hon är inte trött längre

Skriv svar
Idacha

hon är inte trött längre

Inlägg av Idacha »

Hej!

Nu var det riktigt länge sen jag hängde här. Ett tag praktiskt taget bodde jag här och kunde inte tänka mig ett liv utan annawahlgren.com, men så får man till det med sömnen och maten och tillvaron och behovet minskar.

Jag kurade min lilla tjej när hon var sju månader och nu är hon femton månader. Hon har i det stora hela sovit hela goda nätter och bra dagpass sen vi blev klara med kuren. Små återfall har vi klarat av på egen hand... Tills nu... Hon är inte trött längre, känns det som...

Hennes schema ser ut som följer:

Natt 19:30-06:30
Sovpass 10:00-12:30
Sammanlagt 13,5 timmes sömn

Skälet till det tidigt lagda sovpasset på dagtid är att hon skall börja dagis till hösten och där sover de innan lunch, utomhus så vi försöker anpassa oss lite efter det. Och anledningen till en så lång sovstund på dagen är att vi ALDRIG fått henne att sova längre än elva timmars natt. Så, så ser det ut...
Det här schemat har hon haft sen typ ettårsdagen och det har i stort sett fungerat bra. Läggningarna har gått bra, bortsett från att när jag (mamma) lägger henne ställer hon sig gärna upp typ tre gånger och vill att jag lägger henne ner innan hon somnar.

Men nu sedan några veckor tillbaka så har hon börjat vakna under sovpasset på dagen... Ibland helt förtvivlad, ibland nöjt jollrandes. Men hon somnar hur som aldrig om efter det. På kvällen vägrar hon att somna. Ibland är hon arg och ibland bara ligger hon och pratar, men det tar allt mellan trettio och sextio minuter att få henne att somna. Nu har jag hållt på i trettio minuter hittills och hon verkar knappast närma sig att somna.

Vi är ute minst ett par gånger varje dag och jag försöker göra henne delaktig i det mesta i hemmet vad gäller disk och tvätt och städning (och hon ÄLSKAR att hjälpa till :D ), men jag vet inte vad vi ska göra... Är det schemat? Är det en fas? Är hon ett barn med mindre sömnbehov? HJÄLP?

Tacksam för snabbt svar!
Kram/Hanna
Skälet till det tidiga sovpasset på dag
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Sagalinda
Kontakt:

Re: hon är inte trött längre

Inlägg av Sagalinda »

Idacha skrev: Nu har jag hållt på i trettio minuter hittills och hon verkar knappast närma sig att somna.
:D Och exakt VAD är det DU har hållt på med? Du ska nämligen inte hålla på med så mycket annat än ditt eget arbete... Lillan får sköta sitt på egen hand :wink:

Är hon ledsen? Då får du ramsa. Men är hon arg/glad/pratig/busig o.s.v. får hon hållas. Annars blir det ju underhållning av världsklass om hon lyckas få dig att "hålla på" - och varför skulle man somna då? :wink: :lol:

Vad gäller schemat - så ja visst tror jag den tidigt lagda luren kan ställa till det. Hon är inte tilräckligt trött helt enkelt för att sova så länge så pass tidigt på dagen. Och faktum är att det föreligger risk för övertrötthet på kvällen sedan, vilket i så fall är orsaken till att hon inte vill somna. Vore jag du skulle jag göra upp ett schema som passar dottern, och inte tänka på dagis. Och när (eller OM) den dagen kommer då hon måste placeras i dagis, får ni ta problemet då. Under tiden kan ni ju försöka funder apå om det verkligen inte finns några alternativ till detta dagis där barnen märkligt nog sover middag före lunch :shock: :shock: :shock: Du vet, det handlar bara om prioritering... :wink:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej och tack för ditt snabba svar!

Ja, kanske är hon för pigg för att sova så länge så tidigt på dagen... Men övertrött framåt kvällen är jag tveksam till. Hon har ju haft schemat rätt länge och det är inte förrän nu det blivit ett problem. Gällande dagiset så är jag väldigt nöjd med valet då det är ett ur och skurdagis där de i stort sett är ute jämt och ständigt. Så där blir inget byte. Föreståndaren säger att skälet till att barnen sover så tidigt på dagen är att de gått en kurs i kosthållning etc och då fått veta att det är bättre att sova innan maten då man tillgodogör sig den bättre...

Men men, det var inte det vi skulle prata om. Självklart pysslar jag med mitt eget så länge hon är nöjd, men problemet är att hon ställer sig upp och går jag inte in och lägger henne ner så lyssnar hon inte en sekund på ramsan, hon bara skriker och skriker... Så jag brukar snabbt gå in, lägga henne ner och ramsa ut. Denna kväll fick jag gå in kanske sex-sju gånger under en halvtimmes tid... Ska jag envist bara ramsa på när hon står upp och gallskriker??

Ska i alla fall pröva att senarelägga sovpasset...

Tack igen!
Lucas 20120222
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Aha, ur och skur-dagis - det har jag hört om! Jag gillar deras koncept, så jag förstår att du inte vill byta :wink: Det jag egentligen insinuerade var att du eller pappa kanske kunde vara hemma med tösen ett tag till tills hon blivit större... :wink:

Du brukar snabbt gå in och lägga ner henne skriver du. Här snackar vi alltså underhållning av världsklass. Du har gått på hennes lilla trick, vilket hon skarpt gillar. Hon skriker - du kommer in. Enkelt.

Lösningen är att tala om för henne i handling "på natten händer ingenting". Det gör du genom att ramsa. Och visst kommer hon att bli arg så det står härliga till. Du har ju alltid förut kommit in, varför kommer du inte nu? Men ha målet för ögonen och attityden på plats så är problemet löst på tre fyra nätter. För din tös behöver ingen som helst hjälp med att lägga sig ner! Hon är ingen bebis längre :wink:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Åh, vad skönt att höra någon anna säga det; att hon inte är någon bebis längre. Har nog haft lite svårt för att inse det. Fast jag vet att hon inte har några som helst problem på dagarna att ställa sig och sätta sig hur som hels :oops:

Jag förstod att du tänkte att vi skulle försöka vara hemma lite längre och jag önskar att vi hade möjligheten, men tyvärr inte. Jag var hemma nio månader och när sommaren är slut har min man varit hemma nio månader och efter det går inte ekonomin ihop... och då lever vi verkligen inge lyxliv. Men hon ska bara gå fyra dagar i veckan och då inte hela dagar, så man gör så gott man kan :)

Från och med imorgon blir det senare dagpass och inget spring vid läggdags!

Tack för hjälpen! :heart:
Lucas 20120222
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Det var så lite så, jag är glad att jag kunde hjälpa :D

Va fint att ni verkligen ansträngt er för att låta dottern vara hemma så länge som möjligt - det blir nog bra detta!

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"