Slussa in storebror till nykurad bäbis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emma Eriksson

Slussa in storebror till nykurad bäbis

Inlägg av Emma Eriksson »

Hej. Har just kurat minstingen som är tio månader. Nu sover han i storebrors rum och storebror har fått sova med oss medan vi har kurat. Nu återstår att slussa in storebror i barnrummet och få honom att sova där och inte ställa till bus när han ska lägga sig så att lillen vaknar.
Storebror, som är två och ett halvt, har alltid tyckt att det är jättekul att gå fram och väcka lilllen när han sover som ett bus. Är rädda att det ska bli ännu mer frestande när de delar rum. Han har också alltid vaknat mitt i natten och fått komma över till våran säng. När han sov ensam i sitt rum så ställde han sig och skrek på pappa när han vaknade mitt i natten. Detta kommer ju väcka lillen.
Svårt att skärma av dem från varann också i rummet. Det är litet. Vi har en vikskärm som vi skulle kunna sätta för lillens säng när han somnat, men allt k'änns bökigt. Är livrädd för att förstöra lillens nyfunna goda sömnvana.
Storebrors läggningsrutin har på senare tid varit, vällingflaska i sängen, sedan somna med någon av oss bredvid sängen. Ibland efter några turer med gonattsaga eller vaggsång eller prata om dagen som har varit.
Slutligen om lillen en fråga. Han är inne på sitt 5-e dygn av kuren och sov i natt hela natten i princip. Bäst hittills. Men det är besvärligt när jag ska lägga honom. Han är så ledsen och jag känner nästan att jag begår en våldshandlign när jag står där och hålller fast honom. Kommer det att vara så en längre tid, att ja g måste stå och solfjädra tills han lugnar sig och somnar? Känns som om han tänker, ånej sängen! Nu ska hon hålla fast mig igen! Det blir inte alls den där lyckan över att få komma till sängen. Svårt att få till skrattet till gonattet för han är liksom inte på det humöret när han är trött och ska sova.
Finns det några tips
hemmafru
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Emma Eriksson, välkommen :lol: hoppas du kommer att trivas här.

Det är ju olika frågor här, både om lillskrutten som nu sover gott och storfisen som ska lära sig :lol:

Vi får se om vi kan reda ut det hela.

Vi börjar med den lilla.
Jag skulle satsa stenhårt på skrattet till godnatten, verkligen jobba hårt, ta den stora i bruk, det kan ju tillochmed vara hans ansvar, att få lillebror att skratta innan han ska sova.
Sen får nu du börja backa, in i rummet, skrattandes hela vägen ner i sängen, lägg tillrätta, kort solfjäder -ut med ramsa, högst två minuter.
Ge honom förtroende, han kan somna själv, låt honom visa det.

Föresten, vad duktiga ni har varit med kuren, bravo :thumbsup: (jag tror nog att jag har följt dig lite på avstånd :wink: här från norrtälje)

Med storebror tänker jag att du startar en ny tråd på kurbarnen äldre och får proffsig hjälp av bla Miar70 :heart:
Annars är mitt tips att ni gör en stor grej av ihopflyttningen, stor fest med glass och allt, så får han en väckarklocka att stänga av på morgonen när den ringer och ansvaret att väcka lillebror. Då kan du ha samma tider för båda barnen vilket underlättar en hel del. Ge honom 3 dagar för att sätta vanan.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"