Vaknar, pratar och somnar int om!

Catten78

Vaknar, pratar och somnar int om!

Inlägg av Catten78 »

Hej!

Vår lille guldklimp är nu 14månader. :) Hans sovtider
är från 19- 7 och från 12.15-13.45.

Innan vi kurade Gurra så hade han börjat vakna vid 5 på morgonen. Något som vi inte stod ut med eftersom vi inte kunde söva om honom. Efter kurandet blev det mycket bättre och ofta sover han till kvart i sju. :)

Några nätter nu har han vaknat strax före 6 och legat och pratat. Jag är osäker på om jag ska ramsa då. Han är inte riktigt vaken till att börja med. Jag avvaktar oftast. Tiden går och jag tänker att man inte kan sova åt honom. :roll: Han blir tyvärr bara piggare och piggare och till slut så är han helt vaken och börjar tröttna på att ligga där. :x Då ramsar jag ofta, men han blir bara förbannad och somnar inte om. Vi brukar ta upp honom vid kvart i sju och då brukar han vara riktigt ledsen.

Idag så ramsade jag Gurra tidigare, när han låg och pratade. Han blev ledsen så jag gick in och lade honom tillrätta och ramsade. Han blev förbannad, men somnade om i tio minuter. Sedan vaknade han och var ledsen. Jag ramsade då, men han tog den inte. :?

Jag behöver råd!! ](*,) Vet inte hur och när jag sak göra vad!

Kram C
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det allra, allra bästa är att ramsa ögonblickligen man hör dem. Första, minsta luft som kommer från spjälsängen. En hög och tydlig ramsa som förkunnar att det fortfarande är natt. Oftast tar den ner dem i sömnen igen innan de hunnit vakna till. Likadant om de vaknar till igen

Vi gör det fortfarande emellanåt. Funkar galant varje gång.

Bra sak att införa är också en väckarklocka som ringer in morgonen. Då lär han sig att det är den, och inte han eller ni som styr när dagen börjar. Gör stor affär av det och låt honom stänga av den. Buller och bång vid väckning, såklart. Det tar bara ett par mornar så sitter det.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej TorpSara! :heart:

Härligt att få svar av dig här med! :D För övrigt är det så skönt att få svar som gör att attityden infinner sig igen! \:D/

Detta ska vi praktisera i natt eller i morgon bitti. Klockan ska vi ställa! :) Känner mig sugen att pröva detta. :D

Kramar :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Attityden är allt! :D :thumbsup:
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Jag blandar mig i...
Känner igen detta "problem" :!:
Vår dotter är snart 11 mån och vaknar ofta vid 6-tiden för att sedan tas upp vid kvart i 7. Som tur är vaknar hon varannan dag vid 7. Men ofta har vi vilda diskussioner hur vi ska göra. Ska vi ramsa? Ska vi ändra schemat? etc...
Det tär på humöret att vakna nästan varje morgon och inte riktigt veta vad man ska göra.
Jag tar till mig tipset om ramsning ögonblickligen och väckarklocka. Ska köpa en sådan i morgon dag!!! :wink:

Kram Tina
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Lite skönt att höra att man inta är ensam... :wink:

Måste ändå säga att det har gått otroligt bra med lille G! :D Sedan jag fick de här tipsen har han vaknat några gånger vid sex och fått ramsa och somnat om och vaknat ungefär kvart i sju, eller tio i. Några dagar har han vaknat av klockan. Det känns så bra! :D Man blir stolt över sig själv och sin lille son när det lyckas.
Under två dagar har han vaknat vid halv sju. Jag ramrar, men han somnar inte om. :roll: Vi tar upp honom när klockan ringer. Jag stressar inte upp mig över detta, utan tänker köra på som innan och hoppas att det är övergående.

Tack igen för bra tips! :heart: Det är ett superbra forum! :D

Stor kram C! :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Kram tillbaka! :heart: Härligt jobbat! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tina68

Inlägg av Tina68 »

För oss går det bara inte!!!
Hon vaknar varje morgon ca 06.15. Struntar blankt i ramsa, klocka och hela köret :x .
Vi ramsar 45 min varje morgon helt enkelt, inte ens varannan dag längre.
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Tina68 skrev:Vi ramsar 45 min varje morgon helt enkelt, inte ens varannan dag längre.
:?: :?: :?:

Ett sådant hålligång kan ju inte annat än meddela barnet att morgonen kommit gott och väl.

Ge en fredjig och saklig upplysningsramsa så fort ni hör lilla älsklingen (nöjd och glad) och gå sedan till annat, sådant som INTE har med barnet att göra.
Antingen tyst eller ljudligt, men frikopplat från barnet och allt vad (över) koncentration heter :wink: Inga fler ramsor där :!: Men väl en alldeles kolossalt jublande och glad morgonfanfar när det sedan är dags för den nya dagen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Tina68!:heart: :)

Hur går det nu efter Annas svar :?:

Attityden har varit A och O för oss. :wink: Det gäller att inte stessa upp sig eller bli arg. Vilket kan vara lätt hänt om man själv är trött, men som du vet så blir det inte bättre av det. :roll:

Anna har helt rätt att det handlar om att få de små liven att förstå att det inte är morgon för dem än, kanske för mamma och pappa, men när deras morgon börjar så ska märkas och vara roligt! :D

Det fungerar fortfarande för vår son. Ibland vaknar han runt halv sju, men vi är lugna och fortsätter med vårt, ibland med en ramsa ibland utan. :)

Lycka till! :D

Kram C :heart:
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Intressant poäng från Anna!!! :) och även från Catten!
Jag har skrivit om detta i eget ämne "1-åring vägrar sova till kl 7". När vi bestämde oss för att hon fick ligga och skrika bäst hon ville har det blivit bättre, ända tills hon blev sjuk. Nu vet vi inte riktigt hur det ligger till ännu.

