Jag kurade min son för ca 2½ månad sen och vi sover som små grisar allihopa! :thumbsup:
Men så i julas började han helt plötsligt vakna i middagsluren. Antingen efter 1 timme eller redan efter 45 min. Han somnar oftast om efter att jag ramsat 1 gång vilket får honom på det klara med att han inte kommer upp förrän det gått 1.5 timme [-X .
Jag läst i boken och där skriver Anna att de små liven talar om när det är dags att ändra schemat och att det ofta börjar med att de vaknar för tidigt, antingen på morgonen eller i långa luren. Han har hittills sovit ca 15.15. Nu är han 7½ månad.
Så då drog jag ner på sista luren från 45 till 20 för att han se om det blev bättre. Det blev det inte. Han blev rasande arg när jag väckte honom redan efter 20 minuter och var sedan rasande trött och gnällig till sovdax. Inget roligt alls för någon inblandad. Och inte sov han längre middagslur heller. Vaknar efter 45 och vill inte somna om alls.
Så min fråga är:
Har jag tänkt rätt och i så fall tar omställningen tid att sätta sig? Vad är det annars? Måste det vara den sista luren man kortar först?
Schema i nuläget:
19.30-07.30 (ofta 07.45 då han bajsar lite efter 06. och är vaken en stund då men somnar om)
08.45 frukost amning
9.9.45 lur (här vill han gärna sova 1 timme)
11.00 Lunch - mat vilket han inte är superförtjust i, äter helst gröt eller bröstmjölk
12.30-14 lur
14 Mellis - gröt el yoghurt
16-16.45 lur
17.00 middag - gröt
19.00 amning + lite extra välling
19.30 ZZzzzz
Kram