Hjälp mig! Är det någon där ute som känner igen sig?! Som kanske rentav har några tips?! Ett enkelt råd till en rådvill mor..
Min son är 3 månader. Jag tycker att han ganska fort förstod att natt var natt och dag dag. Bra så. Men..Det verkar som han har ett ganska litet sömnbehov, till skillnad från min äldsta son som hade och har ett enormt stort sömnbehov..
Vår lilla kille sover ALDRIG mer än 45 min i sträck på dagen. Detta gör han ca 3-4 ggr per dag (oftast 3). För natten somnar han mellan åtta och nio och sover då ca 4-5 timmar, äter sedan ca 10 min, sväljer massa luft så han måste rapas men i det stora hela tar nattmålen inte lång tid. Sover sedan ca 3 timmar till, äter igen och sover sedan kanske 2 timmar. Då brukar ju klockan vara åtta nio på morgonen. Okej så, vad är problemetJo, vår lille kille låter som ett helt olyckligt barnhem när han sover. Och framåt småtimmarna så sparkas han som hela brasiliens profesionella fotbollslandslag när han sover brevid mig, i egen säng somnar han inte om eller så vaknar han mycket fortare än när han sover brevid mig.. han låter och sparkar och smackar och vänder och vrider på sig. Han bökar något otroligt och det känns som om han håller på att vakna hela tiden, som att han aldrig går ner i djupsömn...och i mörkret ligger jag och kan inte sova utan tänker: ska han vakna nu eller om en timma, är det någon idè att somna ens...och så kan det gå 2 timmar, eller 10 minuter. Framåt morgonen fungerar jag ofta som en levande napp. Tror inte att han är vaken när han sparkas och bökar och söker efter bröstet men tar det inte riktigt men sover vet jag inte.., kan den sömnen verkligen vara av kvalitet? Vad gör han? sover eller drömmer eller är i halvdvala?
Jag har läst i en läkartidning att spädbarns sömn går i 45-minutersintervaller. Efter ca 45 minuter går de upp i ytlig sömn eller rent av vaknar till för att snabbt gå ner i sömn igen. Alla klarar dock inte detta, dvs, de behöver föräldrarnas hjälp att somna om igen. Ett tips som gavs var att under en vecka stå vakt vid bebisens säng för att ingripa med buffning eller amning då bebin visar första tecknet på att vakna upp. Sedan skulle detta tydligen hjälpa dem att själva "komma över" 45-minutersgränsen själva och i fortsättningen sova på..jag har stått beredd som en elitsoldat vid min bebis sida och kastat mig i sängen vid minsta tecken på rörselse, just efter dessa 45 minutrar och slängt in mitt utarmade bröst i min lilles sökande mun (och kännt mig ganska löjlig, medan gaza brinner ger jag allt för att förlänga min lilles sömn, med så bara en kvart..!hmm)
Detta utan resultat..han sover inte bättre i vagn utomhus, inte i sjal, inte i egen säng etc etc känns som att alla tips som funkar på små människor inte funkar för min lilla..till problemet hör ju givetvis att han inte alls är utvilad efter dessa 40-45 minutrar, han är gnällig och gäspar och klagar..har till och med lagt honom på mage. Men han måste då vara den enda bebisen i världshistorien som sover sämre och kortare på mage..! Jag är orolig för att dessa 45-minutare ska ta över även på natten..när han var några veckor kunde han sova 6 timmar första passet, nu oftast bara 4..det går åt fel håll
vad göra? känner någon igen sig? får han för lite sömn? någon annan med bökiga sovbebisar? Eller är det bara att härda ut och vara glad att han faktiskt inte alls skriker (ta i trä) utan alltid (ta i trä igen) somnar om fort efter amning? Att han i alla fall sover 45 minuter (ta i trä igen igen) och inte 20..tja, hjälp mig reda ut!
Kan tillägga att min andra son sov 9 timmar i sträck på natten som 3-månaders...hans sömnstrul kom vid 8-månadersåldern och har kommit lite från och till. Om han var så lätt som bebis, hur kommer det då inte vara fördenne lille filuren ju äldre han blir...? eller måste det kanske inte höra ihop..?
bökig bebis-dag och natt-inga råd funkar för oss!
bökig bebis-dag och natt-inga råd funkar för oss!
mamma till 2 underbara pojkar födda
070117
081014
070117
081014
Oj detta inlägga hamnade nog lite fel. Lägg det på Späda och Små istället så kommer du få kanonbra hjälp.
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Vill först fråga om han sover på mage(med larm förståss) Dom sover ju djupare och bättre . Ev rap och prutt kommer ut lättare
Själv har jag min lille på mage i vagn under dagen då jag kan vagna vid skarvar och behov då blir det lite mer ordning på sovpassen. på natten sover han mer sammanhängande och har inte ännu behövt vagna" en enda gång
Själv har jag min lille på mage i vagn under dagen då jag kan vagna vid skarvar och behov då blir det lite mer ordning på sovpassen. på natten sover han mer sammanhängande och har inte ännu behövt vagna" en enda gång
barn födda 04/06/08
-
Johanna w.