Sant som vissa har sagt att vi har en "överkoncentration" på henne. Ligger och lyssnar; ska hon skrika eller inte??? och avvaktar när det är dags att ramsa och inte. Om jag måste gå upp tidigare så smyger jag omkring i huset för att hon inte ska höra mig. Smått jobbigt! :oops:
Men som sagt har det blivit bättre och nu sover hon ända tills klockan ringer, även om det kan vara lite struligt vid 5-rycket. Men så är hon ju som jag sa sjuk. Avvaktar några dagar och återkommer gärna med rapport.

Tina
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
Rosander

Inlägg av Rosander »

Hakar på den här tråden...

Vår lilla har nämligen också sedan ett vecka tillbaka börjat vakna 45 min tidigare än hon "ska". Har annars varit så att vi fått väcka henne varje morgon. Vi har sedan ett halvår tillbaka (då det också var lite struliga mornar) kört med pangramsa så fort hon vaknar och sedan väckning med klocka. Men nu somnar hon inte längre om efter ramsan. Hon ligger och gnäller och är ofta ledsen när vi kommer in då klockan ringer. Vad gör man då? Märker ju att hon är tröttare på kvällen så hon behöver ju de där 45 min som hon missar på morgonen.

Sover 19-07 och middag 12-13.30
Lovisa född nov -07, kurad juni -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån :shock: Nu får man inte göra saker och ting svårare än de är.

Vaknar en liten älskling alldeles på tok för tidigt på morgonkulan, envist och länge (en vecka, minst, konsekvent), beror det i regel på något av följande:

:arrow: Schemat behöver justeras. Lurarna skäras ner på dagarna :?: Små barn växer :!: Med jämna mellanrum får man byta ut garderoben (liksom annat som förändras).

:arrow: För lite mat. För tråkig mat. För enahanda mat.

:arrow: För mycket (över)koncentration från de ömmas sida.

:arrow: För lite (eller inget :shock: ) skratt-till-go'nattet och för lite klang och jubel vid God Morgon :lol:

:?:

Man ska inte förlita sig på klockan. Det är inte Saker som ska tala om vad som gäller. Det är de ömma, i kontakt, direktkontakt med barnet. Ansvaret är fortfarande de vuxnas. Klockan (som jag verkligen själv rekommenderar) anser jag är välbehövlig, trevlig och effektiv, när lilla barnet uppfattar den som välbehövlig, trevlig och effektiv, men klockan går inte att kommunicera och samarbeta kring förrän barnet är någorunda talbart. Anser jag.

Att lägga barnet en halvtimme tidigare på kvällen är ett tacksamt knep. Om det alls påverlar (den för tidiga) morgonen, gör det det positivt.

Men glädjen till natten, den vansinnigt skojiga glädjen, är själva trollspöet :lol:

En saklig, glad och trevlig men punktsättande upplysningsramsa x4 vid första (trevliga) uppvak är vad som ska ges på morgonkulan, som just upplysning: "Din morgon har inte kommit än, älskling. Sov så gott!" (till tonfallet.) Sedan gäller det att pyssla med annat. Eller sova vidare, själv.

:arrow: Det är en konst att låta små barn vara i fred :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tina68

Inlägg av Tina68 »

annawahlgren skrev:
:arrow: Det är en konst att låta små barn vara i fred :!:
Det går faktiskt rätt bra!
Vi har förstått att det nog är detta (ovanstående) som är vårt problem... överkoncentration.
Senaste dagarna har hon vaknat 10 min tidigare än hon "ska" och då har vi pangramsat 1 ggr. Visst har hon protesterat lite, men detta känns inte som något problem. Vi har skött vårt morgonbestyr, sen har klockan ringt och alla har varit jublande glada :D .
Hemligheten verkar vara att släppa fokuset på lilla älsklingen :heart: .
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
Rosander

Inlägg av Rosander »

Tack snälla Anna för din input :D

Har gått igenom din lista och diskuterat lite med min man. Vi kör stenhårt på skrattat till gonattet och vi lämnar henne ifred efter pangramsan på morgonen. Det jag tycker är svårt är maten. Eftersom hon äter själv och en hel del hamnar runt omkring henne så vet jag inte hur mycket hon får i sig, men hon dricker ju alltid välling innan hon somnar så hon borde inte vara hungrig :?: :?:

Sen kommer vi då till schemat. Upplever att hon hela tiden legat en ca en haltimme under de tider du rekommenderat. Hon sover i vanliga fall 12 timmar natt och ca 1 timme middag (ibland 1,5) och det är väl 13,5 timme som är rekommenderat. Kan det ändå vara så att hon behöver mindre sömn

Kommer då fram till att det vi har kvar att testa är att lägga henne lite tidigare på kvällen för :?: :?:
Lovisa född nov -07, kurad juni -08
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"