Jag funderar på att kura min lilla tjej (6 mån) i mitten på mars...när hon får eget rum..har lite frågor ang mat bara..tror ni att detta är tillräckligt ? Hon äter ca 150 ml välling/ersättning vid 02 nu men vill ju gärna ha bort nattätandet..nu har jag försökt att natta om utan flaska men det funkar inget vidare..nu äter hon ungefär såhär på en dag..om det inte verkar tillräckligt..har ni tips på hur jag kan få i henne mera ? Borde jag försöka med gröt på morgonen oxå ?
ca 7.30 120-150 ml ersättning (försöker truga i mer men hon vägrar)
ca 10.45 mat motsvarande en liten burk (ibland lite mer)+ frukt runt 1/2 dl
ca 14.00 100 ml ersättning (vägrar mera...)
ca 16.15 1- 1 1/2 portion gröt+ fruktpure
ca 19.00 130-150 ml välling
samt det där eländiga nattmålet vid 2
Hur lång tid har det tagit för era barn att glömma nappen ? Som det är nu somnar hon hyfsat utan nappen på kvällen..men på dagen är det lönlöst att ens försöka (hon gallskriker hysteriskt om hon inte får den) Hoppas det blir bättre med en kur...
Vad gör egentligen en diplomerad kurare förresten ?
Matvanor för 6 månaders ?
-
Vildängel_78
Matvanor för 6 månaders ?
Prinsessan 080809
-
Sannamamma
Hej! Har märkt på vår tjej att hon äter mindre då det endast finns ersättning i flaskan. Blandar man i välling (vi kör med majsvälling, hon är 5 månader) så går det ner mycket mer. Ju mer vi övergått till fast föda, desto mindre äter hon av mjölken.
Vi kör med två mål välling om dagen, dvs middag och godnattslurk, hon äter 200 ml till middag och sist på kvällen 100-200 ml. I övrigt tycker jag det verkar som rätt normala portioner hos er. Knepet är väl bara att mata tills det blir tydligt att mer går inte ner...
Nappen har vi inte i bruk men andra jag känner har bara varit ihärdiga och "tappat" bort den en dag och låtsas som ingenting när barnet "kräver" nappen. Man kanske måste hitta på nåt annat kul i stället, en ny leksak eller en skojig lek att distrahera med när gråten kommer.
Lycka till!
Vi kör med två mål välling om dagen, dvs middag och godnattslurk, hon äter 200 ml till middag och sist på kvällen 100-200 ml. I övrigt tycker jag det verkar som rätt normala portioner hos er. Knepet är väl bara att mata tills det blir tydligt att mer går inte ner...
Nappen har vi inte i bruk men andra jag känner har bara varit ihärdiga och "tappat" bort den en dag och låtsas som ingenting när barnet "kräver" nappen. Man kanske måste hitta på nåt annat kul i stället, en ny leksak eller en skojig lek att distrahera med när gråten kommer.
Lycka till!
Mamma till flickebarn född 020908. Föddes i v 37+, 4050 g/52 cm.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hej
Samma med min tjej. Vällingen älskar hon, helst havrevälling men har även fått majsvälling. Har fått det sedan hon var 5 månader. Jag hade nog gett välling morgon + kväll. Tycker annars måltiderna ser bra ut och dess fördelning över dagen. Du kan ju prova att servera något mer än ersättning vid mellanmålet vid 14. Ibland går det ner lite till om det är något annat sm serveras.
När sista nattmålet försvinner kommer hon säkert äta mer på dagen.
Min dotter använder inte napp, men min son gjorde fram tills han kurades. Vi tog bara bort den (obs släng alla nappar i så fall) och 2 dygn senare var det som han aldrig haft någon.
Lycka till!
Samma med min tjej. Vällingen älskar hon, helst havrevälling men har även fått majsvälling. Har fått det sedan hon var 5 månader. Jag hade nog gett välling morgon + kväll. Tycker annars måltiderna ser bra ut och dess fördelning över dagen. Du kan ju prova att servera något mer än ersättning vid mellanmålet vid 14. Ibland går det ner lite till om det är något annat sm serveras.
När sista nattmålet försvinner kommer hon säkert äta mer på dagen.
Min dotter använder inte napp, men min son gjorde fram tills han kurades. Vi tog bara bort den (obs släng alla nappar i så fall) och 2 dygn senare var det som han aldrig haft någon.
Lycka till!
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.