orkar vara en bra och engagerad förälder dagtid, eller hur? Så än en gång, jag tycker det låter som om ni har jättefina kvällar och härliga nätter - bra jobbat med tösen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "