Jag klarar inte trotsen.......

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lisal
Kontakt:

Jag klarar inte trotsen.......

Inlägg av lisal »

Det är med tårarna rinnande som jag skriver det här. Jag har ganska länge tänkt skriva hit och be om råd igen. Fast i ett helt annat ämne. Det är nämligen såhär att jag tar trotsen så fruktansvärt dåligt och jag har så vansinnigt dåligt samvete för det. Jag tänker efter varenda gång jag handlar fel att jag inte skall göra det igen, men så var jag där nu igen idag. Finns det någon som kan hjälpa mig att ta mig ur min dåliga spiral och handla rätt emot mina barn som så väl förtjänar det? :cry:

Såhär ligger det till: Jag har två tvillingflickor som alldeles snart fyller tre år. Dom kurades vid åtta månaders ålder och jag har sedan dess varit ett stort AW fan även om det måste medges att när allt bara flyter på "som det ska" så glömmer man kanske både goda barnaboksråd och sovråd. Tex så använder vi oss inte av ensamleken nu sen ett år tillbaka. Mina tjejer är ganska livfulla och bestämda barn och om jag skriver utlevande hoppas jag inte att det tolkas fel. Det är inga tystlåtna blygingar precis om man säger så....

Fast egentligen så handlar det här om mig. JAG vill ha råd hur JAG skall bete mig och vara mot mina barn i "provocerande situationer". Jag är faktiskt allvarligt rädd att mitt beteende skall skada mina barn på något sätt. Det är nästan ständigt ungefär samma sak: Mina barn trotsar och jag brusar upp. Deras trots kan vara allt ifrån att de faktiskt totalt struntar i vad jag eller den gode fadern säger, springer ifrån oss och peppar varandra att göra annat tillsammans och där står vi och förgäves försöker få kontakt (kanske när man har bråttom iväg och bara försöker få på dem skorna). Eller trotsen att bara VÄGRA borsta tänderna på kvällen så att man med våld får hålla fast och bända upp käken typ. Eller att de vill ha den pjamasbyxan på sig innan de går och lägger sig och sedan när jag precis ramsat ut ställer till ett jäkla liv för att de "måste" ha den andra pjamasbyxan för att överleva. Osv, osv.

Det värsta av allt är att JAG ofta förlorar fattningen helt och håller i dessa situationer. Det är som att jag bokstavligt talat ser svart. Jag blir helt enkelt ursinnig och så vansinnigt provocerad av denna trots att jag inte sällar ryter och skriker, ofta något i stil med: "MEN LYSSNA PÅ MIG DÅ!!" eller "GÖR SOM JAG SÄGER!!" eller helt enkelt bara "UUUAAHHH!!!" Bankar i väggarna gör jag också.... :( Jag slår inte mina barn. Jag älskar dem! Jag berättar varje dag att jag älskar dem och vi har alltid gosiga, mysiga stunder varje dag där vi bedyrar vår kärlek åt alla håll.

Jag mår nästan alltid dåligt direkt efter att jag har varit arg och jag ser alltid till att bli sams igen. Den ena tjejen kan börja gråta lite när jag är arg och då skär det ju i hjärtat. Då kramas vi direkt och jag bannar mig själv och lovar att aldrig göra om det och tygla mig. Den andra tjejen verkar inte bry sig på samma sätt, å andra sidan är hon oftast inte lika trotsig heller. Jag vill inte vara en sånhär mamma. Snälla kan någon hjälpa mig??????
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Mycket har hänt här på forumet sen sist. Jag tror att det finns mycket matnyttigt för mig under den klistrade "favoriter" här uppe. I morgon skall jag lusläsa och skriva ut. Här skall beteenden ändras!!
Tvillingmamma till S & T födda 060528
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Lisal :D
Det var en stor skillnad i dina inlägg. Hur känns det nu :?:

När du läst så kom gärna tillbaka med funderingar om du känner att du behöver stöttning med att komma rätt. Eller om du har några fundeirngar direkt.

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"