kur-kurs på gång - men nappen?! Råd, snälla!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Maltemamman

kur-kurs på gång - men nappen?! Råd, snälla!

Inlägg av Maltemamman »

Hej,
tackar för hjälp vi fått här på forumet tidigare!

Våra sömnproblem består. Om en vecka ska jag gå kurs för diplomerad shn-kurare och läser nu boken för att förbereda mig maximalt. Detta måste ordnas upp.

En fråga: nappen?! Vår pojke (26 månader) gillar sin napp väldigt. Snart är det emellertid dags att sluta med den. Vi hade tänkt att han skulle sluta till påsk, dvs ge den till påskharen, få ett fint påskägg istället och tack och adjö nappen.

Dock vet jag (och håller med) om att nappen stör sömnen. Han tappar ju den...

Just nu har vi riktiga strul kring sömnen, han vaknar 3-5 gånger/natt samt kring 5.10-5.50, ropar på oss, skriker, är jä'ttearg på "morgonen" för att vi inte tänder och gör morgon, osv.

Jag undrar: Skulle ni råda att ta bort nappen först, sedan köra den kur vi planerar? Eller ta bort napp + kura samtidigt? Jag frågar eftersom det kommer att bli kalabalik, men det har vi ju redan! :oops:
Vilket förespråkar ni? Egna erfarenheter?

Tack snälla!
Kea

Inlägg av Kea »

Hej!

Jag har precis kurat min son "sista" dagen i morgon. Han hade napp innan och sambon tyckte han skulle få behålla den. Vi lät han ha kvar nappen och han är duktig på att hitta nappen själv. Men! Skulle jag gjort om det igen hade jag slängt nappen samtidigt. Jag har svårt att tänka mig att fighten kan bli värre första natten ändå! Så jag hade skickat nappen samtidigt som jag började kuren. Jag är dock på ingetvis expert talar bara för vad jag hade gjort.

MVH och lycka till/ Kea
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag är inte heller ngn nappexpert, min dotter har aldrig haft ngn. Men jag håller med Kea. Jag hade slängt nappen samma dag som kuren startar.

Vad är det för kurs du ska gå på?

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Hej igen och tack för råd,
jag tror kanske att jag följer era tips, slänger nappen nu... Känns som ett jättesupersteg att ta, hans gosedjur och nappen hänger stenhårt samman och är något han älskar och vaktar. Men ni har nog rätt.

Kursen jag ska gå är i Linköping på en privat barnmorskemottagning, leds av en tjej som diplomerats som kurare av Anna W och ska hålla på en eftermiddag. Den handlar alltså om sova-hela-natten-metoden. Fick tips om den av en väninna som sett ett anslag och jag hakade på direkt. Det ska bli väldigt intressant att se vad det ger! Man hoppas ju på goda råd så att man är rejält laddat, och kanske får man bra tips från de andra deltagarna oxå.

Denna natt: Uppvak 23.40, sur, testade solfjäder (lösryckt för vi har ju officiellt inte börjat vår kur än men gjorde det ändå) och sen sov ungen till 06.05. Då spelade jag väckarklockan. För tidigt, vi ska inte ha morgon före 6.30 tänker vi oss, men jag ville visa honom hur det ska gå till. Man sover, sover, sover - sen ringer klockan och då vaknar man! Han såg något förvånad ut...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Maltemamman skrev:Kursen jag ska gå är i Linköping på en privat barnmorskemottagning, leds av en tjej som diplomerats som kurare av Anna W och ska hålla på en eftermiddag.
Du kommer att lära dig massor! Hon är toppen, kursledaren :!:

Bra beslut om nappen, den måste ju bort nångång och bättre tillfälle får du knappast :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Halloj Maltemamman! :D

MIN kursdeltagare, alltså! :wink: :D Härligt!

Tack rara Mia! :D

Men du, ta inte bort nappen INNAN kuren. Vi gör allt på samma gång. Man vill inte massa ledsamheter och stå utan plan och verktyg när nappen tas bort. Så håll dig lite!

Vi ses snart!

Kram Christine
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "