Väderbitna kinder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Väderbitna kinder

Inlägg av wifsta »

Utevistelsens baksida - väderbitna kinder och "spelahacka" (vet inte varför det kallas så) dvs torra fläckar vid handlederna.

Har ni något bra tips?! Har prövat med Bepanthen som funkat sisådär - men känner ett motstånd mot att använda produkter som det finns petroleum i :x
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vårhacka heter det i min familj. :D Samma sak, om man är speleman på vintern eller bara dum på våren och låter bli sina vantar...

Nå, jag gillar ren lanolin. PureLan är ett varumärke som brukar gå lätt att hitta. Lanolin är vattenfritt, sitter bra och väldigt likt vårt eget hudfett. :thumbsup:
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

+ att man kan smörja med något som går in i huden (vattenbaserat) på kvällen.
Sylla78
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:32

Inlägg av Sylla78 »

Hej,
håller med om att PureLan är bra. Jag gillar också Weledas produkter för babay och de har en Wind & Weather cream.
http://www.weleda.se/weleda_baby/produk ... her_cream/
Mamma till Majken 080731, född v38+5
Humlan86
Inlägg: 224
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:00

Inlägg av Humlan86 »

Weledas vind-och-väder är verkligen superbra - rekommenderas för både vuxna och barn :-)
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Skulle gärna använda Weledas (gillar deras produkter) men här för ingen av shoparna den utan då måste de ta hem och det kan ta typ 2 veckor...
Just nu så smörjer jag med Mary Kay kräm för extra torrt skinn, trodde inte att man kunde använda den i ansiktet (den är rätt parfymerad) men verkar fungera bara fin-fint (en kompis rekommenderade den). Dock finns mineralolja med även i den, så jag skall jag efter en förpackning PureLan.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Shoping4net är din vän!
Humlan86
Inlägg: 224
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:00

Inlägg av Humlan86 »

men den går att köpa på nätet på flera ställen! Bland annat på weledas egen sida

http://shop.weleda.se/catalog.asp
Kea
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:03

Inlägg av Kea »

Hej!

Jag har bott där det var -25 ibland och blåsigt tog klövers vaselin på kinderna och näsan (fattig student) hjälpte utmärkt. Bor numera i skåne men sonen har även han lätt för att få köldbett på kinderna och då funkar vaselinet både som förebyggande och hjälp. Vet dock ej om det är vattenbaserat men jag har aldrig fått bekymmer.

MVH Kea
Humlan86
Inlägg: 224
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:00

Inlägg av Humlan86 »

Det är inte vattenbaserat däremot innehåller det petroleumbaserade ämenen så därför väljer vi bort det.
********
Stolt mamma till C
*debattör utan onda avsikter - låt dig inte avskräckas av mitt getinglika yttre - jag är en vänlig person som gärna pollinerar diskussioner med nya vinklar - för att det bästa av två världar ska kunna mötas*
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Humlan86 skrev:Det är inte vattenbaserat däremot innehåller det petroleumbaserade ämenen så därför väljer vi bort det.
Nä, vaselin går fet-bort här också =;

Här behandlar vi, inte just väderbitna kinder, men vintertorr "atopisk" hud med Weledas Havtorn Olja. Vilket mirakelmedel :thumbsup:
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

OK - bra förslag. Havtornolja finns på min Maxi ICA-affär.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Jag har hittat en kanonbra salva med bivax på hälsokosten. Jag har skrivit lite om den i allergitråden.
Den funkade kanon på väderbitna kinder. Vi testar även på eksemfläckar nu.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Åh en tråd som den här har jag letat efter! Vi har samma problem här med torra väderbitna kinder. Så fort det blir minusgrader blir de torra och rödspruckna, fnasiga.

Jag smörjer flera gånger om dagen med Weledas Wind & Weather men tycker tyvärr inte att det blir bra. Visst, det blir inte sämre, men det blir heller inte bra. Har också testat Elisabeth Ardens Eight Hour Cream som jag vet att min mamma smorde mig med som liten. Resultatet är detsamma som med Weledas tycker jag.

Kroppen blir också lätt torr såhär i vintertider men vi smörjer med olivolja efter badet och nån gång ibland använder vi Shea Body Butter från Body Shop. Fungerar toppen. Har dock inte vågat ha det i ansiktet.

Hur är det med kinderna egentligen, SKA man smörja INNAN man går ut i kylan?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, men med vattenfri kräm och på otvättad kind!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"