Jetlag och sovahelanatten kur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ninaelisabeth

Jetlag och sovahelanatten kur

Inlägg av Ninaelisabeth »

Vi har en kille på 1 år som skulle behöva hjälp. Vi har planerat i 2 månader att göra kuren men har i princip varit sjuka i influensa hela denna tid så läget har inte varit bra. Nu vill vi försöka men åker till USA den 20 april. Hinner vi få in rutinerna så att vi kan klara jetlag? Hur skulle ni göra under flygresa, dagar i tidsomställningsrus? Ska man hålla tiderna även om det i princip är natt för honom på dagen och tvärtom?? Eller ska vi vänta tills vi kommer hem? TAcksam för svar och tankar kring detta!
mammanina
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Jag skulle definitivt kura innan resan!!! På en månad hinner ni lära honom vad som gäller och nöta in verktygen. Även om allt kanske inte kommer funka helt "felfritt" när det är dags att åka, har ni i alla fall verktyg att jobba med för att komma tillrätta med jetlägen.

Jag kurade min äldste son när han var knappt ett år och ett år senare var vi i Kalifornien. Vi ställde inte om hans dygnsrytm innan vi åkte - det passade inte alls med våra flygtider och byten. I praktiken blev det så att han sov sin middagslur på planet, men vägrade att somna inför "natten". Han var inte trött, eftersom han suttit still hela dagen. Eftersom han inte hade underskott på sömnkontot när vi åkte klarade han det bra. Vid tretiden på natten (svensk tid) kom han i säng och då var han så övertrött att han gallskrek. Då var jag väldigt glad att jag hade solfjädern att ta till. Jag hade förvarnat vårt ressällskap och värden om att det kunde bli en del skrik under natten, så att jag skulle kunna hålla attityden. Några uppvak som besvarades med ramsor blev det. Vi höll hårt på tiderna och för oss föll det sig så att han vaknade kl 7 på morgonen lokal tid redan första morgonen. Efter två-tre dagar märkte vi inte av någon jetlag alls. Det tror jag inte att vi hade fixat utan verktygen från SHN.

Sammanfattningsvis:
- kura direkt, så att ni har verktygen
- håll på schemat under resan/semestern, det är en trygghet för barnen att känna igen mat- och sömnrytmen (men man kan ju flytta fram morgon och kväll). Dessutom kommer man snabbare över jetlagen om man håller på tiderna.
- bjud på 5-minutare när det behövs under de första dagarna, innan han har kommit över tidsomställningen.

Lycka till med kurningen och resan!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "