Bankkonto?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Bankkonto?

Inlägg av AMAMA »

Hei, Vi har kommet på at vi skulle opprette bankkonto til Isak. I dag kom mannen min hjem og sa at han hadde lagt opp til å opprette en konto der man var pålagt å betale inn 200 kr til kontoen hver måned. Da fikk man ca 4 % rente. Jeg fikk nesten slag. Er dette normalt? Hvordan har dere gjort? Dersom vi gjør det kommer jo Isak til å få j..la mye penger på bok etter et par år. Er det bare jeg - som for det meste har levd som student - som mener dette ikke er en god idè? Jeg tenker foreks. på hvilket forhold sønnen vår skal få til penger og sparing - og at det er oss foreldre som betaler inn til han slik. (Jeg hadde en konto som min mormor betalte inn til en konto en gang i tiden - det fikk jeg da jeg var 18 år, men det synest jeg er noe annet.) Vi håper som sagt på flere barn - vi kommer til å bli ruinert om vi får så mange barn som vi håper på... Mannen min er noe eldre enn meg og har vært i fast full stilling lenge (utenom desse årene med Isak), men vi har ikke mye penger, og vil begge at Isak skal være hjemme lenge og vi lever forholdsvis rimelig. Har vi råd til dette kunne vi jo foreks hatt et fadderbarn til i sos-barnebyer eller noe - da hadde da pengene gått til noe nyttig. Men å stå på en konto og gå til Isaks körkort? Jeg mener han kan lære seg å spare til noe selv etterhvert. Vite at ting koster penger, og at det ikke bare er til å ta ut fra en full konto dersom det er noe man har lyst på. Han egen sparing på sperabøssa vil jo bare bli småpenger... Er jeg helt ute? Er ikke dette veldig mye penger???Tar gjerne mot synspunkt. Takk for at jeg kunne skriv av meg her...
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Vera skall också få ett eget sparkonto - det har vi bestämt sedan länge, det handlar bara om att vi ska ta oss till banken och ordna det... :oops:
Meningen med det är att vi skall kunna spara regelbundet (typ 100 kr/månad) och att det skall finnas någonstans för morfar o mormor att sätta in pengar om de vill.
De sparade pengarna skall kunna användas som en buffert för extraordinära utgifter, ex språkresa eller något annat som vi inte har möjlighet att betala rakt av för henne.
Givetvis skall Veras eventuella syskon erbjudas samma möjlighet!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vi har valt att leva snålt och vara hemma längre. Det har inneburit att vi inte sparar åt barnen. Det får komma senare. Däremot har mormor sparat i fond åt de båda. Och när de får födelsedags- eller julpengar sätts ofta större delen av slanten in där eller på deras sparkonto. Tanken är att det ska bli grundplåt till bostad eller körkort eller sådant i framtiden. Men hade vi inte haft släktingar som vill ge en peng ibland, så hade det inte blivit något sparande för vår del ännu.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Vi har två barn och sparar 100 SEK/barn varje månad.
Det känns inte så mycket i vår plånbok, men blir en rejäl slant till dess de är myndiga (drygt 20 000 SEK).
Även släktens presentpengar sparas där.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Här har vi oxå ett sparkonto till barnen.200kronor var går till Jaocb coh Liw varje månad av barnbidraget sedan dom föddes.
Det går direkt in på kontot så det märks inte speciellt mycket.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vi har inga månadsbesparingar åt våra barn.
När de tre stora var små fanns öht inte alls den möjligheten, och då känns det fel att göra det åt de små.
Har man sex barn blir det en rätt stor slant att spara varje månad :wink: och vi snålar allt vi kan för att kunna ha dem hemma så länge som möjligt. Så därför har vi valt bort besparingarna åt barnen.

Däremot har de små ett varsitt konto som deras farmor har öppnat åt dem, där sätts julklapps- och födelsedagspengar in.

Sen har vi lovat att betala körkortet till alla barnen, eftersom vi tycker att det är viktigt att ha. Och DET är inte billigt :shock: ...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Liten sak att tänka på...

Ett sparkonto i barnets namn blir hans/hennes egendom när denne fyller 18 år.

