Min 3-åring är morgonpigg.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sol

Min 3-åring är morgonpigg.

Inlägg av Sol »

Jag har under en tid läst en massa inlägg här på sidan om detta med sova hela natten kuren. Jag tycker att alla ni mammor och pappor är så fantastiska som klarat av att fullfölja kuren och jag som inte har gjort den, har inte behövt, fick iallafall en tanke om att försöka mig på att ändra lite på kvällsrutinen med min dotter.
Jag har sedan länge tillbaka alltid lagt mig brevid henne i hennes säng på kvällen och legat där tills hon somnat. (hon sover i en vanlig säng och har eget rum). Nu tänkte jag ikväll att jag skulle vara bestämd och inte ligga där utan natta henne och sedan göra som ni alla verkar ha lärt er av Anna .W. Jag berättade för henne om detta nya sättet och döm om min förvåning när hon bara sa att, okey, men kan dörren vara lite öppen då ? Hon somnade utan problem och jag begrep plötsligt ingenting, men var glad över att det gick så bra.
Vi har iallafall ett annat problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med ett råd. (Jag är ensamstående) De mornar när vi är lediga så blir det ju inte att jag ställer klockan på ringning, utan vaknar när min dotter kommer in och väcker mig. Nu när det blivit så mycket ljusare ute, så väcker hon mig redan vid 6-tiden ( hon har mörkt i rummet, men det verkar inte hjälpa), problemet är att hon går in i köket och sätter på kaffet (!) för att göra mig glad bara. Detta är ju livsfarligt känner jag, nog för att hon är duktig och kaffet är helt drickbart, men vad som helst kan ju hända. Är mitt alternativ bara att sätta klockan och gå upp tidigare än henne, eller finns det knep att få henne sova mer ? ( hon lägger sig kl.19.00, då är hon jättetrött) Jag hör ju aldrig att hon går upp, vaknar inte förrän hon kommer in i mitt rum.
Igår kväll tog jag bort kaffebryggaren, så imorse kom hon med the istället, hade värmt vattnet i micron. Jag kan ju inte ta bort allt i köket och där finns heller ingen dörr dit in.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Kan inte komma på något gott råd om den tidiga timman men känner bara att jag spontant måste skriva: Vilken underbar dotter du har! Hon tänker på dig på morgonen och servar med kaffe! Suveränt! Kanske du kan tala till hennes förstånd och omsorg om dig och berätta att du gärna sover lite längre på morgonen INNAN du är sugen på kaffe! :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Fundera i ensamlekstermer och ge henne små projekt som hon kan göra innan hon väcker dig på morgonen. Säg också att "du är så bra på att laga frukost men vet du vad - jag vill så gärna att vi lagar frukost tillsammans. Är så trevligt bla bla. Då kan vi steka ägg, göra pannkakor etc."

Så gör detta först och sedan väcker du mig och då ska vi...

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Susanne :D

Risken med hennes (ljuva) morgonbehandling är ändå att det blir HON som bestämmer när dagen ska börja, och så var det ju inte riktigt tänkt, eller hur :?: Så vill du genomföra lugna nätter, vilket ju barnet också verkar anamma med lättnad, så bör du ta ansvaret för morgnarna också. Ställ klockan, med andra ord :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sol

Inlägg av Sol »

Hej på er och tack för svaren och tipsen ! Jag gick in här precis och tänkte skriva och berätta hur det gått, efter att jag testade Susannes metod. Såg då svaret från dig Anna och det blev till sist så att jag har fått börja ställa klockan, något annat verkar inte fungera.
Vi var lediga i fredags, då hade jag förklarat kvällen innan för My att hon inte behövde göra något kaffe till mig, utan istället kunde hon leka lite själv en stund om hon vaknade och sen skulle vi tillsammans göra pannkakor till frukost. Jag sa också att hon kunde väcka mig så att jag blev lite vaken, men att jag kunde ligga en stund till medans hon lekte(!) om nu detta var rätt ?? Iallafall, jag vaknade på fredag morgon av att My skrek ute i köket, då var hon så ledsen för att hon hade tappat ett ägg på golvet, hade tänkt börja själv med pannkakorna.....!!! My är en liten tjej som är otroligt duktig och enormt omtänksam, hon brukar t.o.m dela upp sitt lördags godis (lite till mig och resten till henne)
och fast jag försäkrar henne att jag inget vill ha, så nöjer hon sig inte förrän jag tagit iallafall två godisbitar. Iallafall, jag märker att det inte går att göra så mycket mer än att ställa klockan, så imorse var vi uppe 06.15, gosade lite i sängen, åt sen frukost och så kom sen dagen igång. Kramar, Sol.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D

Det är en balansgång, naturligtvis: vi vill inte lägga sordin på hennes omtänksamhet och företagsamhet, och hon ska inte mötas av NEJ och INTE utan av uppskattning och glädje. MEN hon måste lära sig att dagen (underbart nog) börjar vid en viss tid och DÅ kan man göra allt det roliga. Inte medan det är "natt". För på natten händer ingenting. Köket är stängt :wink: Köket sover.

Är hon en så stor flicka att hon vill/kan göra frukost, kan hon också lära sig klockan, om du hjälper henne. Då kan hon själv se om och när morgonen kommit. Fundera på det :idea:
Sol

Inlägg av Sol »

Hej igen !
Jag ska försöka med detta att lära henne se när klockan är 7, det kan ju fungera.
Jag har inte varit registrerad här så länge ännu, inte har jag heller fått köpt barnaboken ( men det sker nu efter att lönen har kommit kan jag lova)! Jag vill iallafall passa på att säga att dina erfarenheter och metoder i barnuppfostran är helt fantastiska Anna Wahlgren ! Jag kan inte begripa varför jag inte har "hittat" till dig innan. Iallafall så har jag anammat mycket som jag hittat här på hemsidan och trots att jag har gjort bra ifrån mig tidigare så finner jag så mycket hos dig som gör allting så mycket enklare. (som detta med att My nu somnar själv, hade jag kört på som jag brukar så hade jag fortfarande legat brevid henne i sängen varenda kväll och jag hade inte fått så mycket kväll för mig själv eftersom jag somnade ibland och vaknade vid 23-tiden fortfarande liggandes brevid henne) Tack än en gång !
p.s Imorse vaknade jag kl. 6 när väckarklockan ringde, gissa när My vaknade?!!? Jo, 08.15.
mia75

Inlägg av mia75 »

Rasmus vaknade alltid vid halvsextiden förut. Sen fick han en ny väckarklocka som vi ställde på sju och förklarade för honom att nu ska han sova till klockan ringer, och att om han vaknar tidigare så får han tyst ligga kvar i sängen. Det tog en veckas passande ungefär, sen var det inga problem. Nu sover han oftast till halvsju och sen ligger han och funderar tills klockan ringer.
Kanske det kan funka för er också? Sen kan ju få göra kaffe till dig, när klockan har ringt.
Underbar dotter föresten som gör så mycket för sin mamma! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sol

Inlägg av Sol »

Hej Mia och tack för tipset. Vilken underbart perfekt ide` !! Vi är lediga imorgon och har bestämt oss för att åka iväg in till stan för att handla några tröjor till My och sen äta lunch ute, (för ovanlighetens skull), ska passa på att köpa en väckarklocka då och pröva denna metod. Det känns redan som att detta skulle passa henne faktiskt ! Ännu en gång, ett jätte tack för tipset !!! Kram, Sol.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :Det här går finfint. Du behöver bara göra precis som du gör - tänka lite framåt, och ledstjärnan ska vara glädje :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"