min 2åring vaknar på nätterna!
min 2åring vaknar på nätterna!
Jag har en son på 2 år (fyller nästa vecka) och en dotter på 4 månader.
Sonen har alltid haft bra sömn, vi har kunnat natta honom i resesäng hos bekanta på middagar, i andras sängar etc.
Vi har haft samma rutiner sedan länge, välling och pyjamas i soffan, borsta tänderna, sen bok + sång i sängen och godnatt.
Han fick byta från sin spjälsäng till juniorsäng när han var 1 1/2 år - ca 2 månader innan syster kom till världen och de tre första veckorna var det ett evig sprigande upp innan han stannade i sängen. det händer nu och då fortfarande men oftast stannar han kvar och han somnar alltid själv.
Men nu har han börjat vakna på nätterna och det är "mamma sjunga buff buff", till "Viktor stiga upp", till "Viktor ledsen".
Oftast tar det ingen lång tid att få honom att komma till ro - men att ha två barn vakna 1-3 ggr/natt börjar bli rätt tärande för vår sömn.
Hans tider ser ut såhär:
06 oftast vaknar han då, vore dröm att få honom att vakna 07.
sover 1 - 1/2 timme efter lunch.
19.30
läggdags.
vad ska vi göra?
Sonen har alltid haft bra sömn, vi har kunnat natta honom i resesäng hos bekanta på middagar, i andras sängar etc.
Vi har haft samma rutiner sedan länge, välling och pyjamas i soffan, borsta tänderna, sen bok + sång i sängen och godnatt.
Han fick byta från sin spjälsäng till juniorsäng när han var 1 1/2 år - ca 2 månader innan syster kom till världen och de tre första veckorna var det ett evig sprigande upp innan han stannade i sängen. det händer nu och då fortfarande men oftast stannar han kvar och han somnar alltid själv.
Men nu har han börjat vakna på nätterna och det är "mamma sjunga buff buff", till "Viktor stiga upp", till "Viktor ledsen".
Oftast tar det ingen lång tid att få honom att komma till ro - men att ha två barn vakna 1-3 ggr/natt börjar bli rätt tärande för vår sömn.
Hans tider ser ut såhär:
06 oftast vaknar han då, vore dröm att få honom att vakna 07.
sover 1 - 1/2 timme efter lunch.
19.30
läggdags.
vad ska vi göra?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Hej!
Jag rekommenderar er att köra en sova-hela-natten kur på honom.
När barn blir lite större så har de ju lite mer tricks för sig. De vill gärna kolla hur saker och ting ligger till. Är det så att ni är hos honom när han somnar på kvällen så kan det vara så att han undrar var ni är när han vaknar på natten. Sen är det också viktigt att man tar ledningen vad det gäller tiderna för barnet. Man visar som vuxen att man har koll på när dagen börjar och väcker barnet vid samma tid varje dag. Den vissheten gör att barnet lär sig att sova utan att den känner att den behöver ta ansvar för sin sömn.
Det som är fantastiskt när man har kurat ett barn är att man har verktyg att ta till vid olika "perioder" som barnet har. Man svara alltid med samma svar vilket är betryggande för barnet.
Här kommer en länk om att kura stora barn. Kolla den och känn efter vad du tycker men jag antar att du är bekant med shn.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn
Nappen ska inte vara något problem i och med att han är så stor och kan hantera den själv. Däremot kanske ni lika gärna kan passa på att ta bort den eftersom det kanske ändå snart är tid.
Vilan på dan är bra tycker jag däremot sover han alldeles för lite under natten. 11- 12 timmars natt är att rekommendera.
Bestämmer ni er för att kura så skulle jag lägga en halvtimme tidigare och ha natt mellan 19-07. Dagvila mellan 12-13.30.
Om ni bestämmer er för att kura så finns vi här för bolla tankar med er.
Susanne
Jag rekommenderar er att köra en sova-hela-natten kur på honom.
När barn blir lite större så har de ju lite mer tricks för sig. De vill gärna kolla hur saker och ting ligger till. Är det så att ni är hos honom när han somnar på kvällen så kan det vara så att han undrar var ni är när han vaknar på natten. Sen är det också viktigt att man tar ledningen vad det gäller tiderna för barnet. Man visar som vuxen att man har koll på när dagen börjar och väcker barnet vid samma tid varje dag. Den vissheten gör att barnet lär sig att sova utan att den känner att den behöver ta ansvar för sin sömn.
Det som är fantastiskt när man har kurat ett barn är att man har verktyg att ta till vid olika "perioder" som barnet har. Man svara alltid med samma svar vilket är betryggande för barnet.
Här kommer en länk om att kura stora barn. Kolla den och känn efter vad du tycker men jag antar att du är bekant med shn.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn
Nappen ska inte vara något problem i och med att han är så stor och kan hantera den själv. Däremot kanske ni lika gärna kan passa på att ta bort den eftersom det kanske ändå snart är tid.
Vilan på dan är bra tycker jag däremot sover han alldeles för lite under natten. 11- 12 timmars natt är att rekommendera.