Även om vi gör vårt bästa, så vet vi inte hur vårt barn är på 18 års-dagen.
Worst-case scenariot är ett barn som har börjat använda droger.
Ska hela livets sparande då kunde tas ut och finansiera drogmissbruk?

Det kan vara klokt att spara i sitt eget namn, och sen överföra pängernå när man ser att man har en vuxen 18-åring.
Miss Giggle
Inlägg: 114
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 14:14
Ort: Malmö

Inlägg av Miss Giggle »

hej hej!

Vi har bestämt oss för att spara i dels en kapitalförsäkring och en fond till Hannah.
Kapitalförsäkringen står i mitt namn, vilket gör att hon itne får tillgång till pengarna förrän jag bestämmer det. Därav kan man undvika det hära med att man inte vet vad de gör med pengarna när de är 18 år.På denna står Hannah som förmånstagare om ngt skulle hända mig.
Fördelen med denna är att den beskattas varje år ist för när hon tar ut pengarna.

Sen är man som förmydare berättigad att plocka ut och avsluta kontot dagen innan deras 18års dag om man så önskar, vilekt vi kommer göra om vi misstänker att Hannah inte kommer fixa det själv.

Vi sparar hela barnbidraget och mina föräldrar sparar till henne också.
Vi har det rätt så bra och har möjlighet att göra så .

Ett tips till er som ska spara är att dela upp ert sparande om ni dels vill ha ett konto för löpande utgifter och ett för långsiktigt sparande.
Ett långsiktigt sparande kan man våga kosta på sig att vara lite mer aggressiv i sina satsningar på, det tjänar man på i längden. Men med ett kortsiktigt ska man nog vara mer försiktig och se till så att man inte måste ha pengarna inne ett visst antal dagar eller får betala för uttag.

Jag personligen tycker inte om konton där man måste betala in varje månad. Det känns på tok för uppbudnet för min smak, så jag föredrar att man ska kunna välja att inte spara någon månad.
Så om jag vore er hade jag nog bytt.
Dessutom låter det som ett vanligt sparkonto, och de brukar i längden ge en sämre avkastning än andra strukturerade produkter som finns inom sparområdet!

oj, blev ltie långt.. sorry! :-D
MEn jag hoppas att det var till någon nytta!
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D

Takk for alle innlegg - det er en interessant diskusjon med mye å tenke over.

Jeg tror jeg har fått mannen min til å tenke over dette en gang til, og selv om han ville ha gjort det vil han ikke det om jeg absolutt ikke ønsker det. Det gjør jeg ikke. Det viser seg også at dersom man skulle gjort uttak på kontoen kunne man da bare tatt ut av de pengene som oversteg den obligatoriske sparesummen per måned - at det til en viss tid skal være 200 per mnd fra den dato man opprettet kontoen. Forstå det den som kan...

Det blir nok bare en konto til bursdagspresanger. Hege - det er jo også en problemstilling. Om barnet blir avhengig av noe eller ikke - har man spart i 18 år har man gjerne tenkt seg at pengene skal gå til noe nyttig, som foreks körkort. Har man som verge muligheten til å "ta over" kontoen dersom barnet skulle vise seg å være på ville veier er jo det en mulighet. Eller så sparer vi selv og åpenbarer Gaven! når det passer seg slik.

Her er også körkort en nødvendighet, men jeg er litt i tvil om man som forelder virkelig skal betale for det. Jeg fikk ikke körkort på 18-årsdagen - jeg hadde brukt konfirmasjonspengene og penger jeg hadde jobbet inn til instrumenter - og fikk vente til jeg var 22 og hadde nok penger (stipendiepenger og mormorpenger!). Jeg bodde ikke hjemme i den perioden, heldigvis. Både for ungdommen og foreldrene er jo det utrolig upraktisk, særlig når man bor på landsbygden. Man får vel kjøre nok på tenåringer uansett. Her vi bor er det 55 km til et noenlunde interessant tettsted, og nesten ingen busser, så det kjennest bra å begynne å spare til det - Nå er jeg ikke i tvil lenger, men får vi 5 barn til vet jeg ikke helt. Nei, ingen bolle i ovnen ennå, dessverre :)

Mvh
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"