August 14 mån behöver hjälp ändra sina sovtider

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
augustsmamma

August 14 mån behöver hjälp ändra sina sovtider

Inlägg av augustsmamma »

Hej,

Vår som August kurades i november 2008 och har varit världens goaste och gladaste sedan dess. Tack för det Anna och alla ni som ger råd här på forumet.

Nu är August 14 månader och det verkar som att vi behöver ändra hans tider lite grann. Vi kör fortfarande samma tider som vid introduktionen när han var 9 mån. Det här är hans tider (inom parantes de tider han följer idag):

07.30 Vakna (sedan 6 veckor tillbaka vaknar han istället 05.45-07.00)
09.30 Sova i vagnen ute (sedan 6 veckor tillbaka blir han trött och vi lägger honom allt mellan 9.00-10.30). August sover allt från 45-120 min.
11.00 Lunch
13.00 sova (14.00 somnar) 45 min
15.00 mellanmål
18.00 Middag (blir ofta redab 17.30)
19.30 Somnar för natten

Som ni ser är det rätt rörigt och han är ofta trött när han vaknar.
Har hört från vänner att ett åringar bara sover 1 gr på dagen men August blir så trött på förmiddagen att han aldrig kan vänta till efter lunchen.

Tacksam för att höra era kloka ideer.
mvh / Augusts mamma
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och tack för dina varma ord :heart:

Lite mycket sover han allt (märks på de tidiga uppvaken nu) och lite "rörigt" är det allt, som du säger; därav förvirringen som gör honom inte riktigt nöjd när han vaknar. Han vet inte vad som gäller och har svårt att styra sina tider själv - det har alla små barn, och det är inte riktigt snällt mot dem att förvänta sig det av dem.

Så jag föreslår att du strukturerar upp det hela. Och håller dig till minuten :wink: med klockan i hand :mrgreen:

Han kan få en 45-minuters på f m (du väcker honom glatt och tar honom till nästa förtjusande trevliga programpunkt - utan tröst; gnöl och protester "hör" du inte. De går över till nästa dag eller nästa) och en 45-minuters på e m. Med tolv tim nattsömn får han då ihop sitt kvantum som nu är ca 13,5 tim / dygn. På tre sådana dygn har du tillbaka den hela goda fulla nattsömnen.

Framöver, efter kanske någon månad, kan du krympa 45-min-luren på f m till 20 min (exakt) och öka på middagsluren till 1,5 tim. Då får han en liten smula för mycket sömn igen, vilket kommer att betyda att morgnarna efter ett tag börjar krympa en aning igen. Då slopar du 20-min-luren. Då är han mogen för det, och du har en 1,5-timmes middagslur som du kan behålla i "evigheten". Kanske direkt efter lunch? En sådan middagslur är en praktisk klassiker :lol:

Bara förslag :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustsmamma

Inlägg av augustsmamma »

Hej Anna Wahlgren!

Så roligt att få svar från dig! Och så direkt efter mitt inlägg. Det är jag så tacksam för!

Jag kommer följa dina råd till punkt och pricka! Måste säga att dina metoder fungerar jättebra på August och vi har tagit avstamp i dina idéer sedan han var nyfödd. Vi är så stolta över vår livsglade kille!

Återigen tack för ditt engagemang. Vi hör av och berättar hur det gick.
// Augusts mamma & pappa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

augustsmamma skrev:Vi är så stolta över vår livsglade kille!
:lol: :heart: :lol:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!: Trevligt samtal här! Visst är hon fantastisk, våran Anna :heart:

Vi har dock valt en mera DIREKT metod med våra små. Pang på, från en två lurar till en. De har varit sjukt trötta den tid de varit vana att sova, men med lite extra trevlig sysselsättning just då, har det nya schemat satt sig inom några dagar. Det sättet passar oss bättre, om man säger :wink:

Kram och lycka till från Lua. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

O:) :heart: :thumbsup:
augustsmamma

18 mån och börjar vakna 05.30 igen. Vad göra?

Inlägg av augustsmamma »

Hej,

Vårt son August kurades redan i november 2008 (8 mån) och vi är helnöjda med rutinerna. I mars när han var drygt 1 år så fick vi ändra i hans schema (minska sömnen till 1 gr på dagen) men sedan dess har vi hållt samma tider.

Sedan några veckor tillbaka har han dock börjat vakna runt 5.30-06 igen.... Och hur mycket vi än ramsar så somnar han inte om. Det är som att han faktiskt har sovit färdigt och är pigg när vi tar upp honom. Har ni tips på vad vi kan göra? Är det så att han behöver mindre sömn när han är 18 mån än 15? Kan det bero på att han precis skolats in på Förskola och att han därför sover oroligare? Vi vet inte om vi ska ändra i schemat eller vara mer bestämda med ramsan.

Sovtider enligt vårt schema: 19.30-07.30 samt 12.00-13.30
Mattider enligt vårt schema: 07.45, 11.15, 14.30, 18.00, (vällning 19.10)

Tips någon?
Hälsningar Augusts mamma och pappa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad roligt att läsa att ni kurade med så fint resultat :D :!:

:sleep: För mig är fem på morgonen mitt i natten, och ingen tid då man ska kliva upp om man inte är absolut tvungen :wink: . Ett knep kan vara att ni intalar er att klockan är två på natten istället för fem på tidiga morgonen!

Sammantagna sömnbehovet för ett barn upp till två år är cirka 13½ timme per dygn. Jag betonar cirka för det finns individuella skillnader, jag har själv sett det på mina barn.

:idea: Jag skulle rekommendera er att köra en liten morgonkur med gossen, och införa väckarklocka om ni inte har det. Samt se över mörkläggningen extra noga!

Såhär sammanfattar Elle morgonkurning:

:arrow: 1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Och när du bestämt dig för vilken av strategierna som passar er bäst, så kör du den, och ger dig INTE med annat än att han tar emot den!
En sån här morgonkur tar kanske tre till fem dagar att få till, nu gäller det att du visar honom vad som gäller!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
augustsmamma

Inlägg av augustsmamma »

Hej igen.

Vi har valt strategi 1, då vi antar att det blir för jobbigt att alltid ha med sig musik eller skramla. Vi startade i morse med dåligt resultat.
Han vaknar kl 04.30 och är ledsen, får honom att sova cirka 20-25min ytterligare. Sedan börjar han gråta och är super ledsen, han är nästan sovande och känns livrädd. När man solfjädrar så slappnar han av, men så fort jag släpper börjar han gråta igen.
Känns tröstlöst då han kan gråta, så han tappar andan, i 30min. När jag inte klarar mer så går jag in och tröstar, då klänger han på mig som om det är hans sista minut i livet, men nästan blundar.

Det är en skillnad mot tidigare gånger då han har strulat. Han har aldrig förut känts livrädd. Har hört talas om Nattskräck som vissa barn kan få då det är stora förändringar i livet, som att börja på dagis, och man skall då trösta dem.
Hur skall jag se på detta nya beteende?

mvh / Augusts pappa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Att gå in och trösta honom när han blir ledsen är att bekräfta hans oro, det han behöver är er trygghet genom att ni hjälper honom att komma till ro!

Om ni först solfjädrar, ramsar och sen går in och tröstar talar ni i handling om att han inte är trygg. Jag har själv en flicka som periodvis skrikit mycket i sömnen, slagits med flugor och varit okontaktbar. Det som funkar allra sämst är att trösta, utan vi får med rätt hög, stabil röst lugna henne, lägga henne ner och säga åt henne att soooova gott! Ingen ojojoj, stackars dig, dutt och smek - det förvärrar bara!

När hon var mindre, i August´s ålder, solfjädrade jag henne till sömns för att bryta och lugna medans jag själv andats tungt och högt. Men INTE slarva med ramsan när man går ut, en lugn och mjuk ramsa.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "