Hej Anna och alla andra!
Jag började kura min dotter, 4,5 mån, förra helgen. Det gick strålande!, efter tre nätter sov hon 11,5 timmar i sträck. Vi hade glada, trevliga, schemalagda dagar efter standardmodelen redan innan, men nu visade det sig alltså att hon inte behövde äta två ggr på natten, som hon gjort tidigare.
Tyvärr blev hon på fjärde dagen sjuk, en grym dagisförkylning från storasyster som knockade hela familjen. Hög feber och sen snor, snor, snor och massor av slemmig hosta. Att somna om med halsen full av slem gick helt enkelt inte. Jag försökte först med napp och vatten i vagnen för att hon skulle "suga igenom" näsan. Funkade en gång. Sen på morgonen fick hon komma upp tidigare och amma sig ren i näsan och sen somna om hos mig...
Efter det har det bara gått utför. Hon är fortfarande mycket snorig och hostig och jag undrar om jag ska avbryta hela sova-hela.natten idén för tillfället och kura om henne när hon hämtat sig. Nu är det värre än före kuren, för hon har kommit på att om man skriker riktigt ledset får man komma upp (pga snoret, men den kopplingen har hon nog inte gjort) och vagnen där hon förut glatt somnade om efter nattammning har blivit "fienden" verkar det som. Jag vill inte "felprogrammera" henne, särskilt inte som det fungerade så bra till att börja med. Men just nu, när hon är så snorig, är det svårt att hålla på att hon ska ramsas lugn. Själv behöver man ju komma upp och dricka vatten för att kunna somna om och jag kan ändå snyta mig... Och jag vet ju också att hon kommer att bli förkyld igen.
Jag undrar dels hur ni tycker att jag ska tackla det här just nu, dels hur du Anna gjorde när din barn blev riktigt ordentligt snoriga.
Hälsningar
/Nina
Anna - hur gjorde du vid förkylning?
-
tvåbarnsmamma08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Anna - hur gjorde du vid förkylning?
tvåbarnsmamma08 skrev:Jag försökte först med napp och vatten i vagnen för att hon skulle "suga igenom" näsan. - - Sen på morgonen fick hon komma upp tidigare och amma sig ren i näsan
Kära nån - totala nyheter för mig
Vad skulle hon nu har för intresse av att komma upp, menar dutvåbarnsmamma08 skrev: Nu är det värre än före kuren, för hon har kommit på att om man skriker riktigt ledset får man komma upp - - Själv behöver man ju komma upp och dricka vatten för att kunna somna om
Ack ja, det är mycket man inte begriper här i världen
Nu har du bekräftat att det är fara på taket och lagt sten på börda. Det är inte riktigt snällt mot henne, vilket du ju också ser på hennes reaktioner. Jag föreslår en liten minikur när ni är igenom denna (ömsesidiga) förvirring.
Det blir inte svårt - eftersom hon hann få korn på den goda sömnen och tryggheten i sin egen sköna säng och i sig själv, inte minst, skyddad som hon kände sig mot vargen i alla dess skepnader. Återge henne den fröjden
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej och välkommen!
Anna har ju redan svarat på ditt inlägg men jag vill bara säga att jag har en liten kille som är förkyld som tusan nu med.
Helst av allt vill han ju själv sova men blir det på tok för mcket slem så går det alldeles utmärkt att ge näsdroppar, alvedon och vatten i sängen mha ledljus.
Han har inte varit sjuk en enda gång sen han kurades, vilket var i slutet av okt. 08.
Styr tillbaka till den lyckade starten och sov er friska!
Lycka till
Anna har ju redan svarat på ditt inlägg men jag vill bara säga att jag har en liten kille som är förkyld som tusan nu med.
Helst av allt vill han ju själv sova men blir det på tok för mcket slem så går det alldeles utmärkt att ge näsdroppar, alvedon och vatten i sängen mha ledljus.
Han har inte varit sjuk en enda gång sen han kurades, vilket var i slutet av okt. 08.
Styr tillbaka till den lyckade starten och sov er friska!
Lycka till
Frans 080602
-
tvåbarnsmamma08
Hej och tack för snabba svar!
När jag skriver "amma sig ren i näsan" menar jag helt enkelt att hon får suga ner slemmet i halsen, var lite otydlig där. Dessutom är ju bröstmjölk avsvällande, så det ska vara bra i både näsa och svalg.
Visst är det så att hon nu mer än något behöver sin sömn. Men det är svårt för henne att somna om själv med så mycket slem i halsen, och att sitta upprätt en stund eller amma verkar göra det lättare att andas.
Men alldeles nu gav jag henne vatten och lugnade henne i vagnen och hon somnade om själv efter det, (med solfjäder och ramsa) så det verkar vara på rätt väg. Jag kör på med så lite ingrepp som möjligt och följer ditt råd, Anna, och gör en liten "uppföljningskur" när den värsta natthostan har lagt sig. Som sagt, tack för tipsen.
När jag skriver "amma sig ren i näsan" menar jag helt enkelt att hon får suga ner slemmet i halsen, var lite otydlig där. Dessutom är ju bröstmjölk avsvällande, så det ska vara bra i både näsa och svalg.
Visst är det så att hon nu mer än något behöver sin sömn. Men det är svårt för henne att somna om själv med så mycket slem i halsen, och att sitta upprätt en stund eller amma verkar göra det lättare att andas.
Men alldeles nu gav jag henne vatten och lugnade henne i vagnen och hon somnade om själv efter det, (med solfjäder och ramsa) så det verkar vara på rätt väg. Jag kör på med så lite ingrepp som möjligt och följer ditt råd, Anna, och gör en liten "uppföljningskur" när den värsta natthostan har lagt sig. Som sagt, tack för tipsen.
Hej
Tänkte bara berätta:
Då V är förkyld höjer jag huvudändan av sängen.
Innan läggning (och skratt) rensar vi näsan ordentligt med saltlösning och näsfrida.
Om han är RIKTIGT snorig, sådär så han vaknar ofta på natten och har svårt att somna om, så ställer jag klockan och går in då han SOVER, och rensar näsan. Vet inte om detta är att rekomendera under pågående kur, men efter kanske
Tänkte bara berätta:
Då V är förkyld höjer jag huvudändan av sängen.
Innan läggning (och skratt) rensar vi näsan ordentligt med saltlösning och näsfrida.
Om han är RIKTIGT snorig, sådär så han vaknar ofta på natten och har svårt att somna om, så ställer jag klockan och går in då han SOVER, och rensar näsan. Vet inte om detta är att rekomendera under pågående kur, men efter kanske
-
*frieda*
Bröstmjölk är avsvällande ja. Du kan pumpa ut lite i en äggkopp och droppa i näsan med pipett. Före sänggåendet och på morognkvisten när det stökas. Men gör det snabbt tillsammans med eventuell koksaltslösning och alvedon i sängen där huvudänden skall vara höjd. Detta gör man endast när det är absolut nödtvång, när man hör att det är mäkta svårt att kippa efter andantvåbarnsmamma08 skrev: När jag skriver "amma sig ren i näsan" menar jag helt enkelt att hon får suga ner slemmet i halsen, var lite otydlig där. Dessutom är ju bröstmjölk avsvällande, så det ska vara bra i både näsa och svalg.
Frisk luft är också bra. Jag brukar sätta tjocksockar på småfötterna och öppna för vädring ordentligt
Ingen erfarenhet av kurande men en hel del av förkylningar snor och hosta... 
Vi droppar i lite saltlösning och använder näsfridan för att suga riktigt rent efter. Om det är mycket så upprepar vi några gånger. Numera verkar Edvin tom tycka att det är kul och brukar skratta efter att vi sugit snoret på honom...
Så har det dock inte alltid varit...
Våra räddare i nöden mot snor!

Annars så är det ju bra att ha lite svalt i rummet, sova på mage (med larm ofc). Sova ute på dagarna om barnet inte har feber tycker jag också har funkat bra mot förkylningar.
mvh Martin
Vi droppar i lite saltlösning och använder näsfridan för att suga riktigt rent efter. Om det är mycket så upprepar vi några gånger. Numera verkar Edvin tom tycka att det är kul och brukar skratta efter att vi sugit snoret på honom...
Våra räddare i nöden mot snor!

Annars så är det ju bra att ha lite svalt i rummet, sova på mage (med larm ofc). Sova ute på dagarna om barnet inte har feber tycker jag också har funkat bra mot förkylningar.
mvh Martin
Pappa till Emma 060605 & Edvin 080823