Nu var det riktigt länge sen jag hängde här. Ett tag praktiskt taget bodde jag här och kunde inte tänka mig ett liv utan annawahlgren.com, men så får man till det med sömnen och maten och tillvaron och behovet minskar.
Jag kurade min lilla tjej när hon var sju månader och nu är hon femton månader. Hon har i det stora hela sovit hela goda nätter och bra dagpass sen vi blev klara med kuren. Små återfall har vi klarat av på egen hand... Tills nu... Hon är inte trött längre, känns det som...
Hennes schema ser ut som följer:
Natt 19:30-06:30
Sovpass 10:00-12:30
Sammanlagt 13,5 timmes sömn
Skälet till det tidigt lagda sovpasset på dagtid är att hon skall börja dagis till hösten och där sover de innan lunch, utomhus så vi försöker anpassa oss lite efter det. Och anledningen till en så lång sovstund på dagen är att vi ALDRIG fått henne att sova längre än elva timmars natt. Så, så ser det ut...
Det här schemat har hon haft sen typ ettårsdagen och det har i stort sett fungerat bra. Läggningarna har gått bra, bortsett från att när jag (mamma) lägger henne ställer hon sig gärna upp typ tre gånger och vill att jag lägger henne ner innan hon somnar.
Men nu sedan några veckor tillbaka så har hon börjat vakna under sovpasset på dagen... Ibland helt förtvivlad, ibland nöjt jollrandes. Men hon somnar hur som aldrig om efter det. På kvällen vägrar hon att somna. Ibland är hon arg och ibland bara ligger hon och pratar, men det tar allt mellan trettio och sextio minuter att få henne att somna. Nu har jag hållt på i trettio minuter hittills och hon verkar knappast närma sig att somna.
Vi är ute minst ett par gånger varje dag och jag försöker göra henne delaktig i det mesta i hemmet vad gäller disk och tvätt och städning (och hon ÄLSKAR att hjälpa till
Tacksam för snabbt svar!
Kram/Hanna
Skälet till det tidiga sovpasset på dag