2-åring med strulig dagsvila

Skriv svar
LottaS72

2-åring med strulig dagsvila

Inlägg av LottaS72 »

Vår 2 åriga dotter har vart en tok-säker sovare sedan vi körde kusen förra våren (10 mån).

Nu har det börjat bli väldigt struligt på dagsvilan.
På dagis har dom lagt till olaten :evil: att sitta och styka henne till sömn (ca 20 min) för att hon snackar med barnen runt om kring.
Detta var inget problem från början då la hon sig själv o somna utan problem(börja på dagis när hon var 16 mån), utan ngt som kommit senaste 3-4 mån och nu verkar det även gå ut över vilan hemma för nu tar det henne minst 20-30 min att somna själv, ibland upp till en timme.

Vi har ngr veckor beslutat att även dra ner vilan hemma fr 2h till 1½ då vi märker att det blir tidiga mornar när hon sover 2h. På dagis blir det max 1½h.

Hon lägger sig 19.15 (19.30) och sover fram till ca 07.00.
Så vi tänker att hon kan behöva sina 1½h på dagen men som det ser ut nu blir det inte mkt "sömn" på dagen ifall inte hemma.

Någon som har tips på hur vi kan få ordning på det här igen? Jag funderar på att be dom på dagis sluta att stryka henne över ryggen, just för att hon kan somna själv. Hon har troligen bara lagt märke till att dom gjort så med andra barn och nu vet hon att snackar hon får hon den "belöningen"... inte ok för oss!

Ett tillägg - på dagis är hon ute från 8.15 till 10.30 tiden och lika så på helgerna och hon är väldigt aktiv, oftast nämner hon "vila/sova" precis innan hon ska få gå och vila (kl 12) men när vi väl kommer dit så är hon "uppskruvad" och vill busa - är det kanske 2års trotsen som börjar kika fram? Hur hantera vi det???

Tacksam för alla era kloka råd :)

// LS :)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Lotta!

Någon tvåårstrots finns nog egentligen inte :? Eller är det så att er dotter är närmare 3 år?

Bra att ni dragit ner vilan till 1,5, det räcker nog eftersom hon sover nästan 12 timmar natt.

Barn i er dotters ålder kan förstå att på dagis gör man på ett sätt medan man gör på ett annat sätt hemma. Så jag skulle nog bara ta det lugnt, och tänka på att det viktigaste är att ge henne förutsättningar att sova. Om det då tar 20 min eller en hel timme innan hon somnar spelar inte så stor roll, så länge hon inte leker sjörövare i sängen och gormar och skriker eller värst av allt; är ledsen. Låt ni henne vara där i sängen och använd ramsa vid behov!

Och visst kan ni prata med personalen på dagis, men det är ju inte säkert att det ger det resultat ni önskar... Svårt att övertyga dem om att de måste sluta stryka henne över huvudet eftersom de antagligen upplever att det fungerar bättre än att låta henne somna själv...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"