Jag tänkte först posta detta under tvillingforumet, men jag tänkte att det kanske är mer aktivitet under barnafostran och så att fler läser.
Kanske har flera av er haft tätt mellan barnen
Men vi har lite mycket tjafs här hemma, och jusst nu så är min fantasiförmåga borttappad
matlganingen är ju nr 1 i barnens sociala delaktighet,
och diskmaskinsurplock, och tvätten, damsugning någon gång. Men drar mig för att göra det. Dels för att tvillingarna ogillar den, och dels för att 2 åringen vill göra själv.
Men matlagningen går inte något vidare.
Alla tre barnen ska stå på exakt samma stol, på exakt samma punkt på denna stol, de sliter och drar, och luggas, alla tre skriker tillslut.
I bland får någon sitta uppe på bänken, men då vill de andra komma upp också, de ska göra exakt samma, och vara på exakt samma ställe. Har jag två stekspadar framme så duger inte den stekspaden, utan man ska ju förståss ha exakt den stekspade som bror eller syster har.
I bland försöker jag få någon att plocka ur diskmaskinen i samband med matlagningen, men svårt att lämna grytor och 1 årinngar vid spisen utan uppsikt när jag ska ta emot grejor ur diskmaskinen.
Om jag lägger fram broccoli som 2 åringen ska lägga i pannan, och syskonen vill ju förståss undersöka dessa fina grönsaker, så blir ju 2 åringen förtvivlad över att 1 åringarna stoppar i dem i munnen. så då ska ha ju hämta tillbaka dessa ur deras mun, varpå 1 åringarna bryter i hop....
Försöker tillaga mycket av maten i ugnen nu för tiden för att undvika både bråk och olycksrisk, men det känns som att barnen blir snuvade på den viktigaste sociala delaktigheten som vi har.
När mitt tålamod tryter, och bråken och olyckligheterna inte tar slut lyfter jag ner alla barnen, med följden att det blir ännu olyckligare. Och så tar jag upp igen, och så fortsätter vi... pust
Finns det någon här med lite smarta tips, och fantasifullhet, för min hjärna har då gått i baklås