Några små utmaningar kvar att sätta tänderna i...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lou

Några små utmaningar kvar att sätta tänderna i...

Inlägg av Lou »

Hej!

Vi kurade vår dotter, nu tio och en halv månad, i november. Våra nätter går inte att jämföra med tidigare! Nästan alltid sover hon hela natten utan uppvak. Vaknar hon brukar det räcka med att ramsa en gång från vårt sovrum. Men vi har några problem och jag hoppas att någon kan komma med något förlösande råd...

1. Tidiga morgnar ibland. Mycket svårt att lugna henne om hon vaknar en timme för tidigt t ex. Det händer inte jätteofta, men inte så sällan heller. Men oftast vaknar hon vid 7.00-7.10 och jag tar upp henne kvart över, använder alltså nästan alltid marginalkvarten. Jag har köpt en väckarklocka, använder den, hon får stänga av. Pangramsar direkt om hon vaknar tidigare än en halvtimme före morgon. Lugnar hon sig inte: husljud. Musik går tyvärr inte pga grannar och lyhört.

2. Blir skogstokig när jag försöker lägga henne hemma på daglur. Alltså så j-la förbannad! Har försökt någon gång tidigare och bara känt att nej jag orkar inte den kampen just nu. Men så i förrgår tänkte jag: nu får det vara nog. Jag kan inte promenera omkring fyra timmar per dag (det blir så sammanlagt alltså, inte bara sömnen), hinner inte göra något hemma. Så jag lade henne i sängen för fm-lur. Hade skojat innan, mörklagt rummet. Hon hade bara en body så hon skulle vara sval (och täcke förstås). Lade till rätta och ramsade mig ut med dagramsa. Ok, så här har det gått: Först blir hon arg, sedan lugnar hon sig och ligger länge och gör ljud. Jag stör henne inte då. Har bara klassisk musik på ute i vardagsrummet. Och diskar tex i köket som ligger intill hennes rum. Sedan blir hon mer och mer orolig och till slut är hon rosenrasande, trots att jag ramsar till svar. Det känns nästan som om hon inte fattar att man kan sova där på dagen. Jag har gått in och lagt handen på henne (hon sover på rygg för det mesta, eget val, ett tag sov hon på mage men nu har hon bytt igen). Försökte lägga henne på mage för att göra en regelrätt solfjäder, men jag klarar inte av det. Hon kämpar emot så mycket att det blir våldsamt om jag ska lyckas. Hon är mkt stark... Buffning blir hon bara arg av nuförtiden. Ramsan funkar som sagt utmärkt på kvällen och natten, men dagramsan: nix. I vagnen somnar hon jättebra, jag bara säger: nu är det dags att sova och så drar jag över filten. Hon somnar i stillastående vagn ofta, men om hon är orolig så vagnar jag lite. Har även använt ramsan i vagnen, men kanske inte så konsekvent, kanske är den inte inövad? Jag fattar ju att hon blir arg när jag ändrar rutinerna, men så till den milda grad? Resultatet är: noll minuters sömn båda de två lurar (45-minuterslurar) jag provat. Middagsluren har hon sovit mer än gott i vagnen ute... Några tips någon?

3. Njutningen kom och gick. Hon somnar lätt på kvällarna för det mesta, men protesterar nästan alltid först, om så bara för några sekunder. För några veckor sedan var hon bara lugn när jag lade ner henne, men sedan blev det så här. Hur får jag tillbaka njutningen? Bara fortsätta vara positiv och självklar vid läggningen?

Tacksam för råd!

kram från/
lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

1. Sorry och vara så trist. Men här måste jag säga tålamod. Du gör ju allt helt "rätt". Det kommer.

2.
Buffning blir hon bara arg av nuförtiden.
Jag har gått in och lagt handen på henne
till slut är hon rosenrasande, trots att jag ramsar till svar.
Har du hunnit allt det på 2 x 45 min? :wink: Skämt åsido så tycker jag att det låter som att hon blir lite störd av verktygandet?
Är det bara dom 2 gångerna du har testat än så länge?

3.Fortsätt som du gör. Det kommer komma gånger när hon går till sängen och vill lägga sig alldeles för tidigt, och gånger när hon absolut ska göra allt annat än att lägga sig. Jag har precis haft en sådan period hemma här med min dotter. Stora frågor och ilska vid läggningen. Men så länge man skonar barnet från att ta ansvar för sömn/sovtider själv, så kommer lugnet tillbaka. Efter en veckas läggningsprotester, så gick min kära lilla Celeste till sängen med ett nöjt leende igår kväll. Som att dom andra dagarna inte ens hade existerat. Så jag kan bara se det som att hon hade fått svar återigen på sina frågor, om huruvida mamma har koll på läget.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!
Resultatet är: noll minuters sömn båda de två lurar (45-minuterslurar) jag provat. Middagsluren har hon sovit mer än gott i vagnen ute... Några tips någon?
Är det jag som missförstått eller sover hon tre lurar per dag? Det låter som hög tid isf att dra ner till 2!
Buffning blir hon bara arg av nuförtiden.

Kan bara tala från egen erfarenhet men det gånger vår dotter blivit arg av buffning hsr det berott på att hon inte har varit ledsen när jag gått in, hon har varit ARG och jag borde alltså ha låtit henne vara lite längre.

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Och tack för svar :) . Hon sover två lurar bara. Jag har försökt två dagar på fm-luren, för att ha middagsluren ute att falla tillbaka på. Men nu håller jag som bäst på att försöka med middagsluren. Hon är rosenrasande och har varit så sedan klockan ett. Jag försöker ramsa ned henne. Har lagt till rätta en gång. Hon gör lite uppehåll ibland, men sedan återkommer hon med ny styrka. Jag tror inte hon är otrygg i sin säng, på kvällarna går det bra. Lyssnade på dig Cissii och försöker verktyga mindre, men det har inte gått bättre tyvärr. HOn är lika arg. Men det kanske är en tidsfråga. Hon borde ju vara hur trött som helst nu... Gick in nu och försökte lugna henne, men inget hjälper. Jag är lugn och så, men hon är så himla arg. Snart är det bara en halvtimme kvar av 1,5-luren. Förstår inte hur hon ska orka resten av dagen om hon inte sover något nu. Vad skulle ni göra. Ge henne några fem-minuters i så fall, eller en tjugo minuters i vagnen direkt efter mellis? Vad tycker ni? Lägga tidigare i alla fall.

Å, jag blir så ledsen av att höra henne så här arg... vill ju helst bara göra henne nöjd jämt. Men jag försöker se det långsiktiga. Det här är ju ohållbart, att hon bara kan sova ute i vagnen på dagen.

kram/
lou
( Kurad nov -08 )
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Kan hon inte sova i vagn inomhus då på dagtid?

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Vi bor fem trappor upp utan hiss... och jag vet inte om det skulle funka... Hon har fortfarande inte somnat. Jag har lyckats solfjädra henne lugn två gånger. Men när jag gick in efter första gången så hade hon krupit mot dörren och stod nästan upp. Solfjädrade henne lugn igen, men nu är hon arg/ledsen när jag har gått. :( :( :( Inte med samma energi dock. Hon gör ordentliga pauser men nu är det ju snart dags att gå upp...

Ja, jag är en smula villrådig - vet inte hur jag ska få styr på det här riktigt. Så här svårt var det aldrig vid kvällsläggningarna.

/lou
( Kurad nov -08 )
cissii

Inlägg av cissii »

Men jag hänger inte med :?:
Du kan inte ramsa ett argt barn tyst. Hon måste få vara arg klart, sen kan hon ta till sig ramsan när hon ber om hjälp. Ramsan är på snudd till magisk, men den kan inte lugna någon som inte vill bli lugnad.
Ju mer man härjar med en arg unge, desto argare kommer barnet bli. Självklart vill du ju hon ska somna fort eftersom ni bara har 45 min på er. Men man kan inte tysta eller söva någon som är just arg med ramsan.
Världens Bästa Barn
Lou

Inlägg av Lou »

Hmmm... nu gav jag henne en solfjäder som hon somnade mitt under. Vet att det var fel, men nu har hon i alla fall somnat i sängen dagtid. Med solfjäder visserligen, men ändå. Nästa gång får jag avbryta innan. Frågan är hur länge jag ska låta henne sova nu. Vet att det bara är fem min enligt SHN. Eller, hon ska typ vakna nu. :roll:

/lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Jag vet, vid ilska ska man inte ramsa :oops:. Men jag känner mig inte helt hundra på att hon bara är arg. Jag undrar om dagramsan verkligen satt sig. För om hon kan lugnas av solfjädern men inte av ramsan, så är hon väl inte bara arg? Ibland tycker jag att det är svårt att avgöra helt säkert om hon är arg eller ledsen och ibland tycks det som att hon är både och samtidigt. Men jag måste säga att jag i början inte ramsade just för att hon skulle få rasa ut. (Då var hon helt klart arg med svordomar och allt...)

Ja, suck, jag ska fortsätta kämpa. Borde förmodligen ha tagit allt på samma gång, men jag var för slut då. Nu har jag i alla fall energi... :wink: eftersom jag sover heeeela natten :) .

