Ikväll ska vi kura men har några frågor innan
Hej
Inatt ska vi börja kura våran 8 mån pojke men har några frågor innan vi startar.
Hur ska man göra om han skriker- kommunicerar mer än 40 min första gången, ska man bara fortsätta eller finns det några andra knep?
Han är väldigt mammig och vi har bara kunnat lägga honom om han har fått somna i min famn på kvällarna och dagarna. Kan pappan kura honom, han är mer saklig än mig. Eller blir saknaden av mig för stor så att det är bättre att jag kurar honom?
Kan vi gå med honom på babysim nästa söndag, dvs om en vecka. det är då i uppföljningsveckan eller bör vi vänta tills uppföljningsveckan är över?
När man lägger ner honom ska man buffa och ramsa samtidigt hela tiden eller buffa tills han blir lugn och då börja ramsa.
Det är dessa frågor som vi har just nu men det dyker kanske upp fler under dagen, jag får återkomma då.
Inatt ska vi börja kura våran 8 mån pojke men har några frågor innan vi startar.
Hur ska man göra om han skriker- kommunicerar mer än 40 min första gången, ska man bara fortsätta eller finns det några andra knep?
Han är väldigt mammig och vi har bara kunnat lägga honom om han har fått somna i min famn på kvällarna och dagarna. Kan pappan kura honom, han är mer saklig än mig. Eller blir saknaden av mig för stor så att det är bättre att jag kurar honom?
Kan vi gå med honom på babysim nästa söndag, dvs om en vecka. det är då i uppföljningsveckan eller bör vi vänta tills uppföljningsveckan är över?
När man lägger ner honom ska man buffa och ramsa samtidigt hela tiden eller buffa tills han blir lugn och då börja ramsa.
Det är dessa frågor som vi har just nu men det dyker kanske upp fler under dagen, jag får återkomma då.
-
Mamma till Alva
Hej,
Jag är inget proffs på det här med att kura, men jag vill bara dela med mig av hur det har gått för oss.
Vi startade kuren på min 7 månaders dotter igår. Din beskrivning av hur du nattar din son stämmer väldigt bra med hur vi har haft det med min lilla tjej. Vi valde att låta pappan starta kuren och det har gått jättebra. Vid nattning skrek hon i 50 minuter och jag trodde tillslut aldrig att hon skulle tystna, men det gjorde hon och bara några minuter senare sov hon.
Kram och lycka till!
Jag är inget proffs på det här med att kura, men jag vill bara dela med mig av hur det har gått för oss.
Vi startade kuren på min 7 månaders dotter igår. Din beskrivning av hur du nattar din son stämmer väldigt bra med hur vi har haft det med min lilla tjej. Vi valde att låta pappan starta kuren och det har gått jättebra. Vid nattning skrek hon i 50 minuter och jag trodde tillslut aldrig att hon skulle tystna, men det gjorde hon och bara några minuter senare sov hon.
Kram och lycka till!
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
Storebror juli 05
-
TorpSara
Nu har jag en ny fråga.
Hur är det med besök under dessa dagar, kurningens 4 och uppföljningsveckan? Kan det komma folk och hälsa på eller ska man hålla dem borta tills det har gått en tid?
Hur är det med besök under dessa dagar, kurningens 4 och uppföljningsveckan? Kan det komma folk och hälsa på eller ska man hålla dem borta tills det har gått en tid?
Mamma till Sebastian 080612
kurstart 090214
kurstart 090214
Hej där! Vet inte hur andra har gjort, men vi har haft folk hemma under uppföljningsveckan, och även varit hos andra då. Det enda vi tänkt på är att vi varit stenhårda på Mat- och Sov-klockan! Lycka till med kurningen!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Hej
Första natten avklarad, han skrek i precis 50 min innan han somnade. Sen under natten var han vaken korta perioder och grinade (ca 2-3 min åt gången men somnade vid buffning och ramsa). När klockan var runt 4 så var han vaken till och från i 2 timmar, som längst 30 min och bara grinade, det är väl vargtimmen och så var han hungrig, han brukar få välling vid den tiden i vanliga fall. Vi väckte honom vid 7.30 då var han mycket trött men glad att se oss. Nu försöker pappan lägga honom för fm-vila men har hållit på i 45 minuter snart, han vill inte sova men är jätte, jätte trött. Jag antar att vi fortsätter att buffa och ramsa men hur gör man med sömnen. Enl. schema så ska han bara sova till 10:15??
Hans schema:
7:30 vakna, välling
8:30 lite gröt
9:30 - 10:15 vila
11:30 lunch
14:30 Mellanmål
17:30 kvällsmål
19-20 skoj, välling, lek, skratt
Första natten avklarad, han skrek i precis 50 min innan han somnade. Sen under natten var han vaken korta perioder och grinade (ca 2-3 min åt gången men somnade vid buffning och ramsa). När klockan var runt 4 så var han vaken till och från i 2 timmar, som längst 30 min och bara grinade, det är väl vargtimmen och så var han hungrig, han brukar få välling vid den tiden i vanliga fall. Vi väckte honom vid 7.30 då var han mycket trött men glad att se oss. Nu försöker pappan lägga honom för fm-vila men har hållit på i 45 minuter snart, han vill inte sova men är jätte, jätte trött. Jag antar att vi fortsätter att buffa och ramsa men hur gör man med sömnen. Enl. schema så ska han bara sova till 10:15??
Hans schema:
7:30 vakna, välling
8:30 lite gröt
9:30 - 10:15 vila
11:30 lunch
14:30 Mellanmål
17:30 kvällsmål
19-20 skoj, välling, lek, skratt
kurstart 090214
kurstart 090214
-
ilindstrom
Hej,
Under dagen så har det inte gått så bra, Jag missade i schemat eftermiddagsluren som är mellan 16:15 - 17:00. Han skrek 15 min vid lunch innan han somnade, men vaknade efter bara 20 min igen, buffning och ramsa. Totalt blev det 1h sömn. På eftermiddagen somnade han igen efter 15 minuters skrik och sov 20 min. Nu på kvällen så har han skrikit i 1 h, dvs längre den andra dagen än den första dagen. Min sambo buffar och ramsar och solfjädrar men han blir inte lugn för det. Men jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt att det ska behöva ta längre tid natt 2 än för dag 1, eftersom man har läst i boken att natt 2 ska vara lättare. Om man ska vänta vid dörren och ramsa innan man går in och han bara grinar så börjar det kännas som 5 min. metoden.
Under dagen så har det inte gått så bra, Jag missade i schemat eftermiddagsluren som är mellan 16:15 - 17:00. Han skrek 15 min vid lunch innan han somnade, men vaknade efter bara 20 min igen, buffning och ramsa. Totalt blev det 1h sömn. På eftermiddagen somnade han igen efter 15 minuters skrik och sov 20 min. Nu på kvällen så har han skrikit i 1 h, dvs längre den andra dagen än den första dagen. Min sambo buffar och ramsar och solfjädrar men han blir inte lugn för det. Men jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt att det ska behöva ta längre tid natt 2 än för dag 1, eftersom man har läst i boken att natt 2 ska vara lättare. Om man ska vänta vid dörren och ramsa innan man går in och han bara grinar så börjar det kännas som 5 min. metoden.
kurstart 090214
kurstart 090214
Oj, jag missade ditt tidigare inlägg.
Jag förmodar att gossen sover nu.
Med buff ska ni kunna lugna gossen rätt fort, och jag tror ni buffar för löst och för sakta om han skriker i en timme. När man buffar ska det vara med målet att lugna barnet rätt snabbt, och när han är lugn så går man med ramsan.
Så rejälare buff tror jag är er melodi, hela lilla gossens kropp ska gunga, ungefär som när man vagnar rejält.
Lugnt och fint nu, ni är bara på natt två och måste arbeta in ramsan ordenligt. Det gör ni genom att vara noga, noga med bekräftelsen, och genom att INTE gå in direkt efter en ramsomgång, för då desarmerar ni ramsan!
Så buffa lugn, ut med ramsan, fortsätter han så avvakta, in och buffa igen, ut med ramsan och inte en enda gång fuska med bekräftelsen!
Kram!
Jag förmodar att gossen sover nu.
Med buff ska ni kunna lugna gossen rätt fort, och jag tror ni buffar för löst och för sakta om han skriker i en timme. När man buffar ska det vara med målet att lugna barnet rätt snabbt, och när han är lugn så går man med ramsan.
Så rejälare buff tror jag är er melodi, hela lilla gossens kropp ska gunga, ungefär som när man vagnar rejält.
Lugnt och fint nu, ni är bara på natt två och måste arbeta in ramsan ordenligt. Det gör ni genom att vara noga, noga med bekräftelsen, och genom att INTE gå in direkt efter en ramsomgång, för då desarmerar ni ramsan!
Kram!
-
grodislisa
Hej!
Ville bara skicka lite "hejapå" hälsning! Ge inte upp fast det är jobbigt. Har precis gjort 4:e kurnatten och min lilla dotter hra sovit jättegott, fick buffa en gång vid 23 tiden men sedan sov hon till 06.30. Har inte lyckats så bra under dagarna då hon är svårsövd, inte vill äta osv men men vi ger iiiiiiinte upp!! Hoppas att det går bra för er nu!!
Kramkram från en mer utvilad mamma och dotter
Ville bara skicka lite "hejapå" hälsning! Ge inte upp fast det är jobbigt. Har precis gjort 4:e kurnatten och min lilla dotter hra sovit jättegott, fick buffa en gång vid 23 tiden men sedan sov hon till 06.30. Har inte lyckats så bra under dagarna då hon är svårsövd, inte vill äta osv men men vi ger iiiiiiinte upp!! Hoppas att det går bra för er nu!!
Kramkram från en mer utvilad mamma och dotter
Lisa 080421
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Men tyvärr, detta är alldeles för slarvigt. Ni är inte pålästa. Ni har ingen aning om vad ni håller på med, ursäkta att jag säger det. Du tycker synd om dig själv, och det gör då ingen människa glad - allra minst lilla barnet.knodden08 skrev:Nu på kvällen så har han skrikit i 1 h, dvs längre den andra dagen än den första dagen. Min sambo buffar och ramsar och solfjädrar men han blir inte lugn för det. Men jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt att det ska behöva ta längre tid natt 2 än för dag 1, eftersom man har läst i boken att natt 2 ska vara lättare. Om man ska vänta vid dörren och ramsa innan man går in och han bara grinar så börjar det kännas som 5 min. metoden.
Ska man kura, gäller det att veta EXAKT VAD MAN GÖR OCH VARFÖR. Och genomföra det
Det handlar inte om KAMP här
Och det handlar definitivt inte om något skrikande à la femminutersmetoden.
Det handlar om att ni ska kunna HJÄLPA barnet till en god och skön, sammanhängande nattsömn - enligt lilla trestegsmodellen: 1) Lugnet, 2) Säkerheten, 3) Njutningen.
Läs på, tills ni förstår, tycker jag
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Anna
Vi har hittils upplevt detta forum som bra och peppande men efter ditt meddelande så tycker vi att det är fruktansvärt dåligt av dig att påstå att vi inte vet vad vi gör eftersom både har läst din bok både framlänges och baklänges, vi har läst allt på din hemsida, tittat på buffvideon. Vi har letat information via nätet och i din bok i 1,5 månader innan vi började.
Vi trodde nog att den som grundade Sova hela natten ialla fall skulle komma med tips och peppa och inte nervärdera oss som föräldrar. Om du upplever att vi inte har förstått så kanske man får titta till hur boken är formulerad, är den till hjälp eller stjälp
Det är konstigt att 3:de kvällen somnade han på 5 minuter utan att vi förstår vad vi sysslar med. Och dessutom så sov han hela 2:a natten när han väl somnade efter sista ramsan vid 22-tiden. Men det är nog tur att det finns andra kurare och andra som försöker få rätsida på sina barns sovvanor som kan ge oss tips och peppa oss.
Vi har hittils upplevt detta forum som bra och peppande men efter ditt meddelande så tycker vi att det är fruktansvärt dåligt av dig att påstå att vi inte vet vad vi gör eftersom både har läst din bok både framlänges och baklänges, vi har läst allt på din hemsida, tittat på buffvideon. Vi har letat information via nätet och i din bok i 1,5 månader innan vi började.
Vi trodde nog att den som grundade Sova hela natten ialla fall skulle komma med tips och peppa och inte nervärdera oss som föräldrar. Om du upplever att vi inte har förstått så kanske man får titta till hur boken är formulerad, är den till hjälp eller stjälp
Det är konstigt att 3:de kvällen somnade han på 5 minuter utan att vi förstår vad vi sysslar med. Och dessutom så sov han hela 2:a natten när han väl somnade efter sista ramsan vid 22-tiden. Men det är nog tur att det finns andra kurare och andra som försöker få rätsida på sina barns sovvanor som kan ge oss tips och peppa oss.
kurstart 090214
kurstart 090214
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Ikväll ska vi kura men har några frågor innan
Du anser dig påläst. Det gör inte jag. Nedan förtydligar jag.
Och jag är, med dig, så glad att det finns andra som ger dig den pepp och det stöd du söker
Jag är fuller medveten om mitt stundom bristande tålamod.
LYCKA TILL
Skrik är inte kommunikation. Kommunikation är ömsesidig och den dialogen uppnår man i bästa fall under slutet av första natten, om man är lyhörd och skicklig nog på att avlyssna och anpassa ramsan, dvs lyckas ge de rätta svaren på frågorna. Det är ingnting som sker "första gången".knodden08 skrev:Hur ska man göra om han skriker- kommunicerar mer än 40 min första gången, ska man bara fortsätta eller finns det några andra knep?
"Ska man bara fortsätta eller finns det några andra knep?" Det kan väl ändå inte vara vad du kallar påläst?
Den sakligaste av er två bör ta de två första nätterna, och det är bl a för att kuren - HJÄLPEN för lilla barnet att få sova så gott på nätterna - har fasligt lite, eller ingenting alls, med känslor att göra. Så "saknaden" efter dig i det sammanhanget är högst irrelevant.knodden08 skrev:Kan pappan kura honom, han är mer saklig än mig. Eller blir saknaden av mig för stor så att det är bättre att jag kurar honom?
Uppföljningsveckan bör vara så lugn som möjligt och schemat i alla händelser hållas exakt till tiderna.knodden08 skrev:Kan vi gå med honom på babysim nästa söndag, dvs om en vecka. det är då i uppföljningsveckan eller bör vi vänta tills uppföljningsveckan är över?
Man buffar inte och ramsar samtidigt. Man ramsar på väg ut och utanför dörren.knodden08 skrev:När man lägger ner honom ska man buffa och ramsa samtidigt hela tiden eller buffa tills han blir lugn och då börja ramsa.
Är det den gamla boken du har och dvd:n som följde med den du sett? Som framgår av texten bredvid filmfickan i boken - som för övrigt är utgången; det finns en betydligt mer teoretiskt utarbetad modell sedan 2008, Internationella Sova hela natten (se förstasidan) - ramsar jag vid sängen av inspelningstekniska skäl, vilket nogsamt sägs att man alltså INTE ska göra.
Natt 2 går inte lättare av sig självt. Det handlar om det målmedvetna arbetet man gör och syftet man har. Ni testar allt som finns "men han blir inte lugn för det" och du tycker det är "fruktansvärt jobbigt, eftersom man har läst i boken..." Gör jobbet som det ska göras - i BARNETS intresseknodden08 skrev:Min sambo buffar och ramsar och solfjädrar men han blir inte lugn för det. Men jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt att det ska behöva ta längre tid natt 2 än för dag 1, eftersom man har läst i boken att natt 2 ska vara lättare.
Ramsa innan man går inknodden08 skrev:Om man ska vänta vid dörren och ramsa innan man går in och han bara grinar så börjar det kännas som 5 min. metoden.
Och "han bara grinar" - varför inte råda bot på det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022