Min flicka på 14 månader har kurats sedan hon var 8 månader (då var vi desperata av sömnbrist). Ett tag fungerade det bra men har av och till varit problem med sömnen. Nu är desperationen nära igen så jag känner att vi måste ha hjälp. Berättar lite om våra rutiner: Tösen sover i spjälsäng i vårt sovrum som är mycket mörkt och svalt på natten. Hon läggs vid 20.00 med ett par buffningar och ramsa. Vaknar vid 7.30 och kommer då upp till mig i sängen och vi ligger och gosar ca en halvtimme. Frukost och välling efter det, lunch kl 12 och därefter sömn ca 1,5 till 2 timmar. Mellanmål kl 15, middag kl 18 samt välling innan sömngåendet.
Nu till problemet. Tösen ställer sig upp i spjälsängen och skriker så fort vi går ur rummet och lugnar sig inte förrän vi går in (tystnar då direkt). Detta sker flera gånger vid sömngåendet. Hon vaknar sedan ungf varje timme- varannan timme hela natten och ställer sig och skriker. Hur ska vi göra?
Jag har mycket funderingar kring varför det inte fungerar: Ska jag inte gosa på morgonen utan gå upp direkt? Är det kindtänderna som spökar och hur ska vi då göra? Ska vi låta henne skrika ett tag? och ska vi iså fall göra det direkt eller efter att hon reser sig andra gången? Hur länge ska vi vara hos henne då hon ska somna, bara buffa lite och solfjädra och gå ut eller ska vi stanna tills hon slappnar av?
Tacksam för hjälp
14 månader med skrik hela natten
Det som hänt är att er flicka skriker dig till sig, och inte ifrån sig! I och med att du går in till henne när hon skriker så bekräftar du för henne att hon behöver dig där för att somna. Och eftersom hon lärt sig det till läggningen tror hon att det gäller på natten också.
Så du måste börja med att få henne att förstå att hon kan och ska somna själv på kvällen, och all trafik in till henne är att skapa mer oro!
Jag svarade en mamma för ett tag sen med liknande problem, jag klistrar in mitt svar till henne här för jag tror du kan använda dig av samma strategi:
Jag tycker du ska:
Har du läst AW:s januarikrönika från förra året?
Det var mina tips!
Kram Mia
-
gummegubben
Sömnen har blivit mycket bättre
Tack för hjälpen. Det jag upptäckte fungerade var att jag inte tog upp henne i min säng på morgonen för "mys". Hon sover nu hela natten eller vaknar bara en gång vilket är helt underbart. Troligen har hon ställt sig upp och skrikit för att få komma upp i sängen.