Vilken syskonvagn skall man ha?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Vilken syskonvagn skall man ha?

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vi handlade ingen syskonvagn innan Ebbe föddes eftersom vi ville avvakta behovet. Köpte en äkta vagningsvagn istället, ala stora hjul och hela paketet. Arvid går mycket själv när vi är ute och det funkar jättebra. Problemet är att jag vill röra på mig, motionera, och även kunna gå längre sträckor när jag är ensam med barnen. Då funkar det inte med en promenerande 20-månaders, inte heller ståbrädan.

Så nu tänkte vi köpa en begagnad. Har kollat lite på blocket och ser att man kan få rätt bra vagnar för runt 2000 kronor. Tittar på Babyproffsens syskonvagn och tycker det verkar praktiskt med liggkorgen. MEN kommer det funka med magsovare? Vet att deras ligglägre inte är helt plant men det kan man ju lösa (när man tar ut liggkorgen alltså). Det smidiga med dem är att de har svängbara hjul mm. I den prisklassen får man en betydligt äldre Emmaljunga, Brio, med fyra hjul istället för tre, mjuklift istället för den här korgen som ändå bör hålla kylan borta bättre?!

Ja, ni ser. Jag har inte riktigt koll. Är det någon som vill ge ett vettigt råd?!

:D

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Personligen tycker jag syskonvagnen varit helt överflödig. De ÄR klumpiga och tunga och jag har sparat mitt motionerande (som tyvärr är mer sparsamt än jag vill :oops: ) till då jag har möjlighet att gå själv eller med endast ett barn. De flesta promenader har blivit med enkelvagn och gående stor kille.

Men den syskonvagn som jag sett och provat och tyckt bäst om är babytravels trehjuliga som min bror har (hmm..d är nog två däck framtill fast tätt intill om du förstår). Jag har själv den som enkelvagn och är jättenöjd. Liggläget är inte fullt men nästintill så det fungerar ändå. Liggkorgen var jag oxå jättenöjd med, däremot var den ganska liten så den räckte inte så länge....

Lycka till i vagnsjakten!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej Lingontuva och tack för ditt svar :heart:

Jag tänkte som du, med syskonvagn men har faktiskt insett att jag har behov av det trots allt :wink: Skall kolla på en babytravel i morgon :D

Andras funderingar emottages dock fortfarande tacksamt :lol: :wink:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kvacke

Inlägg av kvacke »

Jag har inga erfarenheter av dubbelvagn men min vän som har en 2 åring och en 4 månaders har en babytravel och hon är supernöjd. Den lilla sover på mage och jag tycker liggdelen ser rymlig ut än så länge. Inte som våra rymliga innevagnar men helt funktionduglig. Vet inte hur den är utan liggdel men jag kan fråga henne om du vill?
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Ja, absolut! TACK! :D

Jag tänker mest att liggdelen kanske inte fungerar så länge om man har en stor unge- som vi har :lol: :roll: men man kan ju bädda i sittdelen sen såklart. Men hon kan alltså använda liggdelen fortfarande? Har hon en stor unge? :wink: :lol:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kvacke

Inlägg av kvacke »

Messade med henne nu. Hennes lilla har hunnit bli 5 mån :shock: , hur det nu gick till och är en ganska stor tjej. Hon sover på rygg i vagnen i liggdelen och får plats bra. Hon trodde att hon fortfarande skulle kunna få plats på mage även med vinteroutfit. Utan liggdelen blir den i stort sett helt plan. Kanske är värt att kolla upp lite närmare. Det funkar ju inte med magläge om den inte blir helt plan.

Lycka till! :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Tack, va snällt av dig!
Då kan man kanske räkna att han iaf kan ligga i liggdelen tills han är 4 månader och då är det april och inte lika kallt längre här i södern (kan man hoppas :wink: ) Då har man ju dessutom inte lika långa lurar. Stora pojken sover inne i sängen på långluren så då kommer vi ju ändå hålla oss hemma. Annars har vi dels vagningsvagnen och dels stora killen vagn om man vill sova långluren borta. De mindre lurarna borde man faktiskt kunna låta honom sova på rygg om man nu är ute och går. Kurade ungar brukar klara det mesta :wink: och hemma i vagningsvagnen.

Det blir nog fint det här! :D :!:

TACK för att du engagerade dig och smsade din vän :heart: omtänksamt!

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Helluuu! :D

De 2 stora hade jag en rejäl vagn då stortjejjan bara var 18 mån när bebis kom, kolla med Lua vad den heter för hon har en sån nu :lol: :heart: Helt oslagbar, men rena finlandsfärjan 8)

Nu, när Lotass faktiskt var stor när bebis kom. Ville jag bara ha en vagn där jag till nöds kunde trycka ner honom också (trotsens ljuva frågor O:) ) och då blev det den beprövade dagistraktorn:

:arrow: http://www.brio.net/BRIO_NET/Sverige/?b=3

Är super nöjd kan tilläggas :!:

/Fjällmor
miniz

Inlägg av miniz »

Hej

Klistrar in vad jag skrev nyss i granntraden :D

Jag är sa nöjd med min philandteds!!!

http://philandteds.com/classic_index.htm

Var precis inne pa hemsidan och kollade, de har utvecklat sitt system (och sin hemsida... hittade nästan inte fram) sedan vi köpte i 2005. Men jag är som sagt super nöjd med var classic, som den heter nu för tiden. Den är tung och bada kan inte sova liggande samtidigt, det är det negativa, annars är den toppenbra. Smidig, liten, lätt att manövrera när man vant sig till ett hjul framme. Om man vil ha bakatvänd sits sa funkar inte denna. Men jag :heart: den!

Lycka till i jakten!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag undrar hur ni andra resonerat kring att barnen sitter bortvända från föräldrarna? Phil&Teds är ju SUPERSMIDIG (speciellt med två hundar... :shock: ) men jag vill kunna ha dom vända mot mig så länge som möjligt... Tittade på en Firstwheels men den tar ju den del plats...
Finns det fler hundägare med två barn därute som tacklat detta problem? Allt skall ju få plats i bilen oxå... :?
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Jag hade nog valt sele/sjal + vagn istället för syskonvagn. En manducasele eller stadig mei tai kan båda barnen turas om att åka i och så får det andra barnet åka vagn. Lämpligtvis åker lilla barnet sele på magen när det sover och då kan stora sitta i vagnen, när lilla är vaken kan h*n åka vagn och stora barnet åka sele på ryggen.

På det sättet får även mamma ut mer av motionen då man bär på extra vikt :-D
Stolt mamma till C
*debattör utan onda avsikter - låt dig inte avskräckas av mitt getinglika yttre - jag är en vänlig person som gärna pollinerar diskussioner med nya vinklar - för att det bästa av två världar ska kunna mötas*
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag har en Babytravel och tycker inte att det funkar vidare bra :?

Den är smidig och "liten" MEN Havana är inte så värst stor för sin ålder och hon får tyvärr inte plats på bredden att ligga i den. Hon måste alltså sova på sina armar om du förstår hur jag menar. På rygg däremot ligger hon hur bekvämt som helst men sover desto sämre.
Sittdelen är utåt-vänd dessutom, jag hade tänkt att hon kunde sitta i liggkorgen tills hon var lite äldre ( läs mycket äldre) men som sagt så är bredden inte alls generös så det kommer nog inte att gå.

Mitt förslag är Teutonia Team S4. Den har litet yttermått och större innermått än alla övriga modeller, den hade det iaf när jag kollade på den för ett tag sedan, det kan såklart ha kommit något nytt :wink:

Vändbara sitt delar, delade rygg och fotstöd mm mm. Den har ALLT enligt mig, priset en sisådär
10 000 :shock: Tyvärr...

Min tanke nu är att köpa en tvillingsulky till sommaren och ha en sådan här kopplad på min singelvagn:
http://www.babyland.se/bibi-swiss-strol ... 80999.aspx

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
joda

Inlägg av joda »

Vi har har och har haft emmaljunga 04 syskonkärra. Den är stor och otymplig. Men de kan båda ligga platt fall i vagnen fortfarande om vi går superlånga promenader som vi ofta gör, trots att de är 3 och 4 år. Den var lite jobbig i början då nr ett skulle pilla på nr 2 hela tiden men å andra sidan så vande de sig och nu går nr två knappt väcka på ngt sett :D . Du kan se dem och det är tryggt för dem och dig. Sen kan man vända när det är dags och använda som sulky.....Vi har haft i tre år och summan av kardemumman så e jag nöjd. Har också velat ha phil and teds flera ggr men hade ju inte kunnat använda så länge...Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"