Hej,
Vi har inte varit lika aktiva här på forumet då vi genomfört något som kan kanske kan kallas kur-light eller lång förberedelsetid för riktig kur.
Vi har:
- Möblerat om vårt lilla krypin så att Stella har eget rum.
- Mörklagt rummet med mörkläggningstyg för bästa resultat.
- Använt fasta tider för sömn och mat (sidan 131 i boken)
- Använt ramsa vid läggning och under natten
Vi har egentligen infört allt som kuren gör fast under längre tid.
Resultaten har varit bra. De mest tydliga förändringarna är att
- hon somnar utan välling
- äter inte på natten
- somnar oftast snabbt själv efter att ha "pratat" lite för sig själv i sängen.
- somnar om lätt på natten, ibland själv och ibland efter att vi varit in och ramsat lite.
- sover tills vi väcker henne (på morgonen)
Till saken hör att vi i förrgår hade bästa natten sen augusti.
Men precis när vi börjar få hoppet åter så slår allt bakut. Senaste två nätterna har blivit markant sämre.
Natt 1 var vi tvungna att gå till henne ca 10ggr. Vi ramsade samt gick in om vartannat.
Natt 2 (nu inatt) Hon börjar gnälla vid 22-tiden. Hon andas med stötar (ungefär som när hon ska bajsa) och gnäller till däremellan. Jag (pappan) lägger mig vid hennes dörr så att jag kan ramsa direkt när hon vaknar till. Hon vaknar till ca var 5e minut under tre timmar och tills jag får nog (då jag inte sovit mkt natten innan). Jag noterar att hon ligger och kliar sig på en torr fläck vid skinkan. Jag smörjer in henne och hon lugnar sig bara en liten stund. Mamman tar över och det fortsätter på samma sätt. Det slutar med följande svidande nederlag:
- Vi tar upp henne och lugnar henne sittande i soffan och sen slutligen i sängen. FAN, det har vi inte gjort på 3 veckor. Resultatet blev självklart inte att hon blev lugnare. Hon har fortsatt skrika till under hela natten.
Jäklar va långt detta blir... Blir imponerad om ni läst hel vägen hit.
Nu till frågorna som utlovades i titeln:
- Under tiden det gått bra har vi försökt undvika att gå in till henne. Ibland har vi inte ens ramsat då vi vill att hon ska somna om själv. Borde vi varit mer ramsaktiva i s f att låta henne somna om själv? M a o har vi låtit henne känna sig ensam istället för självständig?
- Hon missar ca 30 minuters sömn på dagen då hon inte somnar om efter 1,5 h sömn. Ska vi ta igen det och i s f när?
Jag inser att detta inlägg varit i längsta laget men egentligen är vi mest nyfikna på bakslag och hur vi styr rätt igen. Det gick så bra och vi tror stenhårt på detta. Men har vi varit för "hårda" när vi låtit henne vara och är jag för slapp när jag inte "tvingar" henne somna ca 30 min till vid lunchtid.
Kramar - H & T, stellas föräldrar
Några frågor från en desperat pappa efter kaosnätter
-
Stellasforaldrar
- Inlägg: 7
- Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:54
- Ort: Stockholm
Hej!
Skulle ni vilja gå in i er profil och skriva födelsedatum för Stella. Det är enklare när vi ska svara på era frågor om vi vet hur gammal hon är.
Alla barn har ju nätter där de vaknar till eller sover allmänt oroligt. Det är då som vi föräldrar får chansen att slipa våra verktyg som solfjädern och ramsan. Du skriver att ni ramsade och gick in i rummet om varannat. Det ger ju lilltjejen dubbla budskap. Ni har fått jättefina resultat och hon har sovit bra men det är när sömnen strular som det märks om kuren gjorts på riktigt eller inte.
Som ni själva märker nu så agerar ni lite osäkert mot Stella. Ni vet inte riktigt hur ni ska göra. Jag tycker ni ska köra en regelrätt kur på henne där ramsan och solfjädern verkligen sitter för er. Ni behöver också odla er attityd så att ni känner er självklara i det ni gör. Stella vill veta vad som gäller och det är ni som ska ge betryggande svar. Så läs på lite till och genomför. Vi finns här för att stötta och hjälpa er.
Vad det gäller om ni ramsat för lite eller inte är svårt för mig att svara på. Ett barn som behöver lugnas och är lesset ska ju verktygas men inte bara om det låter lite. Att hon sover 30 minuter för lite på dan kommer också åtgärdas av att ni genomför kuren ordentligt och lär henne somna om. Hon behöver ha samma svar varje gång och inte olika som nu med ramsa ibland eller att hon får komma upp.
Så odla er attityd så ska ni se att ni får väcka henne igen redan om några dagar.
