är det en fnurra?

Skriv svar
KMI

är det en fnurra?

Inlägg av KMI »

Hej!
Jag vet inte om vi har en fnurra, men det känns som om något förändrat och lika bra att vara ute i tid!

Vår dotter är prick 7 månader idag, speed SM-ades vid 3 månaders ålder och det funkar finfint!
Efter lite olika förkylningar, feber och resa så vaknar hon nu plötsligt första gången någon gång mellan 4 och 6 på morgonen och piper, gnäller. Det är inte alltid det blir något skrik av det men hon somnar heller inte om. Sedan kan det hålla på så fram till kvart över 7 (hon ska upp kl 8) då det ibland börjar bli ohållbart. Jag brukar försöka låta henne vara kvar i sängen till i alla fall kvart i 8 om det inte är kris.
Så här såg natten ut idag:
4.00 pip och gnäll. jag hör hur hon vänder sig och inte kommer till ro och liksom låter lite obekväm. tar tid innan det blir tyst. typ en halvtimma. jag ramsar inte för det låter inte som om hon behöver det.
5.30 pip och gnäll, blir till skrik som låter som gråt. jag rusar upp och pangramsar en gång. det verkade funka och jag var så trött så jag gick raka vägen och la mig. måste ha funkat för nästa gång var 6.30 då jag hörde att hon grät och lät väldigt missnöjd över att hon vaknat så då gick jag in, mycket riktigt hade hon vänt sig på rygg och kunde inte somna om. jag vände henne snabbt, la på täcke och ramsade tyst ut. efter det hördes inte ett pip och hon sov som en stock till 8 när jag fick spendera många minuter för att få henne att vakna...
ungefär så här är det varje natt, lite olika nivåer av jobbighet bara. men när jag tänker efter så var det länge sedan jag gick och la mig på kvällen och sedan vaknade fem minuter i 8 av väckarklockan.

hon har alltså börjat vända sig och jag vet att jag inte ska gå in och vända tillbaka henne, men jag får inte tyst på henne med ramsa om hon vänt sig och den natten jag provade med det för att sedan låta henne sova tungt i 10 minuter och sedan vända henne i sömnen så hände det liksom aldrig att hon somnade... nu somnar hon direkt om jag vänder henne och det händer i regel bara en gång per natt (hon verkar alltså inte se något underhållningsvärde i att bli vänd - ännu), men däremot har det hänt ett par gånger att jag gått in och trott att hon ligger på rygg men att hon inte gör det. då blir det ju väldigt pinsamt för mamma.... och så vill jag INTE ha det, gissar att det bara är en tidsfråga innan hon börjar reagera på eventuellt spring. har aldrig varit inne hos henne på nätterna annars.
så vad händer? och vad ska jag göra? vad kan det vara som besvärar henne?
det är helt kolsvart i rummet, det vet jag. hon har ätit liiite mindre senaste veckan, men det är i jämförelse runt 6 månader när hon lassade in lika mycket som min man så det här känns mer "normalt".

hjälp! :)

tack!
kajsa
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

glömde säga att så här ser vårt schema ut:

8.00 välling
9.15 gröt
10.00-10.30 sova 30 min
10.30-11.30 utomhus
11.45 lunch, mat- och fruktpuré + ersättning som måltidsdryck
12.30-14.00 sova 1,5 timma
14.30 mellis, gröt el välling och frukt + ersättning att dricka
16.45-17.15 sova 30 min
19.00 bad och lek
19.30 välling
20.00 godnatt

Hon är en säker sovare som kan somna var som helst! :)

tack och hej igen!
K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Hittade den här lilla traden!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18745

Sa med andra ord sa lite spring som möjligt, och snart lär hon sig vända fran rygg till mage ocksa.

Jag hade pangramsat direkt i vargtimmarna, uppvak pa natten kan hon sköta själv, men vargtimmarna är kluriga (här ocksa...) Du kan ta pa henne en extra pyjamas, sa slipper du tänka pa att hon ska frysa.
Tänderna kan gjort sitt för bade nätter och matintag, men sa är det ju.
Tänder kommer och tur är det :wink:

Skrattet till godnattet och social delaktighet tillsammans med massor utevistelse är ett bra recept för hela livet!

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz

Inlägg av miniz »

Sorry, inga tänder här inte, blandade ihop lite grejer.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"