14 månader med skrik hela natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
gummegubben

14 månader med skrik hela natten

Inlägg av gummegubben »

Min flicka på 14 månader har kurats sedan hon var 8 månader (då var vi desperata av sömnbrist). Ett tag fungerade det bra men har av och till varit problem med sömnen. Nu är desperationen nära igen så jag känner att vi måste ha hjälp. Berättar lite om våra rutiner: Tösen sover i spjälsäng i vårt sovrum som är mycket mörkt och svalt på natten. Hon läggs vid 20.00 med ett par buffningar och ramsa. Vaknar vid 7.30 och kommer då upp till mig i sängen och vi ligger och gosar ca en halvtimme. Frukost och välling efter det, lunch kl 12 och därefter sömn ca 1,5 till 2 timmar. Mellanmål kl 15, middag kl 18 samt välling innan sömngåendet.
Nu till problemet. Tösen ställer sig upp i spjälsängen och skriker så fort vi går ur rummet och lugnar sig inte förrän vi går in (tystnar då direkt). Detta sker flera gånger vid sömngåendet. Hon vaknar sedan ungf varje timme- varannan timme hela natten och ställer sig och skriker. Hur ska vi göra?

Jag har mycket funderingar kring varför det inte fungerar: Ska jag inte gosa på morgonen utan gå upp direkt? Är det kindtänderna som spökar och hur ska vi då göra? Ska vi låta henne skrika ett tag? och ska vi iså fall göra det direkt eller efter att hon reser sig andra gången? Hur länge ska vi vara hos henne då hon ska somna, bara buffa lite och solfjädra och gå ut eller ska vi stanna tills hon slappnar av?

Tacksam för hjälp
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej gummegubben och välkommen hit till forumet :!:

Det som hänt är att er flicka skriker dig till sig, och inte ifrån sig! I och med att du går in till henne när hon skriker så bekräftar du för henne att hon behöver dig där för att somna. Och eftersom hon lärt sig det till läggningen tror hon att det gäller på natten också.

Så du måste börja med att få henne att förstå att hon kan och ska somna själv på kvällen, och all trafik in till henne är att skapa mer oro!

Jag svarade en mamma för ett tag sen med liknande problem, jag klistrar in mitt svar till henne här för jag tror du kan använda dig av samma strategi:

Jag tycker du ska:

:idea: Lägga mycket krut på skrattet till go´nattet, ni ska ha urkul en bra stund innan läggning, och hela vägen i säng!

:idea: Du lägger ner, bäddar om, gosar gonatt och går ut med en härlig attityd av att det är underbart härligt att få lägga sig! Inga frågor till henne, talade eller outtalade. Se GLAD och säker ut

:idea: Gå direkt iväg och gör något, stanna inte upp och lyssna av! Mitt hetaste tips är dammsuga, eller slamra med disken, gärna med tv eller radio på, prata i telefon; lev och låt det höras

:idea: OM hon gråter och inte går ner i gråt eller blir väldigt ledsen, så ramsar du. En glad hög ramsa, som ska nå fram! Om du så ska ramsa gånger tjugo! Och sen fortsätter du ditt väldigt viktiga jobb

:idea: Blir det urledset, så bestäm dig för en solfjäder, och den ska du ge innan du ramsar henne, så att du inte förverkar ramsan. Solfjädern ska vara lååång, tills hon lugnat sig och kanske t o m somnat. Ramsan ska alltid ha sista ordet, så gå ut med ramsan när hon lugnat sig, även om det är frestande att hoppa över den.

:idea: Var konsekvent så ser du resultat inom de närmaste dagarna! Visst vill du att hon ska känna sig lugn och trygg i sin egen säng och kunna somna för egen maskin? Hon vill det, och behöver din hjälp nu

Har du läst AW:s januarikrönika från förra året?
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Det var mina tips!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
gummegubben

Sömnen har blivit mycket bättre

Inlägg av gummegubben »

Tack för hjälpen. Det jag upptäckte fungerade var att jag inte tog upp henne i min säng på morgonen för "mys". Hon sover nu hela natten eller vaknar bara en gång vilket är helt underbart. Troligen har hon ställt sig upp och skrikit för att få komma upp i sängen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:

Tack för att du berättar! Det är alltid roligt att höra hur det går!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "