Vaknar mitt i dagslur - sova mindre?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lizluz

Vaknar mitt i dagslur - sova mindre?

Inlägg av lizluz »

Hej hej!
Jag kurade min son för ca 2½ månad sen och vi sover som små grisar allihopa! :thumbsup:
Men så i julas började han helt plötsligt vakna i middagsluren. Antingen efter 1 timme eller redan efter 45 min. Han somnar oftast om efter att jag ramsat 1 gång vilket får honom på det klara med att han inte kommer upp förrän det gått 1.5 timme [-X .
Jag läst i boken och där skriver Anna att de små liven talar om när det är dags att ändra schemat och att det ofta börjar med att de vaknar för tidigt, antingen på morgonen eller i långa luren. Han har hittills sovit ca 15.15. Nu är han 7½ månad.
Så då drog jag ner på sista luren från 45 till 20 för att han se om det blev bättre. Det blev det inte. Han blev rasande arg när jag väckte honom redan efter 20 minuter och var sedan rasande trött och gnällig till sovdax. Inget roligt alls för någon inblandad. Och inte sov han längre middagslur heller. Vaknar efter 45 och vill inte somna om alls.
Så min fråga är:
Har jag tänkt rätt och i så fall tar omställningen tid att sätta sig? Vad är det annars? Måste det vara den sista luren man kortar först?

Schema i nuläget:
19.30-07.30 (ofta 07.45 då han bajsar lite efter 06. och är vaken en stund då men somnar om)
08.45 frukost amning
9.9.45 lur (här vill han gärna sova 1 timme)
11.00 Lunch - mat vilket han inte är superförtjust i, äter helst gröt eller bröstmjölk
12.30-14 lur
14 Mellis - gröt el yoghurt
16-16.45 lur
17.00 middag - gröt
19.00 amning + lite extra välling
19.30 ZZzzzz
:sleep:
Kram
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Man brukar säga att det tar 1 vecka för att nytt schema att sätta sig och jag tror absolut att sista luren bör kortas till 20 min, du kommer att se förbättring snart.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizluz

Inlägg av lizluz »

Tack Malin!
Tycker du schemat och sovtid ser ok ut för övrigt för en 7½?
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Ja det tycker jag! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej igen!
Nu har vi kört med nytt schema med 20 minuers lur på em. i en mer än en vecka. Är dock rätt frustrerad då det fortarande till 80% bara blir 45 min istället för 90 min för den unge herrn mitt på dagen.
Han köper ramsan och ligger mest och snurrar och pratar m sig själv där inne tills det är en kvart (marginalkvarten) kvar. Då blir han förbannad oh tycker att det är dags att komma upp.
Vad ska jag göra? Han är dyngtrött redan kl. 15 och vill helst sova mycket längre än bara 20 minuter på em.
Två dagar irad har han även vaknat mycket tidigare på morgonen och är supertrött långt innan första luren, så han behöver ju sova! Varför ska det vara så svårt att sova mitt på dagen då? :twisted:
Det är överlag mycket gnäll just nu. Har funderat på både 8 månaders ångest och tänder men spekulera kan man ju alltid.
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tänk på att det här är en process som tar sin tid. Det du nu gör är att ge honom förutsättningarna för sömn, men sova kan du inte göra åt honom. Jag skulle hantera uppvaket på långluren som en tidig morgon. Pangramsa och sedan husljud. Ge det några dagar till innan du utvärderar.

Läs gärna i BB om åttamånadersångesten så finns många tips där.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lizluz

Inlägg av lizluz »

Halloj!
Jag skulle behöva lite tips från någon klok om schema. Vi har haft ett väl fungerande schema hela tiden. Vi har ändrat när han markerat att han sovit för mkt. Nu är han 9 månader och sover enl följande:
07.30 morgon
9.00-9.45 fm lur
12.30-14.00 långlur
16.30.16.50 em lur

Han har börjat antyda att det är dags att ta bort em luren men är ändå super seg vid den tiden. Hur ska jag ändra för att kvällen ska bli rolig, viktigt för pappa som gärna kommer hem till en glad kille än en tröttis.
Vi kan ju göra en ordentlig omflytt av samtliga tider, vad är bäst? Det finns säker någon som redan har testat lite olika...
Det är en väldigt aktiv kille som går med stöd mest hela tiden och vi är alltid ute och leker så han har alltid sovit lite mer än vad det står...
Kram
Frans 080602
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :D

Har du kollat igenom den här tråden om mat och sovtider i olika åldrar?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Du kan ju gör så att du skjuter en aning på sista luren så det inte blir så där jättelångt till natten.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"