Frågande inför kurande av 7-månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamanmia

Frågande inför kurande av 7-månaders bebis

Inlägg av mamanmia »

Hej! Jag har precis läst Anna Wahlgrens sova hela natten-bok och börjar förbereda för att kura Saga, snart 7 månader. Jag läste att föräldrarna kan ha varsin ramsa, även på olika språk, bara var och en konsekvent håller sig till sin. Låter som det bästa för oss. Undrar bara om man kan göra det med en gång? Vi har planerat att jag tar de två första nätterna och min man därmed de två första dagarna.

Förstår att man, när det hela verkligen har satt sig, kan utnyttja en kvart åt endera hållet i det strikta schemat. Men det framgår inte om man därmed skjuter hela resten av dagen en kvart, eller om man då ändå (om det var frågan om en middagslur t ex) ska väcka barnet i vanlig tid och sedan följa schemat som vanligt?

Mitt förslag till schema ser ut så här:

7:45 vakna
8 äta
10-11.30 sova
11.30 äta
14.15-15 sova
15 äta
17.30-18.15 sova
18.15 äta
18.45-19.45 bad, skoj, nattslurk
19.45 sova natt

Som det är nu ligger ju det längre sovpasset redan på morgonen (så brukar det vara redan nu), medan jag sett att de flesta andra planerat in det mitt på dagen. Det senare blir ju enklare när de andra lurarna faller ifrån i takt med att hon växer. Om jag ska respektera Annas rekommendationer och samtidigt få ihop det med dagislämningar- och hämtningar av vår äldre dotter (som vi inte kurat) samt att Sagas pappa ska hinna träffa henne lite på kvällen, får jag inte riktigt ihop det på nåt annat sätt. Tror ni att det är ett problem eller kan vi börja så här och sedan justera om i takt med att sömnbehovet minskar eller blir det som att starta hela kuren på nytt om man lägger sovtiderna på dagen annorlunda efter ett tag?

Tack på förhand. Bästa hälsningar,
Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen hit! :D

Jag börjar med att gratulera till ett bra beslut till att ta tag i lilla dotterns sömn! :lol:

Schemat ska passa eran familj, det är nyckel och tycker du att det känns bra så blir det också bra. :lol:

Du behöver inte skjuta hela dagen om du utnyttjar marginalkvarten vid en lur.

Jo kös på med varsin ramsa från början om ni så vill, det är attityden som avgör, vad du förmedlar med ramsan inte ordagrant vad osm sägs! :wink:

Vad spännade att få följa er på vägen!

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mamanmia

Inlägg av mamanmia »

Grymt imponerad av snabbt svar! Tackar för uppmuntran. Återkommer när vi är igång (ingen bra sovhörna än och skall invänta ett lugnare skede för familjen för att starta). Och så måste vi ju öva alla härliga handgrepp på varandra;-)
/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Det låter jätte bra med ordentliga förberedelser! Hälften vunnet! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"