Gör om gör rätt?!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Liamsmamma

Gör om gör rätt?!

Inlägg av Liamsmamma »

lillebror har hunnit bli 3mån och kämpar förtvivlat på att vända sig. Han har sovit bra ända sedan han föddes och sover förnärvarande 12 (11)-45-2 (2 1/2)-45 Nätter har sista tiden börjat bli lite upphackade pga en rejäl förkylning och en mamma med vargar svansande runt sig
Han har aldrig varit särskild förtjust i nappen men jag har upplevt att han oftast somnar om bättre med den. fast det är nog kanske 50/50 för andra ggr blir han rejält förbannad. Han gråter sällan otröstligt men tyvärr är jag där på sekunden nattetid.
Vad kan jag egentligen förvänta mig av en 3månaders? Ska han klara sina uppvak helt själv. Är det bättre att jag inget gör förrän vid kris eller vid mat för annars så är det natt?
Funderar nästan på att flytta honom till eget rum då jag helt enkelt är så himla överkoncentrerad. Förstör nog mer än hjälper. Om det är så här nu hur ska det då se ut om en månad?
Han somnar självmant på samma tid varje morgon (i händelsernas centrum), Dagsluren behöver han hjälp i skarvarna om han inte sover ute. och eftermiddagen förskjuts ibland med en halvtimma men han sover självmant 45min då också i händelsernas centrum
Han orkar ofta bara ca 2- 2 1/2 timma innan natten och somnar ca 19.25 och har brukat äta vid 4 tiden men detta har ju som sagt förändras pga de små uppvaken nattetid (som nog mamma förstör genom att störa)
sen så vaknar han alltid mellan 06.30-07.00 å surrar eller grinar och jag har nog aldrig lyckts med att få honom att somna om då så oftast får han komma till vår säng för att han skall lugna sig å inte väcka pappa, storebror.

skulle vilja ha 12-45-2-45 kl19.30-07.30

Några tips å trix på hur jag ska hantera situationen just nu?!

Till överst på sidan
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej och grattis till Lillebror! :D

Jag går rakt på din huvudfråga som verkar vara om du eg stör honom nattetid och vad du kan vänta dig att han ska ta hand om själv: Om han sällan är störtförtvivlad, som du skriver, beror det på att du har lyckats stilla hans överlevnadsångest (vilket är helt rimligt vid 3 mån :wink: , grattis! Du har gjort helt rätt :lol: ). Och om det alltså är avklarat kan du låta honom sköta sig själv rätt mycket.

Det verkar ju suveränt att era dagar och nätter är så likartade. Har du något dagsschema att följa? Om inte, gör ett sånt, utifrån de tider du skulle vilja ha. Och om du själv vill flytta honom till eget rum så gör det. Jag gjorde det när min son var i din pojkes ålder och jag tyckte det blev lättare så, han fick bo i vardagsrummet ett tag för att inte störa storasyster (fast nu har de flyttat ihop och jag har märkt att hon inte precis är lättstörd... :lol: ). Du känner bäst själv hur du vill ha det så lita på din magkänsla.

Sist men inte minst, det kan ju vara lite oroligt just när de ska lära sig vända och så där, de kämpar och kämpar, men en dag så är han bekväm med att vända sig och då kan han ta det lugnare. Så håll huvudet kallt, det går över.

:idea:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"