Social delaktighet: eget ansvar för 8-åring?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
skj

Social delaktighet: eget ansvar för 8-åring?

Inlägg av skj »

Hej!

Jag har en fråga angående social delaktighet för en 8-åring.

Jag har en dotter på 8 år som periodvis haft det lite jobbigt. Succesivt har jag, eftersom jag tyckt så synd om henne i och med detta, slutat ställa krav :oops: :shock: . Detta hjälpte ju naturligtvis inte, vilket jag till slut insåg och rutinerna är nu återinförda.

:?: Min fråga nu rör social delaktighet; Dottern jobbar gärna - men då ihop med ngn vuxen. Det är väldigt svårt att få henne att utföra egna uppgifter. Hur viktigt är detta? Kan jag "nöja" mig med att vi arbetar tillsammans under gemensamt ansvar, eller behöver hon ha specifika uppgifter som hon ensam ansvarar för?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Det är ju jättebra att ni jobbar tillsammans men hon behöver också få små, enkla uppgifter för att kanske "våga" jobba ensam. Kanske är hon rädd att göra fel :?: De kan ofta vara det i den åldern och det är ju då vi behöver stärka deras självförtroende. Man vet ju hur nöjd man känner sig efter genomfört arbete och hur det stärker. :D

Börja i liten, liten skala och var noga med att berömma det hon gjort. Inte bara "bra gjort" utan mer detaljer. Vad fint du lade den kudden, så praktiskt att alla skorna står där....etc. Hela vitsen med social delaktighet är ju att de ska veta "att vi klarar oss sämre utan dem" och därigenom gör du ju henne en tjänst när du insisterar. Spela lite teater...även 8-åringar är faktiskt ganska lättlurade ändå. 8)

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"