Susanne
Skulle ni vilja gå in i er profil och skriva födelsedatum för Stella. Det är enklare när vi ska svara på era frågor om vi vet hur gammal hon är.
Alla barn har ju nätter där de vaknar till eller sover allmänt oroligt. Det är då som vi föräldrar får chansen att slipa våra verktyg som solfjädern och ramsan. Du skriver att ni ramsade och gick in i rummet om varannat. Det ger ju lilltjejen dubbla budskap. Ni har fått jättefina resultat och hon har sovit bra men det är när sömnen strular som det märks om kuren gjorts på riktigt eller inte.
Som ni själva märker nu så agerar ni lite osäkert mot Stella. Ni vet inte riktigt hur ni ska göra. Jag tycker ni ska köra en regelrätt kur på henne där ramsan och solfjädern verkligen sitter för er. Ni behöver också odla er attityd så att ni känner er självklara i det ni gör. Stella vill veta vad som gäller och det är ni som ska ge betryggande svar. Så läs på lite till och genomför. Vi finns här för att stötta och hjälpa er.
Så odla er attityd så ska ni se att ni får väcka henne igen redan om några dagar.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Stellasforaldrar
- Inlägg: 7
- Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:54
- Ort: Stockholm
ålde
Sorry,orry,
Stella är 13 månader.
tack för åsikter och svar
Hon somnade själv på 5 minuter ikväll igen så än är inte allt förstört...
Återkommer i ämnet
Kram - pappan
Stella är 13 månader.
tack för åsikter och svar
Hon somnade själv på 5 minuter ikväll igen så än är inte allt förstört...
Återkommer i ämnet
Kram - pappan
Härligt! :thumbsup:
Vill också skriva att är det så att hon håller på att lära sig gå så är det vanligt med uppvak med skrik. Många barn sover oroligt under några dagar när gåendet håller på att lossna för dem.
Susanne
Vill också skriva att är det så att hon håller på att lära sig gå så är det vanligt med uppvak med skrik. Många barn sover oroligt under några dagar när gåendet håller på att lossna för dem.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Stellasforaldrar
- Inlägg: 7
- Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:54
- Ort: Stockholm
Hej Susanne!
Hon var tidig med att gå, redan vid elva månader så det är inte "problemet" till oron nattetid för tillfället. Däremot är det två tänder på gång men vad jag har förstått efter att ha läst boken så bör det inte bli något strul när man väl har kurat sitt barn. Alla är ju förstås olika...
Jag tror vi har gjort felet i att vara lite splittrade i hanteringen av henne nattetid, precis som pappa Herman och du skrev. Ramsat för lite, duttat för mycket och nu senast under "kaos" natten, tog vi ju upp henne efter över fyra timmars gnäll och skrik.
Men vi tar nya tag och genomför kuren ordentligt nu. I natt har hon sovit utan napp för första gången och det gick helt ok.
Tack för dina svar!
/Mamma Tina
Hon var tidig med att gå, redan vid elva månader så det är inte "problemet" till oron nattetid för tillfället. Däremot är det två tänder på gång men vad jag har förstått efter att ha läst boken så bör det inte bli något strul när man väl har kurat sitt barn. Alla är ju förstås olika...
Jag tror vi har gjort felet i att vara lite splittrade i hanteringen av henne nattetid, precis som pappa Herman och du skrev. Ramsat för lite, duttat för mycket och nu senast under "kaos" natten, tog vi ju upp henne efter över fyra timmars gnäll och skrik.
Men vi tar nya tag och genomför kuren ordentligt nu. I natt har hon sovit utan napp för första gången och det gick helt ok.
Tack för dina svar!
/Mamma Tina
Härligt!
Det är ju så med shn. Vill man ha ett beständigt resultat så gäller det att man gör på rätt sätt. Vad skönt för lilla Stella att ni bestämt er.
Tänk vad skönt ni kommer ha det i sommar när ni ska iväg och grilla eller käka ute. Bara att lägga henne i vagnen och sen lyfta över när ni kommer hem. Livet är såå skönt med ett barn som sover säkert. Både för er och henne. Och vad bra att ni hivat nappen. Den stör mer än vad den gör nytta.
Lycka till!
Susanne
Det är ju så med shn. Vill man ha ett beständigt resultat så gäller det att man gör på rätt sätt. Vad skönt för lilla Stella att ni bestämt er.
Tänk vad skönt ni kommer ha det i sommar när ni ska iväg och grilla eller käka ute. Bara att lägga henne i vagnen och sen lyfta över när ni kommer hem. Livet är såå skönt med ett barn som sover säkert. Både för er och henne. Och vad bra att ni hivat nappen. Den stör mer än vad den gör nytta.
Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.