Jag vill gärna få råd om hur vi skall agera i vissa situationer när det gäller vår femåring.
Ofta när A blir ledsen eller arg springer han skrikande från platsen och vill vara ifred på ett väldigt högljutt sätt. Kommer någon efter springer han bara längre bort. Numer har han oftast koll på var den vuxne är och går inte längre bort än vad han klarar av. Vi låter honom oftast vara ifred och kommer till honom när utbrottet har klingat av. Vid ett tillfälle i treårsåldern sprang han dock iväg på en passargerarfärja och där vågade vi inte lämna honom utom synhåll vilket betydde några varv med en skrikande kille före och en avvaktande höggravid mamma efter
Häromdagen blev han arg i en pulkabacke och gick iväg mot en parkering utom synhåll. När pappa får kontakt säger A att han aldrig var framme vid parkeringen och jag tror honom men det kan ju hända saker när han bara springer iväg sådär. Hur ska vi göra i dessa situationer? Vi vill ju respektera att han vill vara ifred med sin ilska/ledsenhet men samtidigt vill vi inte svika honom i hans frustration, men det är mycket svårt att vare sig få honom att stanna eller nå honom.
Vi behöver hjälp med en annan situation också. A tycker att kiss, bajs, rumpa etc är väldigt roliga ord att säga vid olika tillfällen. Vi har hela tiden sagt att det är ok att säga hemma eftersom vi trott att ett generellt förbud av "fula" ord inte underlättar genomgången av denna period. Det har fungerat bra och har det slunkit fram vid fel tillfälle har det räckt med att påminna lite diskret. Det kändes också som att uttrycken minskade efterhand. Nu har det dock blivit bakslag, han svarar rumpa på många frågor, det sägs bajs om mycket osv. Vi har reagerat med att säga att vi inte vill lyssna och har bestämt att fula ord får man säga på sitt rum.
Ikväll kom "rumpa" som svar på vanligt samtal på väg till sängen och jag konstaterade då att "då får du gå in på ditt rum själv i kväll - godnatt godnatt sov så gott". Han lommade in på rummet och började stortjuta i sängen. När det lugnat av gick pappa in och sade "jag hör att du är ledsen..." men får ett skrikande JAG VILL VA IFRED till svar. Efter ett tag är det tyst och jag går in och säger samma sak men en kniptyst kille ligger under täcket och vägrar svara. Hur göra här? Det påminner lite om den förra situationen iochmed att han reagerar på ungefär samma sätt vid olika motgångar.
I övrigt är han en glad kille, går på utedagis, har social delaktighet här hemma både på schema och i övrigt arbete vi behöver göra.