Imorgon ska hon till BVC mitt i sin middagslur, mycket irriterande. Tiden är 13.10. Jag tänkte låta henne sova från 13.30 istället för från 13 och senarelägga första luren en kvart också. Hoppas att hennes tider inte rubbas alltför mycket av hemmasovande och BVC...

Ha en bra dag!
/lou
( Kurad nov -08 )
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen!

Varför inte köra en liten mini-dags-kur då? Kör från dag 2 och backa sedan relativt snabbt, men ändå så hon hänger med. Kan det vara nått?
Världens Bästa Barn
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Ja, jag skulle nog ändå fundera på att köpa en superbillig gammal vagn på Blocket som alltid står inomhus. Att sova i säng på dagtid kan du ta itu med senare. Så gjorde vi! Dessutom sålde vi vår vagn på Blocket igen för samma pris, no problem. :D

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Lou

Inlägg av Lou »

Cissii, du har nog rätt, ska köra minikur. Men kan jag göra det från dag 1 istället? Jag tror aldrig jag har kört dagkur från dag 1 om du förstår vad jag menar. Hon fick ju somna som vanligt på dagarna i vagnen.

Mellansyrran, jo, jag vet det är en bra idé, men vi bor så himla trångt just nu. Snart flyttar vi och då kommer jag till och med kunna ta upp vagnen. Men frågan är alltså om det är själva vagnen eller det där att gå ut i vagnen som är grejen. Men fortsätter det så här efter att vi har flyttat ska jag garanterat prova med vagnen inomhus.

Tack för fina uppslag! Kvällsläggningen blev lite mer upprörd den med (lade 30 min tidigare och då var hon riktigt riktigt trött). Men hon somnade på 25 minuter och lyssnade på ramsan.

God kväll och god natt!/
lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Vill bara rapportera lite... Njutningen har så smått kommit tillbaka. Jag har börjat lägga hennes "vovve" lite tidigare tillsammans med henne - överdrivet glatt givetvis med många "ååå så skönt för vovven att sova". Sedan går vi iväg och har skrattetföregodnattet och innan pratar jag lite om att hon snart ska få sova med vovven i sängen. Och så har jag varit minst sagt överdrivet glad när jag lagt henne. Inga protester!

Hon vaknar fortfarande tidigt ibland, aldrig vid 7.30 som hon ska. Men om hon vaknar tidigt håller hon sig lugn ett bra tag. Vid 7 börjar hon bli otålig. Men imorse vaknade hon först kvart över. Jag tog upp ganska omgående för jag ville att hon skulle slippa bli missnöjd. Lät klockan ringa direkt så att hon kanske skulle tro att hon väcktes av den. Hon älskar att stänga av klockan :D .

Försökte lägga henne inne idag på fm-luren... Tänkte att jag skulle köra en minikur och börja från dag 1. Solfjädrade alltså när hon blev upprörd. Hon blev inte lika arg den här gången, men istället kröp hon till fotändan av sängen (som är närmast dörren) och stod och liksom ropade på mig). Sov absolut inte. Till slut solfjädrade jag henne till sömns. Vet att det är fel. 45 minuter räcker inte för att få henne att somna annars! (Och jag vet, jag borde låta henne vara vaken då.) Lät henne sova 20 minuter. Em-luren sov hon perfekt i vagnen ute. Kvällsläggningen gick bra som sagt.

Ja, så är läget nu :). Vi kämpar på... men i stort funkar det jättebra!!!

Nattinatt!
/lou
( Kurad nov -08 )
duggan

Inlägg av duggan »

Det går ju jätte bra, man får slipa lite på fin liret men i det stora hela verkar harmonin smyga sig in! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Våra problem med tidiga morgnar består och min kille vill inte börja varje dag med gnäll och skrik. Hans förslag är att gå in och ge henne välling när hon vaknar på morgonen och inte kan somna om. Och sedan låta henne sova vidare. Det verkar verkligen vara hunger som är boven, hon är oerhört hungrig på morgonen, letar efter tutten så fort jag tar upp henne och äter sedan intensivt och hårt, länge. Men jag är rädd att hon kommer vakna tidigare och tidigare om vi gör som hennes pappa föreslår. Vad har ni för erfarenhet av detta?

På fm-luren sov hon ingenting i går när jag försökte lägga henne hemma. Men hon var inte ledsen då. Jag gjorde en lååååång solfjäder tills hon var på väg att somna och gick ut, först skrek hon men sedan blev hon lugn. Men hon sov inte, när jag kom in igen efter 45 minuter stod hon vid gaveln och pratade. Hur skulle ni göra? Gå in och lägga till rätta med jämna mellanrum, eller låta henne vara så länge hon är lugn?

Kram/
lou
( Kurad nov -08 )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"