Ledsen tös

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Penni

Ledsen tös

Inlägg av Penni »

Hej! Vi började med SHN kuren för 5 nätter sedan och det går framåt. Tidigare har vi varit tvugna att vagga henne till sömns och så har hon velat äta 2 ggr på nätterna (men annars sovit bra). Men nu kan hon somna själv i sängen hyfsat snabbt. Det som är jobbigt är att hon alltid varit en jätteglad tjej på dagarna, men är inte det längre utan verkar nedstämd och det gör mig ledsen. 2 nätter sedan började hon gråta bara hon såg sängen.. :cry: Och hon gråter alltid när vi lägger ned henne i sängen, trots att vi alltid gör skrattet till go'nattet och hon skrattar mycket. Jag har även skojat med henne på dagtid i sängen i försök att få det bättre. Vad kan vi göra åt det här eller kommer det automatiskt att bli bättre?

En annan fundering om schemat.. När vi gjorde schemat planerade vi för två längre sovstunder på dagen, men hittills har vi inte lyckats få henne att sova så länge och därför har hon fått vara vaken väldigt länge i ett sträck på kvällen. Därför ändrade jag schemat idag och la in 20 min sovstund på eftermiddagen. Hon blev vansinnig och det tog 22 min för henne att somna!! Det kanske var fel att ändra schemat mitt i kuren? Vad ska jag göra imorgon, nya eller gamla schemat?

Jag skulle uppskatta tips och råd jättemycket! Känns lite tufft just nu och "orosvargar" i magen är ju inte bra..
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej och välkommen Penni :D

Först och främst så är det jättebra om du skriver hur gammal eran dotter är.Gärna under din profil så är det med hela tiden :) :wink:
Och hon gråter alltid när vi lägger ned henne i sängen, trots att vi alltid gör skrattet till go'nattet och hon skrattar mycket. Jag har även skojat med henne på dagtid i sängen i försök att få det bättre. Vad kan vi göra åt det här eller kommer det automatiskt att bli bättre?
Det här kommer att ge med sig bara ni har attityden av självklarhet.Det är jättebra att ni ha skrattet till gonattet, helst ända ner i sängen. :wink:
Det kan ju vara så att hon är fasligt trött nu oxå när hon börjat att sova bättre,så att det är därför hon verkar nedstämd på dagarna.

Det kanske var fel att ändra schemat mitt i kuren? Vad ska jag göra imorgon, nya eller gamla schemat?
Hur känns det nya schemat.?Är det ett schema som ni vill ha.Kör då på det nya.Det tar ju ett tag innan tiderna sitter.

Det här fixar sig!Inga orosmoln nu.
Det tar ett tag innan allt sitter.Och hon sover ju så mycket bättre nu som du skriver.Tänk frammåt! :thumbsup:

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Smyger in här jag med :wink: Tänk på att du bara kan ge förutsättningarna för att sova, själva sovandet är upp till barnet. Det kommer alltid komma dagar där det inte sovs helt enligt schema men då ändrar man inte hela dagen för det. Så håll tiderna och ge förutsättningarna - då har hon en chans att få in tiderna i kroppen.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Penni

Inlägg av Penni »

Tack för svaren! Bra med ett bollplank när frågorna snurrar runt i huvudet, då kan jag vara lugnare. :) Vår tjej är förresten 9 månader, glömde visst att skriva det. Nu har däremot ett nytt problem dykt upp. I natt fick hon magsjuka och spydde ner hela sängen. Stackar'n. Det visste jag ju inte, så jag ramsade och hon blev tyst och sov vidare efter 10 min. Upptäckte att det var blött i sängen när jag kollade till henne och just då vaknade hon och kräktes ännu mer. Jag var ju tvungen att ta upp henne för att få ordning på henne och sängen, sedan har hon somnat sittandes i min famn och sovit vidare i sin säng. Har ni några tips på hur jag ska hantera detta? Schemat kan jag ju glömma nu, för hon är så trött och kan inte äta (ammade i morse och det kom upp på en gång), men ska hon ändå somna som vanligt i sin säng? Känns tufft när hon är så dålig. Jag kommer ju att behöva ta upp henne ganska ofta.
Penni

Inlägg av Penni »

Hej igen! Jag har en ny fundering förutom magsjukan som ni kanske kan svara på. När hon vaknar för tidigt på morgonen (ofta ca 30 min innan) eller mitt på dagen så skriker hon ofta och ska upp (hungrig på morgonen), hur ska jag göra då? Ska jag ta upp henne på en gång eller köra ramsan så att hon somnar om alternativt blir lugn och ta upp henne då? När jag fått henne lugn innan jag går in börjar hon oftast skrika igen, ska jag då få henne lugn i sängen innan jag tar upp henne?
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Låter absolut inget kul med magsjuka :cry:
Här har vi klarat oss från det, men har haft lite annat med bajs-blöjor, förkylningar, hög feber osv osv.. Allt har vi klarat av i sängen.. Första natten blir ju alltid konstig innan man gjort det här, och innan man är förberedd, men numera har vi alltid en omgång sängkläder till hands (och nya kläder till dottern) så går det snabbt och lätt att ordna till.. det har till och med hänt att dottern inte ens vaknar riktigt när vi bytt kläder på henne.. Och ja, man känner sig hemsk först när man inte tar upp henne, men inser ganska snabbt att hon faktiskt mår bättre av att få sova ifred..
Försök att få henne till att somna om så att du får väcka henne.. kolla in sök-funktionen på Pangramsa!!
Lycka till .. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Penni

Inlägg av Penni »

Magsjukan har blivit bättre och som tur var har det gått bra att få henne att somna själv i sängen trots att jag tog upp henne för att renbädda. Jag får testa det du skrev nästa gång. :)

Ska kolla in pangramsa nu. Tack för svaret!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"