Hej, Mamma jo
Välkommen hit till forumet
Vad bra att ni vill styra upp det hela så att sonen din får sin väl förtjänta sömn
Vill först be dig gå in i din profil och skriva in exakt datum när sonen är född samt till vilken vecka du bar. Det underlättar för oss som vill vara till hjälp för er
TACK!
Har du BB? Där kan du bäst läsa på om Standard Modellen (SM) vilken ni hinner införa om sonen är tre månader.
Jag klistrar in en tråd som är sm i raket fart, så du kan läsa på lite. Jag skickar även med SM- en sammanfattning så du får ett hum om hur ett mål osv kan se ut.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Kramar Johanna
Vad bra att ni vill styra upp det hela så att sonen din får sin väl förtjänta sömn
Har du BB? Där kan du bäst läsa på om Standard Modellen (SM) vilken ni hinner införa om sonen är tre månader.
Jag klistrar in en tråd som är sm i raket fart, så du kan läsa på lite. Jag skickar även med SM- en sammanfattning så du får ett hum om hur ett mål osv kan se ut.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
ElinN
hej och varmt välkommen hit!
Om du anammar standardmodellen och de fina råd som Barnaboken erbjuder, så kan jag lova att ni snart får ordning på tillvaron!
Har du hunnit läsa på något?
Har du ett schema över dagen? Hur ser det ut?
Min 3,5-månaders tjej har följande schema (det är lite mer sömn än de rekommenderade 15,5 timmarna, men tröttisen behöver det):
8: morgon, mat 8-9
10-12: sova vagn i uterummet 2 h
Mat 12-13
14-15.30: sova vagn ute 1,5 h
Mat 15.30-16.30
17.30: sova 20-45 min
mat+ nattslurk 19-20
20: sova natt 12 h
05: mat
Ska försöka svara på dina frågor lite snabbt nu, så får du fråga igen vid behov!
De flesta små i den åldern har svårt att komma över 45-minuters skarven! Och det betyder ju inte att dom sovit färdigt -de vet bara inte hur dom ska somna om. Den är svår och man får hjälpa dom komma över den! Det finns olika sätt. Man kan avvakta och låta barnet sköta det själv, eller så bestämmer man sig för en strategi för att hjälpa på traven. Det du skulle kunna börja med är en liten "45-min kur" där du börjar vagna mjukt precis innan han vaknar och så vagnar du mjukt och lugnt så han inte vaknar till riktigt. Detta upprepar du några dagar, för att sedan backa. Låter det OK? I verktygslådan finns utmärkta verktyg för god sömn beskrivna! http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
Och här hittar du länkar till en massa bra trådar, med tips om det mesta! Botanisera gärna runt där: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Levande napp är det dags att sluta vara genast!
Det gynnar varken din eller bebisens sömn och inget annat heller. Jag tror på eget rum för lillkillen! Vissa barn låter mycket i sömnen och visst får man det! Jag tror ni stör varann. Flytta till egen säng eller vagn i eget rum! Min lilltjej flyttade in till Storasyster häromdagen och efter 3 stökiga nätter sover hon nu klockrent igen!
Hinner inte mer nu! Men fråga på! Och kom ihåg att erbjuda lillkillen allt som standardmodellen beskriver av mat och mera mat och frisk luft, social delaktighet, egentid osv...
Barnaboken är fantastisk -läs!
Om du anammar standardmodellen och de fina råd som Barnaboken erbjuder, så kan jag lova att ni snart får ordning på tillvaron!
Har du ett schema över dagen? Hur ser det ut?
Min 3,5-månaders tjej har följande schema (det är lite mer sömn än de rekommenderade 15,5 timmarna, men tröttisen behöver det):
8: morgon, mat 8-9
10-12: sova vagn i uterummet 2 h
Mat 12-13
14-15.30: sova vagn ute 1,5 h
Mat 15.30-16.30
17.30: sova 20-45 min
mat+ nattslurk 19-20
20: sova natt 12 h
05: mat
Ska försöka svara på dina frågor lite snabbt nu, så får du fråga igen vid behov!
De flesta små i den åldern har svårt att komma över 45-minuters skarven! Och det betyder ju inte att dom sovit färdigt -de vet bara inte hur dom ska somna om. Den är svår och man får hjälpa dom komma över den! Det finns olika sätt. Man kan avvakta och låta barnet sköta det själv, eller så bestämmer man sig för en strategi för att hjälpa på traven. Det du skulle kunna börja med är en liten "45-min kur" där du börjar vagna mjukt precis innan han vaknar och så vagnar du mjukt och lugnt så han inte vaknar till riktigt. Detta upprepar du några dagar, för att sedan backa. Låter det OK? I verktygslådan finns utmärkta verktyg för god sömn beskrivna! http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
Och här hittar du länkar till en massa bra trådar, med tips om det mesta! Botanisera gärna runt där: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Levande napp är det dags att sluta vara genast!
Hinner inte mer nu! Men fråga på! Och kom ihåg att erbjuda lillkillen allt som standardmodellen beskriver av mat och mera mat och frisk luft, social delaktighet, egentid osv...
Barnaboken är fantastisk -läs!