Hjälp med sovtider för Saga född v 32

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vårsol

Hjälp med sovtider för Saga född v 32

Inlägg av vårsol »

Hej! Helt ny på denna sida:) Vår Saga (2kg och 42cm lång) föddes den 16/10-08 och jag var då i v 32. Vi blev riktigt skärrade när hon kom så tidigt, men det har gått över förväntan bra. Hon är idag en oftast glad och pigg snart 6 mån tjej som väger 6,8kg och är 64cm lång :D. Jag behöver hjälp med hur jag ska räkna henne, som 4, 5 eller 6mån när det gäller hur mycket sömn hon behöver?? Och även hjälp med hur vi ska fördela tiden över dygnet? Vi började med fasta sov och mattider för några veckor sedan, då beräknade jag 15,5h/dygn. Det har fungerat ganska bra, men jag tycker nu oftare och oftare att hon ibland är väldigt trött och grinig och ibland känns "för" pigg och det är svårt att lägga henne. För 10 dagar sedan började vi med gröt på kvällen och samtidigt försökte få henne sova 12 timmar per natt, med 1 amning. Hon har dessa sovtider: natt 19.30-07.30 (med 1 amning och byte på 30min kl 03.30), 9.30-11.30, 13.30-14.30 och 16.15-17.15. Det har fungerat ganska bra, men hon har svårt att sova ända till 07.30 och vaknar ofta runt 7.00. De senaste 3 dagarna har hon också vaknat efter 45 min vid båda lurarna på em. Hon har alltid sovit bra och länge på förmiddagen. Vår önskan och vårt mål är att hon ska sova den längsta luren mitt över dagen, men hon sover så bra på fm så jag undrar hur vi kan göra? Behöver råd alltså kring hur mycket hon ska sova och hur jag kan lägga upp hennes sovtider bäst??
//Maria
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! Kan inte svara på dina frågor då jag bara är en helt "vanlig" mamma här :wink:
Ville bara önska dig välkommen, och du.. vilken bra dag att fylla år på!! Samma dag som mig 8)
Hoppas att du får bra svar och att du kommer att trivas här!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
gemelas

Inlägg av gemelas »

Hejsan!

Jag är oxå prematurmamma till 2 tjejer födda v 29. De kurades när de var lite större än din tös men jag körde till att börja med på deras korrigerade ålder, dvs räknade att de var 2,5 mån yngre när jag beräknade sömnbehovet. Märkte när de var dryga året att de inte behövde lika mycket sömn längre och minskade ned till något mellanting mellan deras egentliga och korrigerade ålder. De hade mycket större sömnbehov än sina jämngamla till de var iaf ca 10-11 mån.

Tror det är mycket individuellt bland premisar om de behöver korrigeras när det gäller sömnen eller ej. Däremot kan det ju vara bra att ha i åtanke att du kanske börjar räkna henne som en 4-mån och sedan minska succesivt när du märker att hon börjar vakna tidigare på morgonen eller ha svårt att somna vid någon av daglurarna.

Är ingen expert på schemaläggning så det överlämnar jag till någon annan ;-)

Kram kram
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
vårsol

tack för råden

Inlägg av vårsol »

Hej och tack beckabus och gemelas :D Det är så jag försökt tänka också, att hon behöver sömn efter sin korrigerade ålder. Man får nog räkna på den korrigerade åldern när det gäller det mesta, fast jag blir osäker och villrådig för ingen tycks veta riktigt när det gäller både utveckling, amning, sömn osv. Vi får olika råd från BVC, Neo och andra..

Kramis
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen! :D

Det blir nog lite olika råd eftersom barnen "kommer ikapp" lite olika, en del gör det jätte fort andra tar längre tid på sig, min tjej var "bara" 5 veckor för tidigt född men jag bedömde inte att hon var "ikapp" förän kring året, medans jag hört att andra är som sina jämnårigt redan vid 7 månader. Så börja att räkna korrigerad ålder och märker du att sömnbehovet verkar minska så hakar du på då.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"