Bestämmer ni er för att kura så skulle jag lägga en halvtimme tidigare och ha natt mellan 19-07. Dagvila mellan 12-13.30.
Om ni bestämmer er för att kura så finns vi här för bolla tankar med er.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
tack för svar!
Om jag har förstått det rätt gällande äldre barn ska vi:
*Återinföra spjälsängen (funkar det att han sover i sin resesäng? den är han van vid och lillasyster har hans gamla säng, eller måste det vara hans gamla säng?). Byter man bara rakt av då eller hur förbereder man honom på det?
* Bestämma sovtider (nu får han inte gå upp innan 06, vaknar han innan dess lägger vi tillbaka honom), tex 19.30 - 07.30?
* Köra ramsa varje gång han vaknar på natten och lägga honom i sängen med solfjädern på honom i ca 10 sek?
Om jag har förstått det rätt gällande äldre barn ska vi:
*Återinföra spjälsängen (funkar det att han sover i sin resesäng? den är han van vid och lillasyster har hans gamla säng, eller måste det vara hans gamla säng?). Byter man bara rakt av då eller hur förbereder man honom på det?
* Bestämma sovtider (nu får han inte gå upp innan 06, vaknar han innan dess lägger vi tillbaka honom), tex 19.30 - 07.30?
* Köra ramsa varje gång han vaknar på natten och lägga honom i sängen med solfjädern på honom i ca 10 sek?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Hej!
Ja det ska väl gå bra att sova i en resesäng. Låt honom vara med och bädda den och säg att ikväll ska du sova i denna fina sängen. Var lite entustiastisk och ge honom positiva signaler.
Ja absolut bestämda sovtider.
Man kan inte säga att man ska solfjädra si eller så länge. Det beror helt enkelt på hur han reagerar. Solfjädern använder man när barnet ska lugnas i sängen och ramsan ska ta över helt till slut. Man kan säga att ramsan är lite som en snuttefilt. När barnet får den vid ett uppvak så vet han att han tryggt kan somna om.
Shn-boken finns att köpa här på forumet annars kan du låna sova-hela-natten boken på biblioteket så att du är rejält påläst.
Här kommer en länk om shn och vad det innbär.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Susanne
Ja det ska väl gå bra att sova i en resesäng. Låt honom vara med och bädda den och säg att ikväll ska du sova i denna fina sängen. Var lite entustiastisk och ge honom positiva signaler.
Ja absolut bestämda sovtider.
Man kan inte säga att man ska solfjädra si eller så länge. Det beror helt enkelt på hur han reagerar. Solfjädern använder man när barnet ska lugnas i sängen och ramsan ska ta över helt till slut. Man kan säga att ramsan är lite som en snuttefilt. När barnet får den vid ett uppvak så vet han att han tryggt kan somna om.
Shn-boken finns att köpa här på forumet annars kan du låna sova-hela-natten boken på biblioteket så att du är rejält påläst.
Här kommer en länk om shn och vad det innbär.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
hej och tack för svar!
Vi kommer köra igång efter påskhelgen och byta till vanlig spjälsäng.
en fråga jag funderade på bara;
vi har landställe som vi åker ut till på helgerna (med början under påsken), är det på något sätt problem när vi kurar honom?
Är så härligt att komma bort från stan på helgerna!
Vi kommer köra igång efter påskhelgen och byta till vanlig spjälsäng.
en fråga jag funderade på bara;
vi har landställe som vi åker ut till på helgerna (med början under påsken), är det på något sätt problem när vi kurar honom?
Är så härligt att komma bort från stan på helgerna!
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Läser som bäst boken för att vara förberedd inför kurstarten men har då en fråga som jag inte hittar svar på.
Viktor sover ju i eget rum och där kommer han ju kuras i spjälsäng med start på tisdag kväll efter påsk.
Fredag - söndag kommer vi eventuellt vara barnvakt åt våra vänners 1,5-åring.
Han kommer inte sova i samma rum som Viktor utan snarare inne hos oss eller utanför vårt rum (i vårt rum har vi ju även lillasyster så det kan bli lite trångt). Kan detta störa kuren?
Viktor sover ju i eget rum och där kommer han ju kuras i spjälsäng med start på tisdag kväll efter påsk.
Fredag - söndag kommer vi eventuellt vara barnvakt åt våra vänners 1,5-åring.
Han kommer inte sova i samma rum som Viktor utan snarare inne hos oss eller utanför vårt rum (i vårt rum har vi ju även lillasyster så det kan bli lite trångt). Kan detta störa kuren?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Hej sole!
Vad härligt att ni läser på och förbereder er ordentligt, det bådar gott
Jag tycker ni ska hålla er hemma åtminstone de fyra första nätterna.
Och att ni har ett extrabarn under ett par nätter är inget som hindrar Viktor från att sova gott i eget rum!
Kram Mia
Vad härligt att ni läser på och förbereder er ordentligt, det bådar gott
Jag tycker ni ska hålla er hemma åtminstone de fyra första nätterna.
Och att ni har ett extrabarn under ett par nätter är inget som hindrar Viktor från att sova gott i eget rum!
Kram Mia
nu har jag läst ut boken och har ytterliggare en fråga som jag inte hittar svar på.
Har hört att vissa har väckarklocka till sina barn för att signalera att nu är det morgon.
Är det vanligt med barn i 2-årsåldern?
Känns som ett konkret sätt att visa att nu börjar dagen.
Annars antar jag att man som förälder ahr en väckarklocka till sig själv för att kunna väcka rätt tid?
Har hört att vissa har väckarklocka till sina barn för att signalera att nu är det morgon.
Är det vanligt med barn i 2-årsåldern?
Känns som ett konkret sätt att visa att nu börjar dagen.
Annars antar jag att man som förälder ahr en väckarklocka till sig själv för att kunna väcka rätt tid?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Hej sole!
Jag tipsar ofta, ofta om väckarklocka, just med äldre barn brukar det funka jättebra! Det blir en sån tydlig signal om att dagen börjar.
Mina tre små har väckarklockan utanför sovrumsdörren, och när den ringer så tar jag endera med den in och nån av flickorna får stänga av, eller så går största tjejen upp och hämtar den själv (om mamma är lite trött
).
Så väckarklockan väcker både barnen och mig!
Så ja, jag tycker absolut du ska införa väckarklockan direkt
När kör ni igång?
Mina tre små har väckarklockan utanför sovrumsdörren, och när den ringer så tar jag endera med den in och nån av flickorna får stänga av, eller så går största tjejen upp och hämtar den själv (om mamma är lite trött
Så väckarklockan väcker både barnen och mig!
När kör ni igång?
tanken är att vi ska köra igång tisdagen efter påsk då vi är tillbaka i stan efter första helgen på landet.
men mannen är fortfarande lite tveksam till att ta tillbaka spjälsängen.
sen ska vi kura lillasyster också gör man det lättast samtidigt och i samma rum?
men mannen är fortfarande lite tveksam till att ta tillbaka spjälsängen.
sen ska vi kura lillasyster också gör man det lättast samtidigt och i samma rum?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Jag tycker mannen ska släppa sin tvekan! Spjälisen är en stor del i att få kuren för äldre barn att fungera, för Viktors skull är det det allra, allra bästa. Om ni läser i trådarna som finns här på äldrebarn-forumet så ser ni snart att de som lyckas bäst med kuren är de som återinför spjälsängen. Han hinner bli stor!sole skrev:men mannen är fortfarande lite tveksam till att ta tillbaka spjälsängen.
Det här beror lite på om ni kan kura gemensamt och ha olika rum till dem under kuren. Att kura två barn samtidigt själv kan bli lite jobbigt, isåfall tycker jag ni kurar ett barn i taget.sen ska vi kura lillasyster också gör man det lättast samtidigt och i samma rum?
Jag tycker det är lite vågat att kura dem i samma rum under kuren
-
chokladkaninen
- Inlägg: 2604
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
- Ort: Uppsala
Hej Sole, vilket spännande projekt ni håller på med!
Du berättar väl hur det går?
Jag ville eg bara tipsa om att eftersom lillasyster Vera inte är så gammal än behöver ni kanske inte kura henne i stor stil - på forumet Späda och små diskuterar vi små stjärnor i hennes ålder och hur man tar hand om dem enligt Standardmodellen. Med den arbetar man förebyggande, och då uppkommer det oftast inte så svåra sovproblem att man behöver kura.
Enklast lär man sig om Standardmodellen i Annas bok Barnaboken, men det finns en sammanfattning här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=8887#top
Välkommen in på Späda och små om du vill bolla idéer om detta.
Jag ville eg bara tipsa om att eftersom lillasyster Vera inte är så gammal än behöver ni kanske inte kura henne i stor stil - på forumet Späda och små diskuterar vi små stjärnor i hennes ålder och hur man tar hand om dem enligt Standardmodellen. Med den arbetar man förebyggande, och då uppkommer det oftast inte så svåra sovproblem att man behöver kura.
Enklast lär man sig om Standardmodellen i Annas bok Barnaboken, men det finns en sammanfattning här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=8887#top
Välkommen in på Späda och små om du vill bolla idéer om detta.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
chokladkaninen
tack för tipset om Vera - det visste jag faktiskt inte (eller fattade inte efter ha läst boken
)
just nu ligger kurande på is, Vera har fått RS och är inlagd på sjukhus med förhoppning att komma hem imorgon så honf år bli frisk först innan vi börjar kura storebror men jag lovar att hålla er uppdaterade!
tack för tipset om Vera - det visste jag faktiskt inte (eller fattade inte efter ha läst boken
just nu ligger kurande på is, Vera har fått RS och är inlagd på sjukhus med förhoppning att komma hem imorgon så honf år bli frisk först innan vi börjar kura storebror men jag lovar att hålla er uppdaterade!
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna