Första kurnatten, synpunkter...
-
grodislisa
Första kurnatten, synpunkter...
Nu är den första natten över, gått över förväntan. Lisa somnade vid 19.45, tog ca en timma för henne att somna. Sov sedan till 23.45, var då vaken i en timma, buffade x flera och ramsade, tog en stund innan hon kom till ro. Vaknade sedan vid 05.15, gick in la tillrätta och buffade en gång och sedan bekräftelse. Somnade på 3 min. Vaknade sedan 06.00. Gick inte att somna om så vid 06.45 dundrade mamma o pappa in med glada godmorgon rop. Jag tycker ändå det gick hyfsat för att vara första natten. Upplevde kanske att jag buffade mycket, svårt med balansen där. Särskilt när hon skrek "upp" sig där vid midnatt, var ledsen.
Schema ser ut som följer:
07.00 Godmorgon och frukost
09.00-09.45 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 mellanmål
17.00 middag
18.00 bad och lek
19.00 Välling och Godnatt
Nu när hon vaknade så tidigt, ska jag då låta henne sova längre på dagslurarna eller ska jag följa schema? Hur ska jag göra så att inte buffningarna tar överhand?
Kram
Schema ser ut som följer:
07.00 Godmorgon och frukost
09.00-09.45 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 mellanmål
17.00 middag
18.00 bad och lek
19.00 Välling och Godnatt
Nu när hon vaknade så tidigt, ska jag då låta henne sova längre på dagslurarna eller ska jag följa schema? Hur ska jag göra så att inte buffningarna tar överhand?
Kram
-
grodislisa
Tjusigt jobbat i natt.
Första natten ska man verktyga snabbt så det är nog inga problem.
Jag skulle vara mycket noga med att hålla schemat noga nu så här i början för att ge henne en chans att lära sig sovtiderna.
Man kan alltid ta till marginalkvarten om det tar lång stund att somna och väcka i sömnskarven. Förstår du hur jag menar?
Detta är nytt för henne och du behöver ge henne svar på alla frågor och ge henne tid att fatta hur skönt det är att sova.
Fortsätt med samma attityd och jobba mer med ramsan i natt för att få den att sätta sig.
Lycka till!
Första natten ska man verktyga snabbt så det är nog inga problem.
Jag skulle vara mycket noga med att hålla schemat noga nu så här i början för att ge henne en chans att lära sig sovtiderna.
Man kan alltid ta till marginalkvarten om det tar lång stund att somna och väcka i sömnskarven. Förstår du hur jag menar?
Detta är nytt för henne och du behöver ge henne svar på alla frågor och ge henne tid att fatta hur skönt det är att sova.
Fortsätt med samma attityd och jobba mer med ramsan i natt för att få den att sätta sig.
Lycka till!
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
V 940522, A960924
-
Gäst
grodislisa skrev:Vad ska jag göra?? Är första dagen efter en kurnatt som gick hyfsad. När jag lägger henne ner i sängen för att sova på dagen så fort jag slutar buffa ocg går ut med ramsa så reser hon sig upp. Slutar jag buffa för tidigt? Nu vid lunch tiden såg det ut så här: Startade 12.15. Slutade buffa 12.20 och gick ut med ramsa. In igen 12.24 då hon satt upp i sängen och pratade högt (ska jag inte gå in om hon inte är ledsen???) Buffade igen och sedan ut 12.29, samma sak upprepades, ramsade utanför dörren så jag hade förhoppninng om att hon skulle lägga sig ner själv men inte då... In igen och buffade till 12.45 då hon nästan somnat och ut med ramsa och nu sover hon. Känner att hon inte somnar av sig själv som det är tänkt utan att det är jag som buffar henne till söms. Gör jag fel??
-
Gäst
Bra stöd du fått av Netta!
Vill bara bekräfta att första natten är det buff så ofta och så mycket som behövs som gäller. Det är jätteviktigt för då läggs grunden till det man sedna ska stå på när man låter barnet klara mer själv. Så bra gjort där!
Nej, du ska inte buffa ett barn som är tyst och lugn. Tänk förutsättningar här! Du håller schemat och det är upp till henne om hon tänker ligga och filosofera istället för att sova. Det är ledsna, upprörda barn man hjälper!
Har hon precis börjat stå eller är hon van vid att ställa sig/sätta sig? Om hon fastnar stående kan du gå in och hjälpa henne, men det är viktigt att hon börjar klara det själv så småningom.
Och så RAMSAN! Den ska börja ta ordentligt nu! Inte buffa en minut mer än som behövs!
Nej, du ska inte buffa ett barn som är tyst och lugn. Tänk förutsättningar här! Du håller schemat och det är upp till henne om hon tänker ligga och filosofera istället för att sova. Det är ledsna, upprörda barn man hjälper!
Har hon precis börjat stå eller är hon van vid att ställa sig/sätta sig? Om hon fastnar stående kan du gå in och hjälpa henne, men det är viktigt att hon börjar klara det själv så småningom.
Och så RAMSAN! Den ska börja ta ordentligt nu! Inte buffa en minut mer än som behövs!
-
grodislisa
-
Gäst
Hej igen!
Skulle du kunna gå in under "Profil" och skriva in Lisas födelsedata? Det underlättar hjälpandet!
9.5 månad var det va?
Jo, jag förstår att eftermiddagen blir lång. Kan du skjuta ytterligare på långa luren eller har du tider att passa? Ända till ettårsdagen hade jag en lur som slultade runt kl 15, för jag tyckte 4 timmar vakentid var max innan kvällen. Annars kan du ge en liten powernap på 5 min inför kvällsbestyren.
Håller tummarna!
Skulle du kunna gå in under "Profil" och skriva in Lisas födelsedata? Det underlättar hjälpandet!
9.5 månad var det va?
Jo, jag förstår att eftermiddagen blir lång. Kan du skjuta ytterligare på långa luren eller har du tider att passa? Ända till ettårsdagen hade jag en lur som slultade runt kl 15, för jag tyckte 4 timmar vakentid var max innan kvällen. Annars kan du ge en liten powernap på 5 min inför kvällsbestyren.
Håller tummarna!
-
grodislisa
Har uppdaterat min profil, hoppas det fungerade nu
Har också tänkt på att skjuta på eftermiddagsluren men hon är så trött då. Hon sover fm redan kl 09 i 45 min och är därför trött 12.30. Tänkte att jag kanske lägger in en 5 min vid 16 tiden så att hon inte blir så jättetrött och grinig under kvällen.
Tack återigen, känns jättebra att ha någon att bolla med
Har också tänkt på att skjuta på eftermiddagsluren men hon är så trött då. Hon sover fm redan kl 09 i 45 min och är därför trött 12.30. Tänkte att jag kanske lägger in en 5 min vid 16 tiden så att hon inte blir så jättetrött och grinig under kvällen.
Tack återigen, känns jättebra att ha någon att bolla med
Lisa 080421
-
grodislisa
Nu har andra natten avlöpt. Somnade på 10 min och sov till 21.25. Buffning och ramsa x 4, fick hålla på till 21.40, sedan sov hon till 05.40. Gick inte att söva om henne , var jätteglad och pigg. Fick lyssna till lite musik som hon gillar och fick gå upp vid 06.40. Nu idag har det varit omöjligt att få henne att sova fm luren kl 09. Ställde sig upp hela tiden och var jättepigg, har alltså inte sovit nu. Hur ska man göra då när varken vagn eller liknande hjälpt? Ska man helt enkelt hoppa över dagslur nr 1 och låta henne sova 2 timmar på em istället, känns som det är viktigt att hålla sig till schemat. På tisdag ska jag dessutom till bvc kl 13.30 mitt i hennes sovtid, hur gör jag då?
Lisa 080421
-
grodislisa
Nu har 3:dje natten avlöpt. Känns som att det inte fungerar alls
Inatt var hon vaken mellan 02-04 trots ramsor och buffningar. Likaså är det svårt att få henne att sova på fm. Känns som att jag behöver ändra schemat. Det känns som att det inte alls passar vår lilla älskling, vill inte ge upp nu men vet inte vad vi ska göra...
Inatt var hon vaken mellan 02-04 trots ramsor och buffningar. Likaså är det svårt att få henne att sova på fm. Känns som att jag behöver ändra schemat. Det känns som att det inte alls passar vår lilla älskling, vill inte ge upp nu men vet inte vad vi ska göra...
Lisa 080421
-
ilindstrom
Vill bara komma in och säga: Heja heja!! Ni är inne på tredje dagen av resten av hennes goda sömn-liv!! Inte börja svaja nu, det här fixar ni lätt!! Jag är nog inte ensam här om att ha haft likadana tankar när det "krånglar" lite, men som sagt, det här fixar ni lätt!!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
-
grodislisa
Åter på banan
Igårkväll somnade vår lilla älskling 19.15. Fick gå in och buffa 23.10 ut med ramsa och sedan sov hon till 06.30 då vi hörde att hon låg och pratade för sig själv. Gjorde "godmorgon" 06.45. Hoppas att detta nu håller i sig!!!
En mycket glad och nöjd liten Lisa leker nu och ser ut att må bra och är harmonisk, även mamma är mycket glad över att ha fått lite sammanhängande sömn. Livet leker
Igårkväll somnade vår lilla älskling 19.15. Fick gå in och buffa 23.10 ut med ramsa och sedan sov hon till 06.30 då vi hörde att hon låg och pratade för sig själv. Gjorde "godmorgon" 06.45. Hoppas att detta nu håller i sig!!!
En mycket glad och nöjd liten Lisa leker nu och ser ut att må bra och är harmonisk, även mamma är mycket glad över att ha fått lite sammanhängande sömn. Livet leker
Lisa 080421
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så vem är det som ser till att "detta nu håller i sig"grodislisa skrev:Hoppas att detta nu håller i sig!!!
Inte barnet. Inte kuren. Inte slumpen, Gud eller turen.
DU. Precis just du (ni)
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
grodislisa