Hej,
Jag har en liten 10 månaders tjej som sover väldigt bra om nätterna, läggningarna går smidigt och sover sen 12 timmar utan att ens vakna till ( i så fall somnar hon om själv). Förmiddagsluren sover hon ute i vagn 30 min och det fungerar också jättebra. Men eftermiddagsluren har börjat gå sämre. Inte så att hon skriker en massa utan hon sitter där inne och leker och pratar och håller på i mellan 30-60 min. Hon verkar helt enkelt inte trött så dags. Så nu funderar jag på om jag ska ändra lite på schemat, senarelägga middagsluren eller om jag istället tar bort förmidddagsluren och hon bara sover en gång per dag. Så här ser schemat ut just nu:
19:30-07:30 Sova
08:00 Frukost
9:45-10:15 Sova
11:30 Lunch
12:30-14:00 Sova
14:45 Mellanmål
17:30 Middag
+lite välling innan hon lägger sig vid 19:30
När kan man övergå till att sova endast en gång per dag? och är det i så fall bäst att lägga den luren efter lunch?
Om hon ska fortsätta sova 2 gånger per dag och jag istället senarelägger eftermiddagsluren, brukar det då bli problem sen när man ska ändra till att bara sova en gång per dag? Nån som har några erfarenheter...?
dags för schemaändring?
-
TorpSara
Hon är för liten för att sova en gång per dag, och det viktiga är ju inte att hon sover varje minut hon ska utan att hon har förutsättningarna.
Hur vet du föreesten att hon inte sover, mjölkar inte du korna?
Akta dig för stora stygga överkoncentrationstrollet!
Vad hon gör på sin sovtid är inte din ensak, om hon inte är ledsen!
Ut till korna du, och låt henne filosofera bäst hon vill!
Hur vet du föreesten att hon inte sover, mjölkar inte du korna?
Ut till korna du, och låt henne filosofera bäst hon vill!
Hej lotusmamman!
Vilka härliga nätter ni har!
Jag tycker du kan senarelägga middagsluren, som du föreslar. Inte tror jag det stör när du sedan ska byta till en lur. Ofta slutar de sova tva lurar kring aret, sa du kan fortsätta ett tag till. Sedan när hon ska ha en lur sa är det klassiska att lägga det efter lunch. Min 11 manaders sover natt 8 till 8, sedan 45 min lur kl.10.30, 1.5 timme langlur kl 15.15. Lite udda tider, men det kommer av spansk siestarytm for syskon i skolan...
Kram Maria
Vilka härliga nätter ni har!
Jag tycker du kan senarelägga middagsluren, som du föreslar. Inte tror jag det stör när du sedan ska byta till en lur. Ofta slutar de sova tva lurar kring aret, sa du kan fortsätta ett tag till. Sedan när hon ska ha en lur sa är det klassiska att lägga det efter lunch. Min 11 manaders sover natt 8 till 8, sedan 45 min lur kl.10.30, 1.5 timme langlur kl 15.15. Lite udda tider, men det kommer av spansk siestarytm for syskon i skolan...
Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
lotusmamman
Tack för era svar...
Jag gör nog så att jag seanrelägger middagsluren lite, tror det kan funka.
För när hon väl sosmnar så sover hon ju den tiden hon ska, får prova det imorgon. Hade helst tänkt behålla middagsluren som den var eftersom vi går på ett par aktiviteter på eftermiddan, men de får väl vänta tills hon är lite större. Viktigast är ju att det funkar med sömnen...
Och TorpSara; jag har ju med mig babyvakten ute i ladugården när jag mjölkar korna så därför märker jag ju om hon inte sover
men ska försöka att inte låtsas om den så mycket i fortsättningen...
Jag gör nog så att jag seanrelägger middagsluren lite, tror det kan funka.
För när hon väl sosmnar så sover hon ju den tiden hon ska, får prova det imorgon. Hade helst tänkt behålla middagsluren som den var eftersom vi går på ett par aktiviteter på eftermiddan, men de får väl vänta tills hon är lite större. Viktigast är ju att det funkar med sömnen...
Och TorpSara; jag har ju med mig babyvakten ute i ladugården när jag mjölkar korna så därför märker jag ju om hon inte sover