Svårt att somna

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mellemeja

Svårt att somna

Inlägg av Mellemeja »

Hej!
Vi har nu kurat vår lilla tjej som är 15 månader i två veckor.
Det har gått över förväntan, men jag känner ändå att vi har en bra bit kvar innan vi är i hamn.
Vårt problem nu är att hon har fortfarande svårt att somna. Både på kvällarna och dagarna. När hon väl har somnat sover hon jättegott och hon har börjat somna om själv efter att hon vaknar på natten.
Inatt tex vaknade hon vid 5. Hon pratgnydde i 2 minuter, sedan somnade hon om själv. Vi fick väcka henne vid 7.
Hon är för tillfället förkyld, så jag misstänker att det är det som gör att hon har svårt att komma till ro. Jag undrar hur vi skall bete oss nu när hon är sjuk? Skall vi köra på precis som vanligt, dvs solfjädra snabbt vid tillrättaläggandet och sedan gå ut med ramsan. Trots att hon skriker sig ledsen?
Kan tillägga att vår lilla tjej är adopterad. Såg att två andra familjer med adopterade barn hade gett upp sina kurförsök. Det har inte vi gjort ännu. Det känns verkligen som att detta funkar för oss och jag har redan märkt en otrolig skillnad på henne.

Mellemeja
:heart: 071009 & 040730
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mellemeja och välkommen hit till forumet :D :!:

Underbart att läsa om er kurning, lite extra roligt att det fungerat så bra på er adopterade tjej :heart:

Ledsna läggningar är något som kan sitta i ett tag, men bara man jobbar på och är säker på hand försvinner de också! Satsa lite extra på skrattet till go´nattet, gör läggningen jätterolig och låt verkligen SUPERglad när du ramsar dig ut! Och gå iväg och gör nåt väldigt viktigt som låter, dammsuga är ett säkert kort, prata i telefon, spela musik, diska och slamra - betryggande husljud som känns trygga för henne att lyssna på!

:idea: Och ramsar du så LE när du ramsar så låter också ramsan glad :D :!:

:idea: Upplever du att hon är ledsen, och inte går ner i gråt, så tycker jag du ska erbjuda EN lång, brytande solfjäder. Och då andas du tungt och högt, för bådas er skull. Men gå inte in tätt inpå en ramsa, för då tappar ramsan sin kraft!

Fortsatt lycka till, ni har kommit en BRA bit på väg!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mellemeja

Inlägg av Mellemeja »

Hej Mia och tack för ditt svar! :D
Tog till mig det du skrev, så igår la vi lite extra krut på "skrattet till gonattet" och jag ramsade mig ut med ett glatt hurtigt leende.
Först protesterade hon liten stund, sedan somnade hon på mindre än 10 minuter! :!: Blev superlycklig! Men, det tog bara 10 minuter, så vaknade hon igen och var jättearg. Det var precis som att hon kom på att "Just det, jag glömde ju skrika ordentligt, så att de fattar att jag inte går med på det här..." Hon höll på i 45 minuter innan hon till slut somnade om.
Hon sov sedan sin "bästa" natt hittills. :D
Förutom lite gnyende i samband med hostningar sov hon sina första hela 12 timmar :D :D Trodde aldrig vi skulle få uppleva detta såpass snabbt!
Jag har dock 2 frågor till. Hur viktig är bekräftelseramsan nu när vi kommit så här långt? Jag tänker på att det är ganska lätt att missa rätt tillfälle när man går iväg och gör lite annat. Igår tror jag att hon redan sov när jag gav henne bekräftelsen.
Nu sover hon 2 x 45 minuter på dagen. Jag misstänker att hon snart bara behöver 1 vila per dag a´1½ timme. Det verkar inte som hon hinner bli trött till första vilan längre, nu när hon sover så bra på natten.
Hur går vi tillväga när det är dags att byta dagsovtid? Gör vi det bara rakt av en dag som vi bestämmer oss för, eller skjuter vi på tiden succesivt med hjälp av marginalkvarten?
Mellemeja
:heart: 040730 :heart: 071009 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vad roligt att få sån härlig rapport :D :!:

Jag tycker du gjorde alla rätt, och jag gissar att det var lite upphottning av attityden hos mamma som var avgörande :wink: .

Bekräftelseramsan drar du ihop med "vanliga" ramsan nu,hon behöver inte separat bekräftelse längre. Så sista versen när du ramsar går du ner och säger mjuukt.
Skulle det vara nån läggning eller nåt uppvak som tar lång tid och det gråts mycket, då kan man ge en separat bekräftelse, för att få sista ordet. Men bara då. För ramsan kan hon nu, och vet vad den betyder!

Byta schema gör man bara rätt av, inga krusiduller! Jag tror som du att det är dags att gå över till en lur! Så fundera på vad som passar er bäst, spika ett schema och genomför :D .

Ger dig länken till tråden om förhållningssättet - kanske du inte behöver den just nu men den är SÅ bra och jag brukar ge den till alla :wink: ;

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram och fortsatt lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mellemeja

Inlägg av Mellemeja »

:D :heart: Skruttan somnade idag utan protester alls! Hon låg o småpratade lite för sig själv en stund. Sedan sov hon. Det är så skönt så det är inte klokt! :D Jag kan fortfarande inte riktigt fatta att det har gått så bra.
Innan var jag lite rädd att jag inte skulle klara av det, med tanke på att vår lilla tjej är adopterad. Man har ju en del tankar kring deras tidigare separationer och hur det kan ha påverkat barnen.
Kan dock säga att jag hade nog inte klarat av att kura vår kille som idag är 4½
Han hade som bebis en enorm separationsångest och med vetskap om att han hade flera separationer bakom sig, så vill man bara ge så mycket närhet och kroppskontakt som möjligt.:heart:
Tack Mia för bra råd och du :!: tråden om förhållningsättet var superbra! En väldigt nyttig läsning som också blev peppande. :D

Kram Mellemeja (med 2 underbara barn) :D
:heart: 040730 :heart: 071009 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Tack för så trevlig läsning till morronkaffet! Och lyckliga lilla dottern som fått så bra hjälp att lära sig somna och sova själv - en gåva för livet :heart:

Du får gärna fortsätta berätta hur det går för er med schemaändringar och allt!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "